Ryker in bakvägen på min 20D. Slussvingarna?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Ryker in bakvägen på min 20D. Slussvingarna?

Inlägg av joa »

Hade problemet för ca ett år sen tror jag. Då i kombination med en dålig "kaststjärna". Problemet försvann i samband med byte av stjärnan. Slump......jag vet inte.
Nu har det börjat ryka in igen och jag kam ibland tom se att det kommer en liten rökstrimma upp ur veckoförrådet vilket känns sådär...............
Tar jag bort röret som pelletsen trillar nedför från brännaren ser man först ingen rök, men sedan bolmar det på rätt bra.
Vet inte om det händer oftare just vid uppstart tex eller vid något specifikt driftfall.
Antar att det är slussvingarna?
Tyckte med mitt otränade öga de slöt tätt förra året när jag kollade dock
Har kört brännaren i snart 6 år tror jag det blir. 6-7 ton per år. Kanske inte konstigt om de skulle vara slut eller.........?
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ryker in bakvägen på min 20D. Slussvingarna?

Inlägg av Roli »

Har du kört brännaren i 6 år utan att byta slussvingarna så är det nog dax att göra det nu.

Se till att det blir metalliskt rent i slusshuset (alla eventuella beläggningar skall bort) när du byter slussvingar annars lär det inte hålla tätt speciellt länge.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ingto
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 19 apr, 2009 20:00
Ort: Gränna

Re: Ryker in bakvägen på min 20D. Slussvingarna?

Inlägg av ingto »

Mitt gamla tips verkar ha hjälpt flera, kanske hjälper dig också? Denna kanal verkar viktigare än hela slussvingar. Lycka till!

http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 02#p103702
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ryker in bakvägen på min 20D. Slussvingarna?

Inlägg av André »

Förmodligen slussvingarna som är slut, Kan gå att bara vända dom oxå förutsatt att dom inte torkat sönder så bitar är borta o kolla även så luftkanalen som ingto länkar..
Blås ren fläkten o kanalen med kompressor men stoppa inte in blåsmunstycket i fläktbladen då du blåser :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Re: Ryker in bakvägen på min 20D. Slussvingarna?

Inlägg av joa »

Ska kolla lite senare i veckan. Tack för tipsen. Postar lite bilder på vingarna för bedömning......
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ryker in bakvägen på min 20D. Slussvingarna?

Inlägg av André »

Förmodar att vingarna inte är fina då du kört 35-40 ton :wink:
Mina gick sönder efter ca 30 ton o jag vände dom efter ca 20 ton då slussen började släppa igenom rök..
Luftkanalen man finner innanför fläkten va helt tätt med spån hos mej
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Re: Ryker in bakvägen på min 20D. Slussvingarna?

Inlägg av joa »

Ja några bilder behöver jag då inte posta. Vingarna är helt slut. Inte ens en centimeter kvar på
dem.

Skulle ni säga att det är farligt att köra brännaren. Risk för brand bakåt ut i veckoförrådet?

Sedan undrar jag om det är vettigt att lägga ner pengarna på att konvertera till kedjedrift?
Det strular ju ibland med piggar, tanddrev etc även om den gått klockrent sedan jag bytte förra tanddrevet (peppar peppar.......)

Är det enkelt att byta själv? Eller man kanske måste justera in den efter det så det är lika bra att ta hjälp.
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ryker in bakvägen på min 20D. Slussvingarna?

Inlägg av André »

Det brukar kunna se ut så :wink:
Nä du kan köra vidare i väntan på delar..
Ja ska du ändå köpa vingar o haft endel problem med stift skulle du byta till kedjedrift, Går mycket jämnare o finare samt inga problem.. Har man otur kan man köra sönder motor/växellåda om det slår stopp i stiften då åker man på den kostnaden oxå :(
Det är inte mer jobb än du gjort för att plocka upp o kolla slussvingarna.. :D
Mam ska byta skruven i internförrådet som börjar roterar andra vägen o man får även en impeller där hela inmaten i slussen är gjuten i ett stycke o verkar hålla längre än slussvingarna, Hela plåtstycket som motorn sitter på byter man oxå så klarar du att kolla slussvingarna byter du till kedjedriften..
När jag byggde om kompisens biomatic stämde matningen men det är aldrig fel att kolla/justera in brännaren ibland men de kan du ordna med hjälp av hushållsvåg..

Du har väl 25 kW koppen?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Re: Ryker in bakvägen på min 20D. Slussvingarna?

