Pellets i pannan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Glenn
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 03:48

Pellets i pannan

Inlägg av Glenn »

Hej

Har en beg Eurofire med Millenium 2 20 kw pelletsbrännare, tycker att den spottar ut mkt pellets som inte är helt uppbränd. Samt att där blir mkt aska. Har mätt upp enligt manual ca 17/18 kw och kör fläkten på 173 (170 är fabriks inställning), minskar jag fläkt sotar det, ökar jag fläkten så spottar den ut ännu mer.

Kör med 4 turbulator i tycker det funkar bäst,

Måste köra på 17/18 kw effekt eftersom huset kräver ca 15 vid DUT, jag laddar en tekniktank med vv beredare. Laddar via kulvert.

Pelletsen är från Vida
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pellets i pannan

Inlägg av bergatorparen »

Det låtrer för mig som om draget i anläggningen är lite väl högt. Ta ett snack med Olle45 här på forumet, han kan ett eller annat om detta. Han har även dragbegränsare till salu så att om det är det som behövs, så kan han hjälpa dig med den biten :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Glenn
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 03:48

Re: Pellets i pannan

Inlägg av Glenn »

Ska tillägga att det är en Calmar V33 panna, en hyfsat stor vedpanna.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pellets i pannan

Inlägg av bergatorparen »

Då är skorstenen därefter. Du kommer, om du inte redan har, behöva skaffa en dragbegränsare eftersom den här pannan fordrar en stor skorstensarea när den eldas med ved. Pellets däremot, är inte lika förtjust i stort drag. De flesta pelletsbrännare mellan 15 och 20 kW brukar föredra ca 10 Pa medan i en vedskorsten kan draget inte sällan komma upp i 25 - 30 Pa - beroende på höjd och area. Så jag förnyar uppmaningen: Prata med Olle45, så hjälper han dig lösa detta problemet.

viewtopic.php?f=1&t=11088
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pellets i pannan

Inlägg av Eldvin »

Kolla även matarskruven,så inte pellarna studsar ur brännaren.
Glenn
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 03:48

Re: Pellets i pannan

Inlägg av Glenn »

Hej igen

Dragbegränsare beställd, har funderat på om pelletsen inte studsar ut också. Vet inte riktigt hur man ska komma åt det problemet. Får köra igång brännaren i helgen och prova lite. Kör med ved just nu.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pellets i pannan

Inlägg av Eldvin »

Kolla skruvens vinkel,ha lite slack på slangen så pellarna studsar där å inte i brännaren.Kan änen sätta in ett plåt bläck i fallröret, "Farthinder"
Skriv svar