Nybörjare, hjälp? ;P

Zenon
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 29 nov, 2012 16:13

Nybörjare, hjälp? ;P

Inlägg av Zenon »

Har precis köpt ett hus med en joker panna med viking bio brännare. Har bott här i ca 1 månad, det har gått åt 1st pall pellets innehållande 52st säckar som väger 16kg st och är ifrån laxå pellets.
Kör med ute temp sensor samt evr system med inställning 4 på kurvan.
Just nu rengör jag brännaren samt pannan 2 gånger i veckan annars blir de error på brännaren, men behöver man ta bort all aska samt sota ur rökkanalerna lika ofta som man rengör rostret och brännaren?
Samt är min förbrukning dårlig lr bra? Huset är på 250 m2 men har stängt av alla element på källarvåningen som är halva storleken av huset.
Funderar också på att köpa en pann sensor till brännaren samt en inne temp sensor, hört att det skall vara bra.
Hur är det med att köra pellets under sommaren för att enbart värma varmvattenberedaren? Läst om att effektiviteten på brännaren enbart är på ca 30% under sommaren, men elen är ju svindyr.
Senast redigerad av Zenon den fre 04 jan, 2013 16:48, redigerad totalt 1 gånger.
Joker panna ifrån värmebaronen.
Viking bio brännare ifrån värmebaronen.
Evr chuntstyrning med tidur.
Tulikivi kamin.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Nybörjare, hjälp? ;P

Inlägg av FRS05 »

Det blir ett kort svar för jag har precis fått hem en leverans på 3 pallar som skall bäras in:).

Att sota rökkanalerna är alltid bra, det kan dra ner förbrukningen en del. Det är väl heller inte världens största jobb om du ändå måste in och böka i pannan. Nu finns det nog folk som är bättre på brännaren/pannan än mig men att sota 2 gånger i veckan låter rätt mycket. Du menar att du måste rengöra brännaren 2 gånger i veckan för att den inte ska stanna?

Om ditt hus drar mycket eller lite är alltid svårt att säga. Det finns mycket som spelar in som hur mycket sol huset får, står det öppet så vinden påverkar mycket, hur är det är isolerat och så vidare. Ta en titt i denna tråden så kan du få ett hum om hur bra din förbrukning är: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... nu#p129891 Sedan är det ju en dramatisk skillnad på hur mycket man förbrukar när det är riktigt kallt. Jag själv låg över 3 säckar om dygnet när det var som kallast för ett tag sedan.

Under sommaren kör de flesta med el och kopplar bort brännaren. Varmvattnet kostar inte överdrivet mycket och att slippa pelletseldningen under sommaren är rätt skönt. Den stora delen i elkostnaden är ju nätkostnaden om man eldar med pellets och den kommer man inte ifrån.

PS. Fyll i uppgifter om brännare/panna i din signatur, annars kommer du få påpekande om det:). För övrigt, välkommen hit!
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Nybörjare, hjälp? ;P

Inlägg av bergatorparen »

Det rör sig väl om en Värmebaronen Joker panna, och är brännaren rätt inställd, skall den askas ur och sotas varje eldad veckoförråd. Tubrören skall dras samtidigt för bästa ekonomi.

Vid inställning av brännaren finns det flera tillvägagångssätt, men enklaste är att utgå ifrån att vid 20 kW skall brännaren ha 417 gram pellets per 6 minuter (1/10 timme). Då kör skruven 2 sek matning 5,5 sek vila - ungefär, om man har den gamla BIOS' en med 1/3 varv/matningspuls. På den ändan av kretskortet som vätter bort från pannan sitter tre rattar: Det ÖVRE är matningen. Vrider man det medsols så ökas matningsfrekvensen, och omvänd så minskar man den. Den NEDRE ratten är för FLÄKT LÅGEFFEKT och har ingen påverkan på HÖGEFFEKT. Den röda ratten i MITTEN är startfördröjning, så under normal drift skall den stå på noll - alltså så långt motsols som den går.