Inlägg av joa »

Du har väl 25 kW koppen?
Jo, den har jag :)

Vi får se hur det blir. Har så mycket annat att stå i nu, men det ska väl iofs inte ta så lång tid att få till en konvertering....
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Re: Ryker in bakvägen på min 20D. Slussvingarna?

Inlägg av joa »

Glömt att posta. Bytte hela impellern. Den nya hade inga löstagbara vingar itan var "helgjuten".
Den gamla var HELT slut. Nästan inget material kvar alls på vingarna. Inte konstigt att det rök in.
Tog ungefär en halvtimme att byta. Lätt som en plätt :)
Konverterade dock inte till kedjedrigt. De pengarna fick gå till annat den här gången.......

Tog lite bilder så jag kanske bemödar mig att lägga upp den ifall någon undrar hur den ser ut isärplockad och aldrig öppnat brännaren

//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ryker in bakvägen på min 20D. Slussvingarna?

Inlägg av Roli »

Bilder är alltid intressant.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Ryker in bakvägen på min 20D. Slussvingarna?

Inlägg av Brynäs »

Fick en icke så trevlig överraskning imorse när man vaknade,det kom en hel del rök från externskruven vid veckoförådet,otroligt att röken gick igenom hela brännaren genom fallslangen och följde den externa skruven neråt och ut vid öppningen vid veckoförådet.
Jaha där har slussvingarna gjort sitt kl var 06.30 och lite panik fick man,ringer till jobbet och förklarar att jag kommer inte idag måste fixa brännaren,ägaren som är pelletseldare själv garvar lite och säger inga problem.
Tack o lov att man bor nära Mr Pellets ringer och frågar ifall han har hemma en ny impeller,jajamän inga problem kom o hämta,1 timme senare och 550 kr fattigare är man hemma och ska byta för första gången sen jag köpte brännaren o detta var April-06.
Efter att ha fått isär allt så tänkte jag det är nog inte mycket kvar av vingarna,men fasen vad förvånad jag blev när jag såg vingarna de var böjda ca 30 grader men ingen av de var sönder det enda av förslitning var att kanterna har blivit lätt (Fasade) inte en mm av vingarna var borta.
Har jag gjort allt detta så satte jag dit den nya impellern som är helgjuten och smorde upp alla bussningar med kopparpasta monterade ihop allt och körde igång o än så länge funkar allt.
Nu i efterhand så tänker jag att varför vände jag inte de gamla vingarna direkt och körde vidare så kanske jag inte behövde lägga ut pengarna på nya,men nu har jag ett par i reserv för man vet aldrig när det händer nästa gång.
Mest förvånad är jag över vingarna att efter 35 ton pellets så har de inte förlorat en mm utan bara blivit böjda,rågummi håller visst längre än vad jag trodde.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ryker in bakvägen på min 20D. Slussvingarna?

Inlägg av Roli »

Fasningen på vingarna finns från början så det är inget slitage. Däremot har de nog blivit hårdare än när de var nya. Om du hade vänt dem så kanske det hade fungerat någon månad eller två på sin höjd (kan hålla längre men är väldigt osäkert när vingarna är så gamla) sedan hade de böjt sig åt andra hållet eller gått av.

Du kan ha kvar dem som nödreserv tills du har köpt nya men kör inte länge med dem får de kommer inte att hålla.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Ryker in bakvägen på min 20D. Slussvingarna?

Inlägg av Brynäs »

De är fortfarande rätt böjliga visst ser man en ljusare yta där de är böjda vilket visar att de var på väg att gå sönder så det var nog lika bra att jag satte dit den nya impellern,märkte idag att pellets förbrukningen har sjunkit rätt bra utan att jag har ändrat inställningarna.
Är det inte så att EcoTec har samma system med impellern kanske man kunde skaffa lite rågummi i samma tjocklek och klippa till rätt storlek eftersom det är väldigt lätta att byta ut de 4 vingarna?
Får bara hoppas att det tuffar på nu,samt så ska man inte klaga det har hållit länge så lite underhåll måste man räkna med.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ryker in bakvägen på min 20D. Slussvingarna?

Inlägg av Roli »

Jodå, alla EcoTec brännarna, A3, A4 och Bioline, har slussvingar. Men de verkar inte hålla lika länge som de gör på vissa Bequem brännare. Får du slussvingarna att hålla längre än 2-3 år så är det bra.

Nu sitter de lite olika placerade om det nu kan vara en förklaring till den olika livslängden. På EcoTec sitter de direkt under slanganslutningen från externskruven. Medans de sitter mellan två olika internskruvar på Bequemen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar