Mysinge Problem

Skriv svar
JapEmil
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 26 dec, 2012 11:55

Mysinge Problem

Inlägg av JapEmil »

Hej, har en mysinge kamin med dragskorsten!

Har ett litet problem jag inte kan lista ut va de kan vara!

Kaminen fungerar felfritt i ON läge!

Men när jag ska starta kaminen med Termostat läge så vill den inte gå igång!

Den gör uppstartningsfasen helt felfri o de blir en låga o allting men så fort han ska gå in i fulleffektsläget så stannar den helt o går in i avkylningsprocessen, Och den röda lampan börjar lysa!

Hade de varit fel på "tittögat" så hade den väl inte startat i ON läget heller?

//Emil
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Mysinge Problem

Inlägg av brattne »

Det kan inte vara så att ,efter upptändningsfasen så går kaminen in på halvfartsläge och om detta är för snålt ställt blir ljuset för dåligt åt ljusvakten? mao att fläkten på lågfart inte orkar hålla tillräckligt fyr i koppen? Provat med att höja termostaten ett par grader så den garanterat går på högfart?
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
JapEmil
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 26 dec, 2012 11:55

Re: Mysinge Problem

Inlägg av JapEmil »

Nej den går inte in i halvfartsläget! På Drag interfacekortet börjar alla lampor lysa, den går ner i släckningsprocessen, har ställt thermostatvredet på max o har testat med en annan theromstat idag med o beter sig likadant!

Nu har den börjat gå ner i släckningsfasen direkt i ON läget också!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Mysinge Problem

Inlägg av bergatorparen »

Kolla så att fäkten i Drag fungerar. Det kan vara så att motorn inte går som den skall eller att turbinhjulet är gensatt med sot. Jag är på inget sätt expert på detta, men när jag läste beskrivningen du ger, så är det denna larmklocka som ringer hos mig. Det att det blir successivt värre tyder även det på att Drag enheten inte funkar som det skall. Så börja med det enklaste, smutsigaste och otrevligaste: Kolla fläkten i Drag och är den gensatt av sot och tjära, finns det ingen bön: Den måste rengöras.

Det var detta jag kunde komma på. Hoppas det kan vara till lite granna hjälp mitt uppe i problemen :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
JapEmil
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 26 dec, 2012 11:55

Re: Mysinge Problem

Inlägg av JapEmil »

har rengjort draget igår o de hjälpte inte!
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Mysinge Problem

Inlägg av brattne »

Det är lätt gjort att fläkten skaver mot huven och stannar. Huven är onödigt trång och det är små toleranser.Symbolen på displayen visas även om fläkten "fastnat"
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
JapEmil
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 26 dec, 2012 11:55

Re: Mysinge Problem

Inlägg av JapEmil »

hmm okej konstigt, för har rengjort o allt o man hör att fläkten går! men har fått beställt de nyare draget till den nu, kunde tydligen varar tryckmätarslangarna också som krånglar!
Skriv svar