För att mäta hur mycket matning brännaren får, kan man "kallköra" den - alltså lura den tro att den har låga, och samla upp pellarna i en påse såsom på bilden nedan. Man behöver stoppklocka och en tillförlitlig köks- eller brevvåg. Sedan är det bara att låta brännaren komma upp till driftsfas - ca 10 minuter efter start - och samla upp pellets för 6 minuter, justera och upprepa tills att man är inom 417 - 420 gram. Efter att man nådd dit, startar man brännaren på "riktigt" och kollar hur den går. Genom att blicka in genom dragbegränsaren i pannans röklåda kan man se om det blir synlig rök vid normal drift. Avgaserna skall vara osynliga vid normal drift, och rökgastemperatur nysotad panna skall ligga på ca 150 - 160 grader.
Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Zenon
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 29 nov, 2012 16:13

Re: Nybörjare, hjälp? ;P

Inlägg av Zenon »

Går det förresten att räkna ut ungefärlig förbrukning av pellets i jämförelse till utepemp samt husstorlek?
Joker panna ifrån värmebaronen.
Viking bio brännare ifrån värmebaronen.
Evr chuntstyrning med tidur.
Tulikivi kamin.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Nybörjare, hjälp? ;P

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det är ganska många faktorer som påverkar förbrukningen, så att bara gå via utetemperaturen rakt av går inte. Av ditt inlägg framgår det inte var i landet ni bor. Det är det första vi behöver veta för att kunna rimlighetsbedöma er förbrukning. Skåne skiljer ju sig markant mot inre Norrland..
Annat att bedöma är hur pass isolerat huset är och vad den förbrukning du anger ger för innetemperatur.

Intervall för rengöring av brännaren kör jag också per påfyllning i MAFA-silon, precis som Bergatorparen beskriver. Dock drar jag bara tuberna samt dammsuger mellan inner/ytterrör varannan gång när tiden är knapp. Du beskriver att ni får felmeddelanden. Vilka?

Byta till tempgivare på brännaren ger 16° hysteres (grader mellan till/frånslag) jämfört med de 8° som det är på den inbyggda i pannan. Vi har inte det, då jag inte upplever någon anledning.

Inne- eller utegivare för styrning finns det olika läror om, och olika fördelar med. Fungerar det du har idag så föreslår jag avvakta med förändring tills dess ni är mer "varma i kläderna" gällande huset.

El eller pelletsdrift på sommaren är också en återkommande debatt. Priset på de båda är naturligtvis en ingrediens. Jag har installerat tidur på vår brännare och kan på det sättet styra hur den skall gå. I de tester jag gjorde för några år sedan så blev kostnaden för el högre än pellets. Men sedan dess så har elpriset sjunkit något, och pelletspriset snarare stigit något så idag kanske det är ganska dött lopp..?

Vill har ju en identisk uppställning, så välkommen med fler frågor om det finns..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Zenon
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 29 nov, 2012 16:13

Re: Nybörjare, hjälp? ;P

Inlägg av Zenon »

Anledningen till att jag funderar på innetempgivare är för att vi har en tulikivi kamin i källaren som jag eldar varje dag, vilket leder till väldigt stor temp skillnad i olika rum. Har en förbrukningssilos som det går i ca 6 säckar om gången. Vet inte riktigt vilka felmeddelanden jag får, kan kolla nästa gång, men blir sjukt mycket ask/eld/pellets klumpar och skit i brännaren över rostret. Och så fort jag rengör detta så funkar den ju igen.
Blir det någon större skillnad på förbrukningen om man stänger av vissa element i rum man inte använder osv? Har också ett tidur installerat, kan ju vara bra att använda på vår och höst då jag bara kommer att elda med ved. Så kan man ju ställa in det så den enbart värmer upp 2h innan man kommer hem, för under natten samt dagtid är det ingen hemma. Förr förra ägare sa att pannan är gjord så att jag kan köpa till en luftvärmefläkt som värmer varmvattnet och pannan, dock har jag ingen aning om detta stämmer;P? Har spånat lite i trådar angående att mäta sin pelletsförbrukning, det vore ju sjukt najs, men verkar avancerat att fixa. Tror inte heller att jag har nå riktiga termostater på elementen, så att bara sätta upp chunten på utgående varmvattnet och sen låta termostatera lösa resten funkar inte, dock funderar jag på att köpa termostater, men dom reagerar väl bara på varmvattentempen och inte på rumstempen?
Joker panna ifrån värmebaronen.
Viking bio brännare ifrån värmebaronen.
Evr chuntstyrning med tidur.
Tulikivi kamin.
Zenon
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 29 nov, 2012 16:13

