CTC 1100 oljetermostaten paj ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
trumpethempel
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 12 jan, 2013 17:44

CTC 1100 oljetermostaten paj ?

Inlägg av trumpethempel »

Har en pellxbrännare 20 till min CTC 1100 och jag kan inte köra mer än lite över 65grader förrän själva panna slår av alltihop. Oljetermostatens vred står i maxutslag.

-Finns det något sätt att kontrollera termostaten riktighet?

- Kan jag fiska upp oljetermostatens givare i dykröret och bara lägga löst ovanpå och låta pellxbrännaren sköta ruljansen utan inblandning av oljetermostaten ?

-Var sitter givaren till pannans överhettningsskydd ? (i pannans termometergivare?)

Många frågor blire.... :-)

Fredrik
brännare: KMP PB25 med panna: CTC 1100-6 kanaler/ dragfläktsregulator/ skorstenshöjd ca 7m/ 2vån 130m2, 50tals tegelkåk med källare 60m2/
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: CTC 1100 oljetermostaten paj ?

Inlägg av Eldvin »

Bara å öppna å kolla. Kan ju gå att bygla olje termostaten,eller köpa en extern överhettnings termostat.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: CTC 1100 oljetermostaten paj ?

Inlägg av Stegatorparn »

Om brännaren slocknar helt år det överhettningsskyddet som bryter.
Antingen är det för lågt ställt eller trasigt.
Då kan man bygla det och använda pannans drifttermostat som överhettningsskydd.
Dom brukar sitta i samma dykrör.
Brännaren har väl en egen givare för driften.
Finns också nya hos Rinkaby Rör http://www.rinkabyror.se/artikel/danfos ... termostat/
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
trumpethempel
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 12 jan, 2013 17:44

Re: CTC 1100 oljetermostaten paj ?

Inlägg av trumpethempel »

jag kollade igenom forumet och hittade en tråd med ett identiskt problem !
-Jag har nu helt sonika plockat bort oljetermostatens givare ur dykröret och kommer höja maxttempen via Pellxbrännaren sakta men säkert :-)
då jag i skrivande stund har lyckats nå högre panntemperatur än tidigare, utan att pannan slår av, så verkar det som att jag är på rätt väg...

MEN kan någon hjälpa mig att förstå varför det skiljer så mycket i temp på ctc pannans egen termometer(60grader) och den termometer jag satt på hetvattenröret som går ut från pannan (70grader) ? det skiljer alltså 10 grader mellan dessa termometrar ???
brännare: KMP PB25 med panna: CTC 1100-6 kanaler/ dragfläktsregulator/ skorstenshöjd ca 7m/ 2vån 130m2, 50tals tegelkåk med källare 60m2/
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: CTC 1100 oljetermostaten paj ?

Inlägg av danei »

Stegatorparn skrev:Om brännaren slocknar helt år det överhettningsskyddet som bryter.
Antingen är det för lågt ställt eller trasigt.
Nja då skulle det behöva återställas manuellt, då skulle han antagligen veta vad det är som orsakar stoppen.
Stegatorparn skrev: Då kan man bygla det och använda pannans drifttermostat som överhettningsskydd.
Dom brukar sitta i samma dykrör.
Kan kan man. Men det bör man absolut inte göra. Möjligen under felsökning. Men det är en lösning som inte är godkänd.
trumpethempel
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 12 jan, 2013 17:44

Re: CTC 1100 oljetermostaten paj ?

Inlägg av trumpethempel »

jag är tämligen säker på att det inte är överhettningsskydet som slog av utan "oljetermostaten" och just att jag plockat ur dess givare och har kvar "eltermostatens" och "Överhettningstermostatens" givare (och självklart Pellxbrännarens givare) styrker väl detta. Håller på och höjer temperaturen steg för steg nu....
får väl se om det lyckats fullt ut MEN som jag skrev i mitt inlägg tidigare så är jag konfunderad över de olika termometrarnas utslag...
brännare: KMP PB25 med panna: CTC 1100-6 kanaler/ dragfläktsregulator/ skorstenshöjd ca 7m/ 2vån 130m2, 50tals tegelkåk med källare 60m2/
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: CTC 1100 oljetermostaten paj ?

Inlägg av Taxen »

Skickar du ut 70 grader till elementen?
Har du en stektermometer,så stoppa in den i dykröret som termostaten satt i,så har du fler värden att jämföra med.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
trumpethempel
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 12 jan, 2013 17:44

Re: CTC 1100 oljetermostaten paj ?

Inlägg av trumpethempel »

Ja det är ju hetvattenslingan från pannan - "källarslingan" - den självcirkulerar ju oreglerat.

Bra tips med stektermometer! :D

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
brännare: KMP PB25 med panna: CTC 1100-6 kanaler/ dragfläktsregulator/ skorstenshöjd ca 7m/ 2vån 130m2, 50tals tegelkåk med källare 60m2/
EarendilBG
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 24 jan, 2012 20:27

Re: CTC 1100 oljetermostaten paj ?

Inlägg av EarendilBG »

Hello,

does someone have english manual of the viking bio. I have made new thicker tubes and it is ready to install, but I am having difficulties with the swedish manual.
Need to know how to connect it to the CTC.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: CTC 1100 oljetermostaten paj ?

Inlägg av Stegatorparn »

Here´s an English manual for the Viking Bio http://www.smokelessheat.com/Media/Furn ... manual.pdf
and how to do the electrical connections in the CTC 1100.
http://www.forumbilder.com/images/NWzhP.jpg
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar