Inkoppling av acktank

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Inkoppling av acktank

Inlägg av kiho »

Hej!
Har införskaffat mig en acktank med vvb och elpatron i som jag tänkte koppla in till sommaren.
Tänkte också köpa laddomat 11-30 och TK1F.
Acktanken blir hjärtat i systemet, radiatorer och tappvarmvatten tas från den.

Funderar över hur jag ska koppla returen från tanken till pannan. Har tänkt att koppla den till pannans radiatorretur (som sitter på toppen av pannan), men då blir det en stigning upp från tanken till pannan.
Blir det problem om jag gör så? Sätter jag isf laddomaten uppe på pannan eller nere vid tanken?

Annars finns det en anslutning längre ned på pannan som är märkt "oblandat värmevatten" som kanske går att använda. Men den anslutningen sitter på "fel" sida av pannan och röret måste dras bakom och runt pannan.

Hur hade ni gjort?
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inkoppling av acktank

Inlägg av Stegatorparn »

Bäst funktion blir det om tillopp ansluts till expansionsledningen och returen till "oblandat vatten" vid pannbotten.
Går du via shuntventilen måste den alltid stå på max och fungerar som en broms för cirkulationen.
Shuntventilens retur går heller inte så långt ner i pannan, så pannans volym utnyttjas sämre.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Inkoppling av acktank

Inlägg av kiho »

Ok, då gör jag så. Tack för svar!
:D
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Skriv svar