Jag behöver lite installationstips...

Skriv svar
Bosse P
Späd planta

Jag behöver lite installationstips...

Inlägg av Bosse P »

Jag håller på att skruva in en P21 Pellx i min gamla Parca 3000 och har lite funderingar .
Jag tänkte försöka installera själv så jag lär mig prylarna ( glad amatör :) ) och sen ta hit nån för intrimmning.

När jag fick luckan för oljebrännaren urfräst blev det ingen plats för titthålet kvar och jag har förstått att för att grovställa fläkten är det enklast att titta på färgen på lågorna. Törs man köra med luckan på glänt ?

Det sitter en baffelplåt i pannan som kan vändas beroende på olja eller fastbränsle(ved). Jag antar att pellets mest liknar olja så rökaserna kan ta den lite längre vägen ?

Jag är tacksam för alla tips

//Bosse
notti
Pannrumsnisse!

Re: Jag behöver lite installationstips...

Inlägg av notti »

Bosse P skrev:Jag håller på att skruva in en P21 Pellx i min gamla Parca 3000 och har lite funderingar .
Jag tänkte försöka installera själv så jag lär mig prylarna ( glad amatör :) ) och sen ta hit nån för intrimmning.

När jag fick luckan för oljebrännaren urfräst blev det ingen plats för titthålet kvar och jag har förstått att för att grovställa fläkten är det enklast att titta på färgen på lågorna. Törs man köra med luckan på glänt ?

Det sitter en baffelplåt i pannan som kan vändas beroende på olja eller fastbränsle(ved). Jag antar att pellets mest liknar olja så rökaserna kan ta den lite längre vägen ?

Jag är tacksam för alla tips

//Bosse
Vet inte om du behöver hjälp med inställningar ..

1. du behöver troligen flytta ut brännaren ca 10-15cm ..om inte så kommer lågan troligen att slå in i bakväggen ..(lätt fixat behövs inga dyra stosar för det) ..svetsa på långa pinnbultar på luckan ..gänga på muttrar typ 12cm från luckan ..häng på brännaren och sätt dit muttrar ..(tipps ..isolera brännar röret som är utanför pannluckan med ex: stenullsmatta)
2. du behöver inte se lågan ..kör en dag med den och kolla vad du har för färg på pannväggarna ..bör vara grå ljusbrun ..är den mörkbrun /svart så minskar du på pelletsmängd ..fläkten ställer jag på högsta hastighet (rekomenderas av KMP)
3. startdosen enligt KMP verkar variera ..äldre tipps från dom 3-3.5dl ..och nu 4-4.5dl ..jag kör på 3dl och det funkar på många andra pannor med.
4. grundinställningen på pelletsmängd är ca trefjärdedels varv på skruven ..och ändring av inställning märker du inte på en gång ..jag har för mig att det tar en eller ett par minuter innan det märks.

ps: luckan på glänt blir missvisande ..sak samma med otäta luckor ..och baffel lika som med olja

lycka till :wink: :D
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Bosse P
Späd planta

Inlägg av Bosse P »

Tack för tipsen Notti.
Nu är jag IGÅNG :D :D :D

Jag ställde in efter dina grundinställningar och det sparkade igång direkt.
Jag fick trimma ner lite på pelletsmängd och fläkt så jag fick en vettig
rökgastempratur ( 190 C).

Pelletseldning är ju buskul och mycket enklare an jag trodde :D

Tack än en gång, ( och tack för ett perfekt forum)

//Bosse
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Ja visst e det kul ..alltid roligare när man fixar saker själv ..och man lär sig nya saker och sedan kan man ju sin panna och brännare
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar