Vägrar start, blinkande relä! *löst*

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
shootking
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 18 apr, 2008 11:52

Vägrar start, blinkande relä! *löst*

Inlägg av shootking »

Jag har en Baxi Eurofire från 2008 som av någon anledning vägrar starta. Felen hittills har jag lyckats åtgärde men nu kom det ett nytt sådant! Tänkte kolla med er om ni kan ge mig hjälp i någon rikting, lite ledtrådar över vad jag kan kolla och vad som kan ha gått sönder.

Det som händer är att det bara "blinkar till" i kontrollern när strömmen är på. Det blinkar till 1 gång i sekunden på relä/lampa som är beskriven i manualen som att skyddskretsen är sluten. Det blinkar även till på lampan å Millenium-kontrollern samt under kåpan på den krets som sitter längst till vänster.

Min första tanke var att säkerhetskretsen är bruten någonstans, att luckbrytaren eller termosensorn i falluckan har löst ut. Men vid kontroll av dessa så bröt jag kretsen och provade och starta brännaren. Då blinkar inte kontrollern utan säger istället "säkerhetsfel". Sluter jag säkerhetskretsen igen så börjar blinkandet. Detta får mig att tro att systemet uppfattar det som att kretsen är sluten och den försöker starta kontrollern. Men av blinkandet att dämma så misslyckas detta av någon anledning.

Skulle bli glad för felsökningstips!

Fakta om anläggningen:

Brännare:
Eurofire 20kw
Ekosystem AB
vers. 04.1.31
Rev 11?

Panna
Värmebaronen Komet

Mvh Jens
Senast redigerad av shootking den tis 26 feb, 2013 20:26, redigerad totalt 1 gånger.
Värmebaronen Comet (13,1kw elpatron)
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
shootking
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 18 apr, 2008 11:52

Re: Vägrar start, blinkande relä!

Inlägg av shootking »

Verkar vara fläkten som ger kortslutning på 24V-sidan. Ska beställa en ny sådan så får vi se om jag löser problemet!

Mvh Jens
Värmebaronen Comet (13,1kw elpatron)
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
shootking
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 18 apr, 2008 11:52

Re: Vägrar start, blinkande relä! *löst*

Inlägg av shootking »

Hej

Om någon är intresserad så avhjälptes felet med en ny fläkt. Kortslutning på 24V-sidan yttrar sig tydligen så här på Eurofire.
Värmebaronen Comet (13,1kw elpatron)
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
Skriv svar