Rökrör
Rökrör
Funderade häromdagen när jag var i pannrummet.
Skarven mellan panna o rökrör är väldigt otät, det räcker med att hålla handen nära skarven så känner man att det suger ganska mycket luft där.
Vad får man för konsekvenser av det?
Jag tryckte in glasfiberfläta där, det var en springa som var 20cm lång och drygt 10mm bred.
Så det var inte litet heller.
Märkte 2 saker direkt, dels så ökade rökgastempen ,även fast mätaren sitter före skarven.
O sedan märkte jag att pannan snabbare kom upp i temp igen.
Fick även sänka rökgasfläkten kraftigt, för när jag tätat så öppnade sig dragbegränsaren fullt.
Finns det inga andra negativa konsekvenser ,eller slarvade rörisen som inte tryckte in någon typ av tätning där?
Skarven mellan panna o rökrör är väldigt otät, det räcker med att hålla handen nära skarven så känner man att det suger ganska mycket luft där.
Vad får man för konsekvenser av det?
Jag tryckte in glasfiberfläta där, det var en springa som var 20cm lång och drygt 10mm bred.
Så det var inte litet heller.
Märkte 2 saker direkt, dels så ökade rökgastempen ,även fast mätaren sitter före skarven.
O sedan märkte jag att pannan snabbare kom upp i temp igen.
Fick även sänka rökgasfläkten kraftigt, för när jag tätat så öppnade sig dragbegränsaren fullt.
Finns det inga andra negativa konsekvenser ,eller slarvade rörisen som inte tryckte in någon typ av tätning där?
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Re: Rökrör
Hej.
Första tanken är ju att du haft fel drag igenom panna o brännare.
Det i sin tur kan ju göra att dina brännar inställningar inte har varit optimala.
Första tanken är ju att du haft fel drag igenom panna o brännare.
Det i sin tur kan ju göra att dina brännar inställningar inte har varit optimala.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Den skarven skall definitivt vara tät.
Då kanske rökgasfläkten är överflödig?
Då kanske rökgasfläkten är överflödig?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nja, fläkten behövs tyvärr. Men den behöver inte kämpa så hårt.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Eftersom rökgastempen ökade så har du även ökat draget genom pannan, Om dragbegränsaren öppnar utan rökgasfläkt behöver du inte fläkten
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Utan fläkten är luckan helt död tyvärr, även under drift..
Och svaret är: Utan den tätning påverkas förbränningsförhållanden negativt, alltså ska den vara där. Hade det bara varit ett mindre hål ville det i grunden vara utan betydelse men det var ett signifikant hål som såklart ska vara rimligt tät.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Okej då måste du förmodligen ha fläkten, Vad är luckan inställd att hålla för drag?Anders75 skrev:Utan fläkten är luckan helt död tyvärr, även under drift..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Luckan är inställd på knappt 15pa
O nu är den stängd när brännaren är av, och lite rörligare när brännaren går.
Ska köpa lite mer material i helgen, så jag får tätat riktigt ordentligt vid rökröret!
O nu är den stängd när brännaren är av, och lite rörligare när brännaren går.
Ska köpa lite mer material i helgen, så jag får tätat riktigt ordentligt vid rökröret!
Men om du har kraftig tjuvluft till skorstenen så får du inte upp värmen i pipan och då blir det inget bra drag.
Du tror inte du får bättre drag utan fläkt nu när pipan inte kyls av tjuvdraget ?
Har så svårt att förstå alla som har problem med drag, själv sitter jag med 10 meter skorsten som är rejält grov, draget blir enormt när brännaren tänt
Tur man har lucka..
Du tror inte du får bättre drag utan fläkt nu när pipan inte kyls av tjuvdraget ?
Har så svårt att förstå alla som har problem med drag, själv sitter jag med 10 meter skorsten som är rejält grov, draget blir enormt när brännaren tänt

Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Jag önskar draget vore tillräckligt, men bråkade med draget i 10 års tid med den gamla pannan.
Har provat verkligen allt, o det visade sig till slut att rökgasfläkt var enda lösninge.
Min plånbok hade varit lyckligare också om jag sluppit köpa den svindyra fläkten.
Men nu är den där iallafall!
Har provat verkligen allt, o det visade sig till slut att rökgasfläkt var enda lösninge.
Min plånbok hade varit lyckligare också om jag sluppit köpa den svindyra fläkten.
Men nu är den där iallafall!
Varför skall det vara tätt nära ett stort hål(dragbegränsaren)?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Bra fråga, och här är ett bra svar: En otäthet är en godtycklig dragbegränsare, medan den riktiga dragbegränsaren är kalibrerat så att den öppnar för luft endast när det behövs. Tjyvluft är aldrig av godo 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Min skorstenspipa har ett överdrag i storleken +100% vid relativt normala betingelser.rod02 skrev:Varför skall det vara tätt nära ett stort hål(dragbegränsaren)?
Dock rör sig inte dragbegränsaren nämnvärt när pannan står still.
(förutom när det är väldigt kallt och min pannan måste gå ofta, så skorstenen blir uppvärmd)
Detta kan betyda att innan skorstenen är varm kan röken lika gärna gå ut i källaren om man har för mycket tjuvdrag efter pannan..
Annars hade man bara kunnat skruva bort sotluckan och säga att man har begränsat draget

Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Eller lägga en tegelsten på gaspedalen så får man en farthållare.