Re: Nybörjare, hjälp? ;P

Inlägg av Zenon »

Bild
Joker panna ifrån värmebaronen.
Viking bio brännare ifrån värmebaronen.
Evr chuntstyrning med tidur.
Tulikivi kamin.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Nybörjare, hjälp? ;P

Inlägg av bergatorparen »

Radiatortermostaterna reagerar på rumstemperaturen - och det finns flera olika sorters termostater att tillgå. Det finns med kapillärrör som gör att du kan placera termostaten upptill 2 meter från elementet, och det finns termostater med olik kallibrering. Prata med rörkrökaren, så får du rätt sort. De nya termostaterna är mycket bättre än de som var bara för några år sedan. Jag böt i ett par rum på ovanväningen och det gjorde märkbart skillnad - och då köpte jag billiga termostatvred. De lite dyrare är ju snäppet bättre och lever sannolikt längre.

Jag vet inte vilka som är bäst, men de jag köpte till ovanvåningen var svenska: MMA har jag för mig att de het. Sedan har du Danfoss som är hur bra som helst. Jag kombinerar shunstyrning med radiatortermostater där shuntstyrningen gör grovregleringen och radiatortermostaterna tar sig an finliret. Det som gör detta till en bra kombination är ju att uppvärmningen påverkas av många faktorer som shuntstyrningen inte rår på: Solinstrålning, antalet människor och sällskapsdjur som vistas i de olika rummen och påverkar rummets temperatur med sin kroppsvärme, matlagning avger värme och mycket annat. Det finns de som vevar med armarna och gormar om att de aldrig behövt någon av delarna - och det är bra för dem, men vi är ju alla unika så av den anledning ser det olika ut hos olika människor - tack och lov. :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Zenon
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 29 nov, 2012 16:13

Re: Nybörjare, hjälp? ;P

Inlägg av Zenon »

Märkte idag att jag kan köra upp sotningsrakan längre än jag tidigare gjort, tar lite stopp halvvägs, men om man trycker på lite så fortsätter den och går ända in, ska man köra in den hela vägen? Undrar också om man inte kan elda ved i pannan? Sedan undrar jag vad man använder dessa 2 saker till? PS HÖGERKLICKA och välj visa bild för att se hela, blir buggat här! Bild Bild
Joker panna ifrån värmebaronen.
Viking bio brännare ifrån värmebaronen.
Evr chuntstyrning med tidur.
Tulikivi kamin.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Nybörjare, hjälp? ;P

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det där med innegivare är inte så enkelt som man kanske kan förledas att tro. Vi har också en braskamin i vår källare där vi eldar ganska flitigt. Trots det så påverkar den värmen på övervåningen förvånansvärt lite. Placeringen av givaren är också ofta svår. Jag flyttade vår flera gånger innan jag hittade en vettig placering.

Rymmer din silo bara 6 säckar så borde det räcka med att rengöra vid vartannat tillfälle du fyller. Behövs tätare rengöring så fungerar inte brännaren optimalt och behöver justeras.

Visst påverkas förbrukning om du justerar ner värmen i vissa rum. Hur mycket beror ju på olika faktorer som hur välisolerade rör ni har etc.

När jag tidigare beskrev tidur så avsåg jag inte det som sitter i vissa shuntstyrningar, utan det vi har installerat sitter direkt mot pelletsbrännaren. När pannan endast ska producera varmvatten tillåter den bara brännaren att gå en eller två gånger per dygn.

