KMP px21 startar ej!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
napmaster
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 16:19

KMP px21 startar ej!

Inlägg av napmaster »

Min brännare startar ej mer....

Den försökte starta, grön diod blinkade=startfas, skruven matade fram pellets utan att det brann o så fortsatte det tills jag slog av den.

Tömde brännaren på obrännda pellets och försökte starta igen....suck
Nu lyser bara den gröna dioden under tillknappen, inget händer... normalt ska ju den gröna dioden börja blinka.
Men nu händer inte ett skit!!

Är det någon råkat ut för detta??

//Nisse
Pelletseldare sen -05
KMP (PX21)brännare -05, Kalmarpannan OPEX, shuntautomatik
9m skorsten-tegel+ slang, Tigex25
Contura 556 + NVI modulskorsten
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: KMP px21 startar ej!

Inlägg av bergatorparen »

Det du beskriver kan vara 1 av upptill 3 möjliga orsaker:
  • 1 Triacen är trasig
    2 Tändlementet är trasigt
    3 Processorn är trasig
Börja med att kontrollera att tändelementet är helt. Är det defekt får du antingen ingen Ohm avläsning alls eller en som är helt vansinnigt hög (kortis i elementet)

Är elementet helt, kolla att triacstyrningen fungerar som den skall - se sidan 5 i bifogade PDF
Är triacen hel och elementet helt, är det processorn som spökar.

Jag har utgått från PX20 eftersom PX21 inte kom förrän 2006. Delarna i fråga är dock lika, så det gör ingen skillnad.

http://195.67.82.150/ariterm/PX20Anv_SE_%20021001.pdf
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
napmaster
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 16:19

Re: KMP px21 startar ej!

Inlägg av napmaster »

Hur mäter jag för att kolla om Triacen är trasig?
Sida 5 är ett kopplingsschema men det står ej hur man konstaterar om den är defekt.
Tips?
Pelletseldare sen -05
KMP (PX21)brännare -05, Kalmarpannan OPEX, shuntautomatik
9m skorsten-tegel+ slang, Tigex25
Contura 556 + NVI modulskorsten
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: KMP px21 startar ej!

Inlägg av jerjo »

Det enklaste är nog att ansluta elementet direkt till ett vägguttag, funkar den då så är det ju något med styrningen som inte fungerar.
EDIT: Givetvis så måste trådarna till elementet lossas från plint först.
EDIT2: Ändrat från motor till element.
Senast redigerad av jerjo den tor 15 nov, 2012 14:00, redigerad totalt 1 gånger.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: KMP px21 startar ej!

Inlägg av bergatorparen »

Triacens funktion kan mätas genom att du lossar ledningarna för tändningselementet och låter brännaren försöka starta (utan pellets) och mäter om de blir spänningsatta. Blir de det inte, har triacen gett upp. Låt oss hoppas att det inte är triacen eftersom den är den dyraste av delarna som det kan vara med 999 pengar plus frakt. Förhoppningsvis klarar det sig med ett nytt element till en 3 - 4 hundralappar.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: KMP px21 startar ej!

Inlägg av Honda »

Jag har svårt att se att det skulle kunna vara triacen eller tändelementet som orsakar att den inte gör någonting alls då du kopplar till strömmen, inte ens matar in startdosen alltså. Då triac eller tändelement är sönder så matar den in normal startdos och försöker tända den och ger till sist upp då den aldrig ser låga, och tänder rött ljus. Det skulle kanske kunna vara panntempgivaren, om brännaren tror att pannan är uppe i temp så försöker den ju aldrig starta (men kanske den ska blinka då, minns inte riktigt).

Men i kombination med att den först missade starten och sedan inte ens försöker starta trots att den får ström (grön led) så tycker jag att allt tyder på processorkortet, men det kan förstås vara diverse glappkontakter som är orsaken också, så börja med att kolla att allt sitter fast ordentligt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: KMP px21 startar ej!

Inlägg av bergatorparen »

Triacen och elementet är, om sanningen skall fram, KMP' s förslag i manualen vid sådana här tillfällen - även om jag kom till samma konklusion redan innan jag kikat i manualen. Givetvis kan det vara processorkortet eller själva processorn med. Idealiskt sett så är det tändelementet för det är billigaste delen att byta.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
napmaster
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 16:19

Re: KMP px21 startar ej!

