Maxgräns för beställning av pall NEOVA

Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Maxgräns för beställning av pall NEOVA

Inlägg av M.Lindskog »

Kan ju också vara så enkelt att kapaciteten att förpacka småsäck inte är oändlig. Stor efterfrågetopp när det var rejält kallt för ett tag sedan --> färdigvarulagren krympte snabbt. Bulk behövde ej begränsas då det inte behöver paketeras utan går från silo till bil. Inte enda förklaringen, men en möjlig faktor, kanske?

F.ö. så är Telge = ÅF för Neova. Dvs. att de påverkats av begränsningen säger varken mer eller mindre om något. Om det är Neova som av någon anledning velat begränsa så lär det ha gällt samtliga ÅF.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Maxgräns för beställning av pall NEOVA

Inlägg av bergatorparen »

Min pelletsgube i Arvika brukar gå sina egna vägar, men jag har inte haft chans att prata med honom på ett tag. Han köper hem på ett ungefär det han räknar med kommer gå åt plus säkerhetsmarginal. Jag kommer ändå inte köpa mer än 2 pallar till eftersom jag helst inte vill ha sådana saker stående och skräpa när våren och sommaren (förhoppningsvis) kommer. Jag vet som sagt inte vad som har varit problemet hos NEOVA, men alla leveransformer har varit och är drabbade av förseningar - och det kanske kan ha sammanhang med att man haft eldsvådor vid ett par tillfällen senaste året. Sådana saker brukar förorsaka problem. Samtidigt har många f d Stora Enso kunder hittat vägen till NEOVA i år. En annan sak är att förra vintern hade man för mycket pellets i lager, så kanske man beslöt sig för att inte göra samma misstaget i år och resten är historia :wink:

http://www.jnytt.se/nyhet/45375/padrag- ... i-vaggeryd
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1 ... iken-neova
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
kakburken
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 16:59

Re: Maxgräns för beställning av pall NEOVA

Inlägg av kakburken »

Jag tycker att Rindi har visat sig vara en god ersättare till Boforssjö. I Uppsala där jag bor så har vi ett priskrig mellan Byggmax och Bauhaus. Detta har gjort att man kunnat köpa ända ner till 35 kr/säck. Byggmax har prisgaranti så man får automatiskt samma pris som konkurrenten om man kan visa deras pris med annons eller liknande. Däremot så är Byggmax väldigt dyra på hemtransport så att om man inte vill åka själv ca 1,5 km så får man betala uppemot 1000 kr för transporten i deras regi. Detta har inneburit att Villaägarnas medlemserbjudande på Neova trots bättre priser på Byggmax ändå blir konkurrenskraftigt om man vill ha det hemkört. En liten kommentar runt Rindi pellets är att jag upplever att det är rätt mycket kross material i botten på säckarna vilket blir till en hård kaka i botten på brännarkoppen. Men för 35 kr säcken så kan man leva med det
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Maxgräns för beställning av pall NEOVA

Inlägg av msh16 »

Men på internetsidorna anges det vanliga priset 37,40.
Bauhaus verkar ha slut på många varuhus så osäkert åka dit.
Byggmax Uppsala lagerstatus 5000+ räcker ett tag. :)
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Maxgräns för beställning av pall NEOVA

Inlägg av Jakob »

Jag var inne på neovas hemsida igår. Då gick det inte att beställa alls. Varken bulk eller småsäck.

Orsaken tror jag är kraftigt ökad efterfrågan efter att SE drog sig tillbaka från flera leveransområden och höjde priserna. Billigast för mig när jag beställde runt nyår var Neova. Om man går från att vara dyrast till billigast får man helt enkelt ökade volymer.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Maxgräns för beställning av pall NEOVA

Inlägg av bergatorparen »

Oftare än inte är det bra att ha en pelletsgube som går sina egna vägar: Fick hem 2 pallar NEOVA igår efter att ha mejlat beställning i förgår. Men det är nog kanske så att kombinationen aggressiv reklamkampanj och det att Stora Enso abrubt drog sig tillbaka från flera tidigare leveransområden, nog har fått konsekvenser. Att den här vintern dessutom är kallare än den förra spelar kanske även det roll. Men varför drog Stora Enso sig tillbaka? Och varför är det inte fler än NEOVA som utnyttjar denna situation? Jag tror fortfarande att råvarubrist kanske spelar en roll eftersom jag vet att affärsmänniskor brukligt inte låter en chans gå sin näsa förbi när det gäller att vidga sitt affärsområde.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Maxgräns för beställning av pall NEOVA

Inlägg av GoForIt Pellets »

Enligt pressmeddelande på Neovas hemsida så verkar de vara på gång att öppna för order igen inom kort. Orsaken till stoppet anges till produktionsstörningar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar