Cirkulationsproblem?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Cirkulationsproblem?

Inlägg av Stegatorparn »

Finns det en rostfri insatsslang eller rör spelar det ingen roll vilken temperatur rökgaserna har. Eventuell kondens kan inte ställa till någon skada. Då kör man så låg effekt som huset behöver och får långa gångtider och bra verkningsgrad.
En konventionell tegelskorsten behöver komma upp i 80°C en meter under skorstenstopp strax innan brännaren stoppar, för att förhindra kondensation i pipan.
Förr när vi eldade olja innehöll kondensatet en hel del svavelsyra men med pellets är kondensatet inte fullt så aggresivt.
Om rökgaserna håller c:a 150°C när dom lämnar pannan brukar det gå bra. En del rekommenderar 180°C, beror lite på hur lång skorstenen är och vilka dimensioner den har.
En dragbegränsare hjälper till att ventilera skorstenen.

Jag har jobbat med konstruktion och besiktning av vvs-anläggningar men är numera statsanställd. :D
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Re: Cirkulationsproblem?

Inlägg av Hasse63 »

Tack för svar du har hjälp mig massor ska du veta :D :D :D

Inget insatsrör i skorsten.

Har sen den 1/1 kört med en skruvmejsel instoppad i skorstenens sotlucka så den är öppen typ 5 mm nertill och brännaren har gått sen dess, men bara för jag skriver detta nu så stannar den väl på grund av undertryck i pannan :D

Ställer en fråga om min brännaren på rätt plats
Skriv svar