Vad tidigare ägare menar med "luftvärmefläkt" har jag ingen aning om. Möjligen var det han menade att det skulle gå att ansluta en värmepump (ex av typ luft/vatten) mot den. Men den är inte särskilt förberedd på det (som Värmebaronens senaste pannor). En sådan lösning blir dessutom så dyr att den är svår att räkna hem ens på väldigt många år.

Den första bilden på rören som kommer upp ur golvet verkar ju nästan tyda på att ni har ett enrörs-system? (som vi också har - dock inte identiskt) och då har ni inga termostater. Då finns bara en inställning för hur mycket vatten som ska släppas upp till den aktuella radiatorn, och hur mycket som ska gå vidare i slingan till de radiatorer som kommer efteråt. Har ni olika storlek på radiatorerna?

Sotningsviskan "rakan" ska upp hela vägen. Halvvägs in är det 90° böj uppåt. Det är den du känt ta emot.

Du kan inte elda med ved i pannan. Den är bara byggd för olje-/pelletseldning.

Vad det är för något på de två sista bilderna vet jag inte. Jag har inget motsvarande. Spontant är det väl utrustning för sotning och rengöring av pannan. Kanske har blivit kvar från någon gammal anläggning?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Zenon
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 29 nov, 2012 16:13

Re: Nybörjare, hjälp? ;P

Inlägg av Zenon »

Ok, jag bor i västmanland, västerås. Du prata om enrörsystem? men det går ju upp 2 st rör ifrån golvet ?
Var in till rörmokaren idag o snackade med dom om att komma och ställa in brännaren, då beskrev han lite hur man kan ändra själv, för dom hade rätt fullt upp, min brännare stannar ju efter 4-6 säckar, för mycket skit ovanför rostret. Och han sa att matningen nog är för högt inställd, o att jag skulle ställa den på typ kl 10,30, dock värkaren den vara lägre än detta redan :O? Så ökade på luften lite istället, skickar upp en bild: Bild
Joker panna ifrån värmebaronen.
Viking bio brännare ifrån värmebaronen.
Evr chuntstyrning med tidur.
Tulikivi kamin.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Nybörjare, hjälp? ;P

Inlägg av GoForIt Pellets »

Även ett enrörssystem har ju två rör upp genom golvet. Det måste ju till för att vattnet ska kunna cirkulera.
Kan du inte ta en bild (och försök gärna föminska dem lite om det går) på en komplett radiator så ser vi säkert direkt vad det är?

Injustering "efter klockan" förutsätter ju att rattarna aldrig är borttagna. De sitter inte fast.
Bergatorparens metod tidigare i tråden är nog numera allmänt vedertagen och används av många.
Jag justerar vår brännare efter lågans utseende, rökgastemperatur samt rökens utseende ur skorstenen.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Zenon
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 29 nov, 2012 16:13

Re: Nybörjare, hjälp? ;P

Inlägg av Zenon »

Fick precis hem min et01 rumstermostat till mitt evr system, men fattar fan inte hur man ska koppla in den? Är det så enkelt så man ska brygga 2st av "uttagen"?

http://www.evrservice.se/shop/23454/art ... T01_CA.pdf
Joker panna ifrån värmebaronen.
Viking bio brännare ifrån värmebaronen.
Evr chuntstyrning med tidur.
Tulikivi kamin.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nybörjare, hjälp? ;P

Inlägg av Stegatorparn »

Vilken EVR shuntstyrning har du?
Lägg gärna upp en bild om du är osäker.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Zenon
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 29 nov, 2012 16:13

Re: Nybörjare, hjälp? ;P

Inlägg av Zenon »

Evr c =) Men fick reda på att den skall kopplas in med kabel och var icke trådlös :/
Joker panna ifrån värmebaronen.
Viking bio brännare ifrån värmebaronen.
Evr chuntstyrning med tidur.
Tulikivi kamin.
Skriv svar