Elementstyrning, billigt kontra bäst

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Elementstyrning, billigt kontra bäst

Inlägg av bergatorparen »

Detta får mig osökt att tänka på Öystein Sunde som för några år sedan hade denna lilla betraktelse: http://www.youtube.com/watch?v=pLucIJFFPfY

Kanske lite OT, men skratt är gratis energi :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Elementstyrning, billigt kontra bäst

Inlägg av rod02 »

Icecap: Jag kör lite nexa här. Och ser inga problem med falska omslag. Batterier är jag inte heller rädd för(i fjärrisarna). Har du koll på vad som finns färdigt redan? Finns en hel del i "standard sortimentet". Säkert dyrt, men man får designen på köpet. Obs jag sågar inte din ide, jag bara ger ett alternativ.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Elementstyrning, billigt kontra bäst

Inlägg av Jakob »

Ja du Icecap - om du tror att nån vill störa ut dina elementstyrningar så har du nog överskattat intresset för din utrustning hos främmande makt.

Självklart ligger det en del bös i etern runt 433Mhz - men på 868Mhz funkar det mesta alldeles utmärkt.

Jag har hela min shuntstyrning matad via trådlös inomhusgivare som går på batteri. Efter 1 års drift visar mätaren i displayen för batteristatus fortfarande 3 av 3 pluppar. Så springandet är ju inte överdrivet direkt.... (och nej - den har aldrig tappat kontakten heller)

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Elementstyrning, billigt kontra bäst

Inlägg av Icecap »

Jag har inget problem med att t.ex. kryptera data, det har jag gjort sedan ett tag. Och visst kan en trådlös lösning fungera, med lite intelligent kanalbyte kan grannen ha ett likvärd system utan att de ställer till det för varandra. Samtidig ger radiodelen bara en ökning av priset på ung. 50-60 spänn per enhet.

Men jag kommer likaväl att ha ström och RS485-slingan bokstavligen precis bredvid (inom 10 cm), prisökningen med 16 element blir ju ändå 800-960 kr extra för huset och trådlösa system kan jag använda till annat där det kan behövas. Jag har i övrigt trancievermoduler liggande, det är Easy Radio ER400TRS som fungerar riktigt bra.

Med batteridrivna elementvred skulle jag lägga en del tid på att utveckla radiolänken så att den drar minst möjligt ström, såklart fullt möjligt och något jag har gjort förut men till mitt hus får det bli sekundärt, jag har redan en trådlös funktion i tankarna till andra hus.

Batteridriven elementstyring kommer ändå att betyda att jag måste använda just den sorts vred som jag kan köpa hos Conrad och jag har en viss "allergi" mot plastkugghjul och små motorer... Min tanke är att det inte håller i all evighet helt enkelt. Jag funderar dock på att köpa och kolla, bara så att jag vet.

Mitt styrsystem ska i sinom tid kunde styra ett fritidshus med direktverkande el, man ska kunde skicka SMS och kanske ha det uppkopplat om man vill (SMS kan skötas med kontantkort ju, trådlöst internet kan bli en del dyrare per månad) och då ha kommunikation med allt. För det specifika hus jag har i tankarna kommer trådlöst att vara en stor fördel pga. uthus osv.

SMS-funktionen har jag ju redan fixat med den styrning jag har av min brännare, jag kan starta och stoppa den, begära status via SMS och få alla larm i klartext via SMS. Jag skriver:
* "start" för att tillåta brännaren att starta när termostaten blir kall. Återställer även evt. fel ifall man vill testa att resetta sig ur problemen.
* "start nu" gör det samma men tvingar termostaten kall direkt.
* "stopp" aktivera avsluta-elda-sekvensen.
* "stopp nu" är som ett nödstopp, allt tvärstannar NU!
* "status" skickar tillbaka en SMS med panntemperatur, utomhustemperatur, pelletsmängd sedan nollställning, termostatstatus, om brännaren kör osv.
* "dusch" kommer att kallställa termostaten om den är lika med eller lägre än måltemperaturen. Perfekt när jag vill långduscha och säkra mig mot kallt duschvatten.
Alla kommandon ska skrivas utan " och kan vara med versala eller gemena bokstäver, har ingen betydelse. Och bara mitt mobilnummer accepteras som kommandoavsändare.

