Pannan TROR att det är 100 grader, startar ej!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
drum_man32
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 24 nov, 2012 01:22

Pannan TROR att det är 100 grader, startar ej!

Inlägg av drum_man32 »

Japp, på styrenhetens display står det Temp 100 så den startar aldrig, börjar bli lite kallt här nu.
Har en CTC 1100 till panna och en Eurofire från förra året.
Den gjorde detta igår, rörmokaren kom och bytte temperaturgivaren, vilket jag också hade gissat på var felet och ja det funkade efter han bytt men nu några timmar senare när jag går ner står det samma sak igen; Temp 100! Blir osäkert på om det är temp givaren nu...denbyttes ju idag. Vad tror ni, tar gärna emot hjälp här för tror inte rörmokaren är nåbar förrän måndag!
Tack!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pannan TROR att det är 100 grader, startar ej!

Inlägg av bergatorparen »

Min första tanke är att det kan vara så att ledningarna från temperatursensorn ligger mot gods någonstans - och då kan man få sådana konstigheter. Följ ledningen från där den går in i Millennium lådan och fram till anslutningsterminalerna. Du har såvitt jag vet fortfarande garanti på denna manicken så gör inga ingrepp om du inte absolut måste. Kör hellre på elpatronen för det kan trots allt bli billigare än att tappa garantin och kanske få stå för fiolerna själv om det skulle visa sig vara något dyrt som fuskar.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
drum_man32
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 24 nov, 2012 01:22

Re: Pannan TROR att det är 100 grader, startar ej!

Inlägg av drum_man32 »

Tack för svaret, det hjälpte att dra upp den lite från röret den gick ner i i pannan, så den kanske låg emot på något sätt som den inte skulle då.
MEN! Nytt problem! Igår ett tag efter rörmokaren vart där och fått igång det tillfälligt så stod det Larm när jag kom hem och den hade stannat. Startade om den och då funka det ett tag igen. Så har det hållt på nu. Blir larm om och om igen, men nu visar temperaturen rätt. Eldar upp tempen till 50 nånstans och sen larmar. Men att det hände nu precis efter detta! Fattar inte vad som är felet nu?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pannan TROR att det är 100 grader, startar ej!

Inlägg av bergatorparen »

Vad är det för larmkod den anger?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
drum_man32
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 24 nov, 2012 01:22

Re: Pannan TROR att det är 100 grader, startar ej!

Inlägg av drum_man32 »

Ingen larmkod alls faktiskt, står bara LARM. Följde proceduren förut och efter jag återställt larmet genom att starta om brännaren så eldade den på till 70 grader och renblåste sen och sen när den skulle starta igen så blev det larm. Sen när jag starta ikv den igen stod det 100 på temp igen och fick inte ner det igen fast jag rörde runt på givaren så kör nu på elpatron...väldigt konstigt det här...
Vet inte om det är styrenheten det är fel på eller vad? :-\
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pannan TROR att det är 100 grader, startar ej!

Inlägg av bergatorparen »

Det låter som om något gått snett i styrlådan, ja. Men detta är ett garantiärende - DET är jag alldeles säker på. En nästan ny brännare skall inte bete sig så. Så stå på dig: Begär att få felet rättad. Jag kan tyvärr inte bidra med flera förslag på vad det kan vara eftersom jag inte är så insatt i elektronikens ofta konstiga värld. Ta BAXI (och andra producenter med) på ordet och låt de "behöriga" få klia sina mer eller mindra kloka huvuden och komma upp med en lösning som du kan acceptera och leva med.

Edit: Har kollat manualen, och "Larm" kan betyda att brännaren stoppat på grund utav ett odefinierat fel, bränslebrist, smutsig brännarroster eller trasigt tändelement. Om du inte hittar felet, kontakta installatör - står det. Detta är sannolikt den sämsta larmfunktionen jag sett i mina levnadsdagar (ursäkta mig) - men då är det bara att ta dem på ordet. :roll:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
uno koppa
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 17 dec, 2012 23:20

Re: Pannan TROR att det är 100 grader, startar ej!

Inlägg av uno koppa »

Min går 2-3tändningar sedan larm
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pannan TROR att det är 100 grader, startar ej!

Inlägg av bergatorparen »

Så den kör eldningscykel 2 - 3 gånger, sedan vill den inte mer?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
uno koppa
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 17 dec, 2012 23:20

Re: Pannan TROR att det är 100 grader, startar ej!

Inlägg av uno koppa »

Ja ungefär så sen vet jag inte hur man ska sätta temp givaren kan inte sätta den i något rör har en eryl panna 40år ca
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pannan TROR att det är 100 grader, startar ej!

Inlägg av bergatorparen »

På sådana pannor brukar man fästa avkännaren på pannkroppen med epoxyharts - och då menar jag: Direkt på metallen under isoleringen ca 1 - 1½ dm från toppen av själva pannkroppen. Man kan sätta den längre ner, men då får man hyppiga starter och stopp. Har du problem/frågor/funderingar, så har Extuna tagit över Eryl och de välkomnar både befintliga och nya Eryl kunder.

På tal om brännaren, så är det en idé att väga in pelletsmatningen så att du är säker på att den är rätt. Sedan justerar du fläkten så att röken blir klar/osynlig eftersom jag tror att du kanske kör brännaren lite fett så att luftslitsarna sätts igen. Det är Eurofires Akilles häl: Kör man den för fett, så kvävs den efter några eldningscyklare genom att slitsarna är gensatta. Försök detta så kanske det löser sig.

http://www.extuna.se
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Pannan TROR att det är 100 grader, startar ej!

Inlägg av johano »

drum_man32 skrev:Ingen larmkod alls faktiskt, står bara LARM. Följde proceduren förut och efter jag återställt larmet genom att starta om brännaren så eldade den på till 70 grader och renblåste sen och sen när den skulle starta igen så blev det larm. Sen när jag starta ikv den igen stod det 100 på temp igen och fick inte ner det igen fast jag rörde runt på givaren så kör nu på elpatron...väldigt konstigt det här...
Vet inte om det är styrenheten det är fel på eller vad? :-\
Det verkar som det är avbrott/glapp i ledningen/kontakter till tempgivaren - exakt detta fenomen får man om
man rycker ur kontakten till tempgivaren helt.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
uno koppa
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 17 dec, 2012 23:20

Re: Pannan TROR att det är 100 grader, startar ej!

Inlägg av uno koppa »

bergatorparen skrev:På sådana pannor brukar man fästa avkännaren på pannkroppen med epoxyharts - och då menar jag: Direkt på metallen under isoleringen ca 1 - 1½ dm från toppen av själva pannkroppen. Man kan sätta den längre ner, men då får man hyppiga starter och stopp. Har du problem/frågor/funderingar, så har Extuna tagit över Eryl och de välkomnar både befintliga och nya Eryl kunder.

På tal om brännaren, så är det en idé att väga in pelletsmatningen så att du är säker på att den är rätt. Sedan justerar du fläkten så att röken blir klar/osynlig eftersom jag tror att du kanske kör brännaren lite fett så att luftslitsarna sätts igen. Det är Eurofires Akilles häl: Kör man den för fett, så kvävs den efter några eldningscyklare genom att slitsarna är gensatta. Försök detta så kanske det löser sig.

http://www.extuna.se
Hej i gen har monterat temp kännaren som du skrev vid ren blås upp till 100gr sedan vänte läge så det kanske fungerar nu
Skriv svar