Inlägg av napmaster »

Ja min tanke är ju att det är nog fel på processor eller moderkort då den inte ens försöker starta. Men jag ska givetvis prova om Triacen är kass.
Vad är det för typ av panntempgivare? Termoelement, PT-100, PTC? Någon som vet?
Pelletseldare sen -05
KMP (PX21)brännare -05, Kalmarpannan OPEX, shuntautomatik
9m skorsten-tegel+ slang, Tigex25
Contura 556 + NVI modulskorsten
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: KMP px21 startar ej!

Inlägg av ronald »

Första delen låter ju tändelemtet direkt ...brukar vara 99 % av fallen...Med helt obrända pellar.

Men sen lutar det nog mer som honda sa...glapp//kontaktproblem...Checka x-tra på T-givarkontakten :wink:

Förresten har du provat att bryta strömmen helt och sen kört igång?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: KMP px21 startar ej!

Inlägg av Honda »

Det skulle vara intressant om Bergatorparen kunde förklara han gör kopplingen "stendöd brännare som inte gör någonting överhuvudtaget" -> "tändelementet eller dess drivkrets är trasig".

Det skulle förstås kunna finnas en återkoppling i elektroniken så att styrningen vet om att det inte går ström genom elementet och därför inte matar in startdos, men varför går den inte i felläge då? Fanns ingen sån återkoppling i min (äldre) KMP brännare iallafall. Men jag har ju inte heller läst KMP's service manual, bara användarmanualen och där står ingenting om möjliga orsaker till stendöd brännare.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
napmaster
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 16:19

Re: KMP px21 startar ej!

Inlägg av napmaster »

Ja åtskilliga gånger har jag brutit strömmen....men utan resultat!
Pelletseldare sen -05
KMP (PX21)brännare -05, Kalmarpannan OPEX, shuntautomatik
9m skorsten-tegel+ slang, Tigex25
Contura 556 + NVI modulskorsten
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: KMP px21 startar ej!

Inlägg av bergatorparen »

Honda skrev:Det skulle vara intressant om Bergatorparen kunde förklara han gör kopplingen "stendöd brännare som inte gör någonting överhuvudtaget" -> "tändelementet eller dess drivkrets är trasig".

Det skulle förstås kunna finnas en återkoppling i elektroniken så att styrningen vet om att det inte går ström genom elementet och därför inte matar in startdos, men varför går den inte i felläge då? Fanns ingen sån återkoppling i min (äldre) KMP brännare iallafall. Men jag har ju inte heller läst KMP's service manual, bara användarmanualen och där står ingenting om möjliga orsaker till stendöd brännare.
KMP Driftsmanual skrev:Fel
Brännaren tänder
inte (inga spår av
brand på kvarvarande
pellets).
Orsak:
• Tändelementet trasigt.
• Triacstyrningen defekt.
Åtgärd
Se avsnittet Byte av tändelement.
Se avsnittet Byte av triacstyrning.
Jag kopierade ut det som står längst upp på sidan 10 i manualen och här är länken: http://195.67.82.150/ariterm/PX20Anv_SE_%20021001.pdf

Ingen raketvetenskap. Bara vanlig läskunnighet behövs, och om detta inte är vad TS beskrev, så vet inte jag.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hagström
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 17 sep, 2010 12:12
Ort: Dalarna

Re: KMP px21 startar ej!

Inlägg av Hagström »

kan vara glapp i strömbrytaren på brännaren , Har själv haft det problemet. fick lov att massera brytaren lite så hoppade den igång :D kan vara värt att prova
Ecotec bioline 20 Ctc 265b -69 . Rindi pellets . Värmer 170 m2
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: KMP px21 startar ej!

Inlägg av Honda »

Ja precis, glapp i strömbrytaren har ju jag också haft en gång! Bra ide.
Bergatorparn, läs en gång till och läs hela den här gången. Det kan naturligtvis vara fel på tändningen också men vad har man för glädje av att reparera det så länge som brännaren är död.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
napmaster
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 16:19

Re: KMP px21 startar ej!

Inlägg av napmaster »

Ja läsa det kan jag men nu är det så att brännaren inte ens försöker starta....den matar inte fram startdosen, den indikerar inte ens att den ligger i standbye, (dvs den gröna lampan blinkar långsamt)
Den gröna lyser vid knappen, vilken indikerar att det finns ström till brännaren.

Lyset är tänt men inte fan e det någon hemma i brännaren ;)
Pelletseldare sen -05
KMP (PX21)brännare -05, Kalmarpannan OPEX, shuntautomatik
9m skorsten-tegel+ slang, Tigex25
Contura 556 + NVI modulskorsten
Skriv svar