Fler kommandon kan läggas in i samma SMS, t.ex. "start nu stopp status dusch" som då kommer att tolkas i den följd som de skrivs i. Alltså tar "stopp" bort "start nu", "dusch" har ingen betydelse då brännaren ju stoppas och "status" kommer att utlösa ett SMS med status i.

Dessa kommandon är mest för mitt nöjes skull, jag har förberedd mig för att kunde skicka och ta emot SMS till lite av varje helt enkelt, jag har utvecklat ett system som medger att jag kan ha kommandon i tabeller (enkelt att byta språk) och att varje kommando har en specifik funktion samt en beskrivning av om den "dödar" andra funktioner.

Mitt mål är att kunde skicka kommandon av typen "utebelysning på 16:45", "värme på till 18:30", "stäng ner" osv. Det svåraste är dock att hitta en lösning för knepig stavning men det är möjligt också.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Elementstyrning, billigt kontra bäst

Inlägg av karaff »

Köpte ett rackskåp igår och hittade en ADAM 4017 analog ingångsmodul till rs485, något av intresse för dig ?

Såg att de kostar 2000 spänn på elfa så det var en trevlig bonus iaf :)
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Elementstyrning, billigt kontra bäst

Inlägg av Icecap »

Jag tackar men nej, jag kommer inte att ha användning för sånt alls.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Elementstyrning, billigt kontra bäst

Inlägg av karaff »

Hade gärna labbat själv med den men har ingen 232-485 converter och inte lusten att lägga pengar på det, så den får nog gå vidare.. tycks dock vara en rätt kompetent modul.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Elementstyrning, billigt kontra bäst

Inlägg av Icecap »

Absolut är de det! Jag skulle tro att de ganska enkelt kan byggas om till RS232 men det är ju frågan för om det är lönt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Elementstyrning, billigt kontra bäst

Inlägg av karaff »

Det satt en 232-485 converter bakom ingångsmodulen, stackad.

Får väl bygga en temperaturlogger eller något av grejorna :)
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
4nders
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 06 dec, 2012 16:56
Ort: Segeltorp

Re: Elementstyrning, billigt kontra bäst

Inlägg av 4nders »

Titta på zone-controls, dom har adaptrar till mma och termoställdon. Kostar sannolikt mer än conrad men det är bra grejjer.
Används vanligen inom byggnadsautomation för zon/rumsreglering. Dom har även regulatorer som kan prata ModBus-Rtu som går över RS485. Kanske är det för dyrt, men det kan nog gå att komma över begagnade grejjer om man har tålamod och kontakter.
Ecotec A4, tidigare KMP PX21 (v7.0) i en NIBE pellux(manuella varianten).
KW sid 012 dragbegränsare.
MAFA Midi förråd med KMP skruv och motor.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Elementstyrning, billigt kontra bäst

Inlägg av rod02 »

Jag kom på en funktion jag skulle vilja ha. När panntempen sjunker pga nått fel, öppnar shunten helt. När man sen får upp tempen i pannan. Vill shunten få upp värmen i huset lite för snabbt(fullt öppen). Då vill jag lugna ner den lite. Jag kan iofs ställa max frammatnings temp. Men inte beroende på ute temp. Jag vill inte heller att PIDen skal skjuta över målet. Lite logaritmiskt, ju närmre desto långsammare mot mål temp. Allt ställbart.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Elementstyrning, billigt kontra bäst

Inlägg av Icecap »

Med temperatursensorer i varje rum, kontroll av varje element, utomhustemperatur, panntemperatur och kontroll av shunten samt styrning av cirkulationspumpen in i samma dator kan man styra precis som man vill.

Vill man ha Linux kan man koppla till en Raspberry Pi, då har man USB, LAN och HDMI och man kan använda de programmeringsverktyg som finns till Linux. Är man en aning smart kopplar man till en RTC med batteri back-up och då har man ett system som kan väldigt mycket.

Man kan även logga allting i ett USB-minne, komma åt det hela via internet osv. allt som krävs är "lite" programmering och då kan du få det precis som du vill.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar