Inställning elpatron?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
hylsan
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 20 jul, 2009 18:32

Inställning elpatron?

Inlägg av hylsan »

Jag undrar vad jag ska ställa för temp på min elpatron för att få det så smidigt och billigt som möjligt. Har kört utan elpatron i flera år men med fler ungar som vill duscha och med ett hus som tappar värme så skulle det kanske vara skönt att köra med elpatronen.

Jag har tre tankar på 500 l var och en elpatron i mitten av den första med vamvattentank i.
Vad skulle ni ställa för temp? Det som är jobbigt är också att när tempen (30 grader) är så låg i tankarna på vintermorgonen och sedan det fylls på med 80 grader så knäpper det som tusan i hela huset. Kanske hade varit bra att då ha en högre temp med hjälp med patronen så man slipper detta.

Tacksam för all hjälp!
Hylsan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inställning elpatron?

Inlägg av Stegatorparn »

För att klara varmvattnet är 55°C en lagom temperatur.
Hur stor effekt har elpatronen?
Om huset samtidigt vill ha värme en vintermorgon, lär det inte bli så varmt vatten att duscha i.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Inställning elpatron?

Inlägg av André »

Antar att du har shuntstyrning?
Kanske fixa en styrning så när shunten öppnat nästan fullt så slår den på elpatron, Finns shuntstyrningar som slår på elpatron när shunten varit helt öppen 1 Tim men du skulle ju haft det så den startar tidigare..
Knäppningarna är ju då rören expanderar vid snabba tempändringar men det är väl nått man får stå ut med om man inte vill bränna el för att hålla upp tempen om man inte eldat
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Inställning elpatron?

Inlägg av Jonas O »

Har min elpatron riktigt långt upp i tekniktanken.
Den håller bara värme i 100 liter eller så (kommer inte ihåg exakt).
Har 2600L i tanken, när värmen är helt slut så är det först då som elpatronen tar över.
Den är ställd på 60 grader nu.

Första vintern med denna anläggningen men det funkar kanon!

Har varmvatten genom TVA och har inga problem med värme i huset eller duschen.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar