Sotproblem med nh

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av Vednisse »

Ska inte vara några problem att köra med 105mm rör med en vettig brännare, särskilt som TS har två plan plus källare.
Har själv kört med 100mm 7,5m i fyra år utan problem, inte minsta röklukt eller något ens på sommaren även om draget är lågt då.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av Vednisse »

Såg att halva inlägget inte kom med...

City'n har högt mottryck som wepe skriver, fungerar bäst med rakt framåtbrinnande brännare och oavsett fabrikat bör brännaren flyttas ut med en stos. Vet de som lyckats bra med Flexen och och TB-mini med lågriktare så NH borde också gå.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
HUMPILA
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 22:48
Ort: ÅMÅL

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av HUMPILA »

Har en stos på 170 mm.
Trodde inte att det var dåligt drag som orsakade problemen.
Funkade ju bra med gamla pannan och brännaren(ctc265b och janfiire flex-A gul) i 10år.
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av Icecap »

CTC 265B har ju knappast något man ens kan antyda vara mottryck, den är ju i teorin ett rakt hål ut (jag vet, har en själv) så det är klart att den inte ger mottryck.

Om ni då har bytt till en City som är "ökänd" för att ge mycket mottryck, då är det ju klart att det ställs rimligt stora krav på draget i pipan.

Slutresultatet är att det är dåligt med driftvillkoren för brännaren och att det sannolikt sker för att den totala kombination av insatsrör + panna är för trång.

MEN! Det finns en annan sak som kan ställa till det med exakt samma problem och jag kan nu inse att detta är något som är ganska sannolikt som felorsak:
Friskluft till pannrummet! Är det ett öppet luftintag i lämplig storlek?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
HUMPILA
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 22:48
Ort: ÅMÅL

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av HUMPILA »

Har ett luftintag med måtten 150*200mm.
Provade att öppna källarfönstret bredvid luftintaget ca 15 cm, då började dragluckan att vippa rejält.
Fick samma resultat om jag öppnade källardörren som ligger en hall ifrån pannrummet.
Bra eller dåligt?
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av xdigger »

Låter i mina öron som att du nog har lite dålig tilluft?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av Vednisse »

Har du bra med tilluft så dra ut tre turbulatorer i felsökningssyfte och se vad som händer. Funkar det då får man lösa det därifrån, t ex med skruvade istället för veckade.

Är stosen 17cm så eldar du utanför pannan?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
HUMPILA
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 22:48
Ort: ÅMÅL

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av HUMPILA »

Låter ju inte bra om jag eldar utanför pannan. Fick rådet att ha en sån lång stos för att undvika att brännaren skulle bli varm?
Hur vet man om tilluften är tillräcklig?
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av Icecap »

"Provade att öppna källarfönstret bredvid luftintaget ca 15 cm, då började dragluckan att vippa rejält."
Åh herrejösses. Alla problemen är alltså pga. för dålig tilluft till pannrummet!

Luftintaget måste vara blockerat eller liknande, det kommer iaf. på tok för lite friskluft in i pannrummet. Fixa det!

Man vet om tilluften räcker till vid att brännaren och dragbegränsaren kör normalt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
HUMPILA
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 22:48
Ort: ÅMÅL

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av HUMPILA »

Luftintaget är inte blockerat, så då bör jag väl göra en eller flera nya ventiler.
Hur gör man det lättast så stora hål i betongvägg?
Finns det specialborrmaskiner för detta att hyra?
Misstänker att detta kommer att ta lite tid för mig att greja, men återkommer då för resultat.
Hoppas att det är lösningen på problemet.
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av xdigger »

Om du har såna gamla källarfönster så öppna källarfönstret och lås det med ståltråd och en liten träkloss emellan så länge!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av bergatorparen »

HUMPILA skrev:
Finns det specialborrmaskiner för detta att hyra?
Borrhammare finns att köpa för en ringa penning hos sådana som Rusta, Jula, Clas Ohlson med flera. Det är en bra maskin att ha hemma. Det tar brukligen 1 - 1½ timme att ta upp hålet och fästa in galler för att hindra att musefanten tar sig in den vägen. Detta gäller vid normala källarväggar som är 30 - 50 cm tjocka och som inte har armeringsjärn som en skyskrapa - vill säga. Men även med armeringsjärn är det ett överkommeligt jobb :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av Vednisse »

En ventil på 150x200 borde räcka om det inte är något lurt.

Ska du igenom väggen så hyr ett kärnborr med rätt diameter och en rejäl Hilti eller motsvarande. Då har du ett perfekt hål på 3-5min.....kostar inte många kronor.


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av Icecap »

Ventilens storlek betyder inget om det sitter ett galler på som är målat tät eller har för små springor! Jag ser inte nyttan av att göra fler hål när du redan har ett som ska fungera ypperligt, se hellre till att det befintliga är bra.

Jag har också en sådan kanal in till min källare - men gallret på utsidan är klämt igen som bara tusan varför det inte ger någon friskluft värd namnet vilket inte är något större problem i mitt hus då jag inte har några dörrar mellan källare och övervåning, hela huset är alltså luftleverantör till pannan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
HUMPILA
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 22:48
Ort: ÅMÅL

Re: Sotproblem med nh

Inlägg av HUMPILA »

Det blåser bra genom ventilen, är inget fel på gallret på utsidan källarväggen.
I ventilhålet satt det 45mm isolering mot taket, tog bort den så nu är hålet 200*190.
Kan inte se något annat fel på ventilkanalen.
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Skriv svar