Hjälp med inkoppling

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av kiho »

Check, ett problem mindre! :D
Tack!
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av kiho »

Har köpt en tryckreglerad cirkpump som ska kopplas in i samband med acktanken. Är det någon som har koll på om det är ok att låta alla termostatventiler på radiatorerna stänga samtidigt när man har en sådan?
I dagsläget låter jag en termostatventil stå öppen, men det vill jag slippa då det blir för varmt i det rummet. Har manuell shunt och ingen lust ändra den alltför ofta.

Har en bypassventil över från ett golvvärmesystem som jag skulle kunna koppla in för att komma ifrån problemet, men det är ju skönt om nya pumpen klar det utan.
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av Stegatorparn »

Om termostatventilerna stänger så flödet upphör, kommer den tryckstyrda pumpen att gå ner på minvarv men inte stoppa. Pumpen kommer att snurra i stillastående vatten utan att få kylning vilket kan komma att påverka pumpens livslängd. Har man en shuntstyrning med rumsgivare undviker man det här problemet. Min rekommendation är att du monterar in en liten bypassventil för säkerhets skull.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av kiho »

Ja, misstänkte det..

Då kommer radiatorkretsen sen ut så här.

Manuell shunt - tryckstyrd CP - bypass - T-rör, en port till radiatorerna, en port till golvärmesystemet.

Golvärmesystemet: Manuell shunt - CP - termiskt styrdon - bypass.

Tänkte låta rumstermostaten till styrdonet dra ett relä som startar/stoppar golvärmens CP (har endast en golvvärmeslinga).
Känns onödigt att den går hela tiden.

Har jag missat något?
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av Stegatorparn »

Det där blir säkert bra. :thumright:
Nu nämner du inte vad du har för bypass-ventil men bypass flödet skall vara väldigt litet, typ läcka.
Annars blir returtemperaturen onödigt hög.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av kiho »

Bypassventilen är fjäderbelastad med inställningsskruv. Standard inställning i golvvärmesystem är ''skruva in skruven max, backa sen 8-9 varv''. Inget hi tech direkt.
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av kiho »

Nu är inkopplingen klar sedan ett par veckor tillbaka. Allt verkar fungera som planerat så här långt, men än så länge har jag bara eldat för vv. Ska bli spännande när kylan kommer och se hur allt lirar.
Stort tack stegatorparn mfl för all hjälp! :)
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Skriv svar