Hjälp med inkoppling

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Hjälp med inkoppling

Inlägg av kiho »

Hej!
Har börjat skissa lite på sommarens projekt, inkoppling av acktank.
Kom gärna med förslag/synpunkter!

Har inte ritat in tappvattnet ännu. Pannan har en genomströmningsvattenvärmare, kopparbatteri, som jag tänkte utnyttja för att förvärma vattnet in till acktankens vvb. Alltså koppla vv från panna till kv på acktank. Sen vv från acktank till blandningsventil dit även inkommande kv kopplas.
Är det så smart som jag tror, eller har jag missat något? :D

Är inte helt hemma på symboler, men det ska vara säkerhetsventiler på exp. ledning från panna och på exp. kärl. Behöver jag båda? Avluftning på acktopp. Sen ska det föreställa en avtappningsventil på pannreturen. Avstängningsventiler finns på laddomaten samt på radiatorledningarna.

Hur stort exp. kärl behöver jag, 80L, 100L? Pannvolym + acktankvolym 665L, 6st sektionsradiatorer, golvvärme ca 30m2.

Tacksam för förslag! :D


Bild
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av Roli »

Man brukar, som ett riktmärke, säga att ett öppen exp-kärl skall ha en volym på minst 5% av systemvolymen. Och ett slutet exp-kärl skall ha minst 10%.

Så i ditt fall borde ett 80 liters kärl fungera. Men om du har plats och priset inte skiljer allt för mycket så är ett 100 liters kärl bättre då det ger mindre tryckvariationer i systemet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av xdigger »

Tänk även på att ALLT vatten räknas även det i panna och radiatorkrets, man får försöka uppskatta hur mycket man har.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av Stegatorparn »

Säkerhetsventilen på pannan måste du ha om pannan skulle komma i kok.
Säkerhetsventil på expansionskärlet erfordras bara om acktanken är avstängbar mot pannan, alltså i ditt fall om du sätter in en avstängningsventil i panntilloppet. Om du tänkt koppla bort pannan sommartid och köra på elpatron så måste du alltså ha en säkerhetsventil för acktanken.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av kiho »

Skiljer bara några hundralappar mellan kärlen, så då kan jag lika gärna köra på 100 liters kärlet. Vad tycker ni annars, ser det ok ut?
Tappvattnet, funkar det att göra som jag har tänkt?
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av danei »

Det räcker med en bra på bottenledningen om man vill stoppa cirkulationen mellan panna och tank. Det kan vara bra med en kran till expansionskärlet så att man kan kontrollera förtrycket.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av kiho »

Har uppdaterat ritningen med tappvattnet och avstängningsventiler!
Vill kunna separera panna från acktank. Testa att köra på elpatron på sommaren, samt att pannbytet inte ligger alltför långt bort i tiden :wink:

Har för mig att det inte är helt korrekt att sätta avstängningsventil före exp.kärl, men det går väl att låsa kranen med en kedja eller liknande så att ingen råkar stänga den av misstag.. Är ju fint om man kan kolla förtrycket som danei tipsade om. :thumleft:

Kom med synpunkter!

Mvh




Bild
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av Stegatorparn »

Ser att du ritat in en säkerhetsventil på acktankstoppen. Då har inte säkerhetsventilen vid x-kärlet någon nödvändig funktion så du behöver inte fundera på någon låsning av avstängningsventilens vred.
Ser i övrigt bra ut.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av Roli »

Skall du köra med endast elpatronen i acktanken under sommaren bör du nog införa lite mer "omkopplingar" så du inte "drar" kallvattnet genom pannan under sommaren.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av Stegatorparn »

Rekommenderas inte, då ventilrörets säkerhetsventil inte får kunna stängas av.
I så fall måset ytterligare en säkerhetsventil monteras vid acktankens varmvattenberedare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av kiho »

Jo, jag vill kunna koppla bort pannan helt och hållet. Om/när den springer läck eller brännaren strejkar är det ju skönt om det räcker med att ställa om några ventiler och sedan ta tag i problemet i lugn och ro. Var därför jag skaffade acktanken. Saknar backup tills den är inkopplad.
Får fixa en till säkerhetsventil som Stegatorparn säger.
:thumleft:
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av kiho »

Tjena!
Tror ni att det här skulle kunna fungera som återvinningskoppling?

Blandningsventil på radiatorframledning, backventil på stigare panna-acktank för att hindra att tanken värmer pannan.

Shuntarna på pannan och tank ställs in så att de båda styr ut 40 grader. Blandningsventilen ställs även den på 40 grader.
Pannans framledning på blandningsventilens kv anslutning, tankens framledning på vv anslutningen.
Borde inte då blandningsventilen ta från pannan först och sedan blanda in vv från tanken när pannan svalnat?

Om allt funkar så långt..
Kan jag, genom att dra rören så att det blir "uppförsbacke" för radiatorreturen till pannan, tvinga returen till tanken när värmeuttag sker från tanken. På så sätt undvika att returen går ner i pannan och trycker svalt vatten till tanktoppen. Minsta motståndets lag, typ..

Tacksam för synpunkter :D

Bild
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av Stegatorparn »

Nja, jag hade nog kopplat ihop panna och tank via en blandningsventil först för att sedan shunta vattnet till radiatorerna. Finns ingen anledning att använda 2 shuntar.
Blandningsventilen hade jag ställt på 50 -60°, beroende på vilken temperatur huset behöver vid dimensionerande utetemperatur.
Returen till tank eller panna bestäms av hur blandningsventilen står.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av Kelvin »

Är inte just det med "återvinningskoppling" något man ska/kan ha en bivalent shuntventil till?
Shunten tar värme från pannan i första hand och när värmen är slut tar det från tanken istället.
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av Stegatorparn »

Javisst, en bivalent shunt gör samma jobb eller bättre.
Nackdelen med bägge förslagen är att man har ingen koll på panntemperaturen.
Pannan skall ju helst inte bli kallare än 50° för att må bra.
Kanske en växelventil som styrs av en termostat i pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar