KMP K6 Mysinge

Skriv svar
Camin4us
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 26 jan, 2013 18:26

KMP K6 Mysinge

Inlägg av Camin4us »

Har en KMP K6 från -00 ombyggd till varmluftständning.
Skulle lyfta bort matarmotorn för smörjning då något börjat gnissla igen.

Vi återmontering fick jag en liten gnista mellan en av kablarna och plåten, 220 sladden var utdragen...
När jag anslöt nätsladden igen går matarmotorn hela tiden!

Ingen med liknande erfarenheter? Motorn går inte stoppa med öppna luckor eller det kvittar i vilket läge kontrollströmbrytaren står i.

Har jag lyckats paja "moderkortet" eller finns det någon typ av "reset" man kan göra, eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt?

Såg att det finns en nytt styrningskit man kan köpa, någon som vet vad detta är = alternativ till moderkortsbyte?
Lasse.T
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 22 jan, 2007 22:53

Re: KMP K6 Mysinge

Inlägg av Lasse.T »

Du har inte kopplat fel? Öppnar du en lucka så bryter du kretsen till motorn(om jag minns rätt) så den ska inte kunna gå då om allt är rätt kopplat.

Har själv en K6 från 2003 som jag byggde om till varmluftständning för några år sen.

Bytte även till nya styrningen förra året.

I den ingår ny termostat, flamvakt, styrkort och kablar och vad mer det nu är som behövs för ombyggnaden. Krävs ju dock att man varmluftständning. Inte den gamla med glödstift.

Går att göra mycket mer inställningar med nya styrningen.
KMP Solberga kamin
Camin4us
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 26 jan, 2013 18:26

Re: KMP K6 Mysinge

Inlägg av Camin4us »

Fick nu bekräftat att en triac på styrkortet gått sönder (fick kortet felsökt) så valet står mellan ett likadant kort för 3000:- eller att uppgradera till helt ny styrning för 5000:-
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: KMP K6 Mysinge

Inlägg av Stegatorparn »

Varför inte byta triac om du är lite lödkunnig?
Kostar kanske en 100-lapp.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: KMP K6 Mysinge

Inlägg av danei »

Eller köpa en ny triac för en 50 lapp.

EDIT: Nu var jag visst för seg.
Skriv svar