Stora Enso

lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Stora Enso

Inlägg av lövet »

Betydligt mer dam och mjukare pellets i påsarna vid senaste leverans är det någon mer som upplever det ?

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Stora Enso

Inlägg av Eldvin »

Jag såg att färgen skilde sig . Även längden. Men det som förvånar mig mest var att säckarna inte var lika. Logotypen var inte samma. Packas dom på olika ställen månntro?? Kan det rent av va från olika fabriker??
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Stora Enso

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja något är skumt denna vinter med SE. Läs andra trådar som behandlar detta ingående. Det är inte samma pellets som tidigare. Den pelletsen var helt OK men det som har levererats nu är det inte. Ger problem i brännare utan automatisk uraskning då den innehåller mineraler som koksar och förstör brännarinställningen. Misstänker starkt billig importpellets.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Mattias M
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 31 jan, 2007 23:38

Re: Stora Enso

Inlägg av Mattias M »

Tycker med det är skitpellets man fick från SE i somras. Mjöligt och dant och sätter igen brännarkoppen snabbt...även med den kalla vintern i åtanke. Var kasst även förra gången så jag tror detta var sista gången från SE. Dags att prova annat, har tidigare kört Agrol och Vida och det har aldrig varit så illa som detta.

/Mattias
Focus PE-20, Iwabo villa s1
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Stora Enso

Inlägg av danei »

Jag har SE pellets från i sommars, den funkar utmärkt.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Stora Enso

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Mattias M kan du berätta mer om dina problem. På vilket sätt sätter pelletsem igen brännarkroppen? Jag har samma uppfattning. Känner inte igen pelletsen varken på utseendet eller hur den uppför sig. Den har aldrig varit så mjölig som nu även om det inte direkt påverkar förbränningen, så är den otrevlig att hantera. Jag har som jag skrivit i andra trådar haft stora problem med att rosterplåtens lufthål sätter igen sig, så har det aldrig varit innan. Inte med någon pellets jag köpt över åren. Efter endast lite förbränd pellets så är alla hål täppta och brännarinställningen är borta. Även askan är helt annorlunda känns "tung och klibbig" inte alls så flyktig som tidigare. En sådan pellets kan man ju inte ha, utan blir det inte uppklarat vad det är och man får garantier att det inte händer igen så blir det en annan leverantör som har erkänt bra kvalitet.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Stora Enso

Inlägg av bergatorparen »

danei skrev:Jag har SE pellets från i sommars, den funkar utmärkt.
Vet du: Det tror jag du skulle sagt även om du tvingats bo i pannrummet med Grovisen som enda sällskap :lol:
Men här är kruxet: Köper du SE pellets, är det ungefär 50/50 chans att pellarna är från Estland eller Sverige, och skall jag vara lite elak, så tror jag de fina pellarna kommer från Estland :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Re: Stora Enso

Inlägg av kegu »

Körde just upp min beställning ifrån juli med ljusa fina pellets, tydlig trälukt och minimalt med spån.
Nu öppnade jag den senaste beställningen som levererades förra veckan, bruna 5-6mm korta MASSOR med spån i säcken och luktar inte alls gott... :evil:

När man läser tidigare kommentarer om ökad koksning och problem så blir man ju upprörd... Funkat fint som snus tidigare...
Har iofs inte hunnit bränna så många säckar än, men om man får problem, är det nåt man kan reklamera till SE isf?
Nån som varit i kontakt med dem i detta ärende?
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Stora Enso

Inlägg av danei »

bergatorparen: Visst jag får väl erskänna att har hade ett driftstopp förra veckan orsakad av en SE pellet. Den fastnade i mekaniken och medförde att det kärvade. Men när jag placerade pelleten i bränleförådet i stället så funkade det bra.
Martin_L
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 12 feb, 2013 12:23

Re: Stora Enso

Inlägg av Martin_L »

Jag har haft problem med min PellX-brännare sedan senaste leveransen från SE. Innan dess har det fungerat utan problem i ett års tid. Nu stannar brännaren med jämna mellanrum och felet är att pellets inte matas fram ordentligt.

Har som ett test kört först fyra påsar VIDA pellets, och sedan efter någon vecka fem nya påsar. Inga problem då, men så fort jag häller på nya påsar från SE så stannar skruven.

Ringde generalagenten för PellX som trodde att motorn var sliten och matade tillbaka delar av pelletsen, vilket får skruven att fastna. Kan så vara men förklarar inte skillnaden VIDA/SE. Motorn är dessutom bara fem år men ska ha en driftstid på 7-10 år.

Jag tror att kvaliten på SE pellets är sämre än normalt och att pellets faller sönder och på så sätt låser skruven. Vid tidigare kontakt med SE sa dem att de ville ha pellets för analys eller skicka hit någon för att titta på pelletsen, så SE verkar ta det på allvar.
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Re: Stora Enso

Inlägg av kegu »

De hörde just av sig på telefon och så att det kommer nån och tittar på pelletsen på fredag.

Märker av en otroligt labil dosering med dessa pellets.
Även om en kärnlös skruv inte doserar speciellt noggrannt, så är det sämre nu...
Kan gå två doseringscykler utan att en enda pelle trillar ner...

Jaja, får invänta fredagen och se vad de säger. Bra att de tog saken på allvar iaf!
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Stora Enso

Inlägg av rod02 »

En sak jag noterar, askkakan lägger sig långt in i röret. Det blir ingen lång skidbacke mot stoppblecket.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Martin_L
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 12 feb, 2013 12:23

Re: Stora Enso

Inlägg av Martin_L »

kegu skrev:De hörde just av sig på telefon och så att det kommer nån och tittar på pelletsen på fredag.
Skulle vara intressant att höra vad SE säger efter besöket. Min brännare har, peppar peppar, gått i närmare 40 timmar utan stopp nu. Nytt rekord sedan senaste SE-leveransen.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Stora Enso

Inlägg av Ulf Rasmusson »

kegu fick du något besked då SE var och tittade på pelletsen?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Re: Stora Enso

Inlägg av lövet »

Började ta av den andra pallen klart bättre än den första,men det har funkat bra med den första i pannan ändå.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Skriv svar