Iwabo villa S gengas explosioner!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av Vednisse »

Ok, då är jag med. Baffelplåten inne i pannan ska du ha där, tänkte på rökgasspjället ovanför pannan i rökröret.
Konstigt att det kommer problem av den här typen när det fungerat en längre tid innan. Därför tycker jag att något måste ha förändrats.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av Icecap »

Förändringen kan ha varit på väg länga! Att det "har fungerat sedan '05" betyder (kanske) i verkligheten att problemen inte har varit så seriösa att de har upptäckts tidigare, inget annat.

Den ändring som sker med förslitning och åldring av elektroniken kan vara just den del som får liten tuva att välta det ostadiga lasset.

Det kan såklart även vara ett akutfel i form av död fågel i röret eller liknande
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

Har sotat efter första stora smällen. Är egen sotare så jag är 100% på att rör är ok.
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

Nu small det igen.
Minst 3 gånger sen fredags kl 12.
Igår 23.30 och idag vid 18.40
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av bergatorparen »

Jag har tänkt på en sak: Rätt många som skriver på forumet i år, rapporterar om problem med sotning/koksning/tjärbildning. Nu var jag nere och sotade och askade ur panna och brännare för någon timme sedan, och det som mötte mig var en redig hög av aska i brännarröret som var rätt hård och had islätt av metalliskt blå färg (någon mineral?), och rostret höll på att sättas igen. Nu märks det inte så mycket hos mig eftersom jag måste sota och aska ur så ofta, men det jag har funderat på: Är det tänkbart att det kan vara detta som förorsakar problemen hos dig? Att hålen som luften skall gå genom helt enkelt sätts igen och att man därmed ofrivilligt får en gengasgenerator istället för pelletsbrännare - och att explosionen forslar bort bevisen? Bara en tanke. :scratch:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

Kan ju låta brännaren gå en 14-20 timmar sen kolla koppen. Men då måste ju pelletsen vara ricktigt dålig kvalitet om det skulle vara fallet?
Försäkringsbolaget skall komma i morgon och kolla på min källare och brännaren. Tydligen kan man få sanering av sot och viss ekonomisk hjälp med brännaren/pannan. Räknas som fast installation och täcks av helförsäkringen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av bergatorparen »

Det verkar som pelletsen i år inte håller samma kvalitet som tidigare år, så det skulle inte förvåna mig om det är den som är skuld i eländet. Bra tänkt det med att låta försäkringsbolaget titta på skadorna. Kan man få hjälp ekonomiskt med att ställa det till rätta är inget bättre än det :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

Det smäller ca 1 gång om dagen. I morgon onsdag så kommer försäkringsbolaget och kollar ialla fall.
Draglucka skall fixas och hjälper inte det så är det bara kretskortet kvar att byta.. Och hjälper INTE det. Då säljer jag skiten på blocket och kör på elpatronen
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av bergatorparen »

Just det skulle sannolikt jag gjort i ditt ställe med. Brännaren är ju i princip ny så många reservdelar som den fått. :shock:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Andersm
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 20:13
Ort: trondheim norge

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av Andersm »

har du kontrollerat tilluftsventilen i pannrummet?
jäspi PE-20 TB-mini kw 150 dragbegrensare
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

Har 2 små som räckt innan och jag kör med fönstret öppet nu men det hjälper inte.. Blir tokig.. Är ju typ en ny brännaren nu när allt är bytt..
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av Icecap »

...allt bytt... men har du dragbegränsare numera?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av nyman »

Har du justerat elspiralen så den täcker hålen i tändhällen och inte sitter vid sidan av hålen.
Ingen dragbegränsare, för mycket drag och för stort friskluftsflöde henom tändhällens hål kan leda till långvarig rökutveckling under tändningen. När det äntligen tänder så smäller också gasen som finns i pannan.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

Ingen dragbegränsare har aldrig behövt det.
Och installatören sa att spiralen låg exakt rätt. Han hoppas på att en draglucka löser problemet så jag skall fixa en snarast.
Försäkringsbolaget så att jag får sanering av sot. Och att jag skal få en del ersättning av det jag lägger ut.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av bergatorparen »

Dragbegränsare och draglucka används lite om varandra - men är samma sak: En manick som stabiliserar draget till pannan så att den får bättre driftsvillkor. Draglucka är egentligen beteckning på den lucka på en vedpanna som styr draget till förbränningen, medan dragbegränsare sitter antingen som inmurad i murstocken eller påmonterat rökröret utfrån pannan. KW Z150 är ett exempel på dragbegränsare.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar