byta från ved till pelletskamin

Skriv svar
trail340
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 31 jan, 2012 00:49

byta från ved till pelletskamin

Inlägg av trail340 »

Mina svärföräldrar har köpt nytt hus och där står en gammal vedkamin (25år) den funkar kanon och det är med fläkt och grejor så den värmer en hel del. Men då den är stor och klumpig så vill dom byta ut den mot en pelletskamin och det bör ju inte va något problem, Dom var in och fick pris på en kamin för 15000:- MEN då dom har 150mm skortensrör idag och försäljaren menade att det inte gick att montera gamla röret till nya kaminen då den har 100mm anslutning så var dom tvungen att köpa en skorsten oxå 35000:- borde det inte finnas en skarv eller ev montera ett nytt rör i gammla röret??
CTC 1100 med Janfire.
Termomatic ec-home shunt.
Norahammar kökspanna från -62.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: byta från ved till pelletskamin

Inlägg av bergatorparen »

Jag skulle förstått problemet om det vore omvänd, men att byta hela skorstenen? Jag skulle hellre få tag på ett 100 mm rör, några plåt bitar att göra flänsar av och svetsat det nya röret till det befintliga, fyllt mellanrummet med vermikulit och sedan svetsat dit övre flänsen - och detta förfarande skulle knappast kosta 35 000 kronor - snarare 1/10 del om ens det. Sedan använder man en skarv mellan kaminen och nya röret - precis som du säger.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: byta från ved till pelletskamin

Inlägg av Roli »

Det finns övergångar mellan olika dimensioner. Har själv monterat en sådan när vi installerade en gammal gjutjärnskamin i uterummet mot en nymonterad skorsten i stål.

Att byta till en ny skorsten för att kaminen har fel dimension låter som om man skall BYTA försäljare till en som inte vill tjäna pengar på att lura folk.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: byta från ved till pelletskamin

Inlägg av bergatorparen »

Kan bara hålla med.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
trail340
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 31 jan, 2012 00:49

Re: byta från ved till pelletskamin

Inlägg av trail340 »

Har nu kollat med en annan försäljare och han skickar med en övergång gratis, dessutom var han 3000kr billigare på samma kamin. Han skulle fixa monteringen om han fick gamla kaminen gratis. Svärfar blev eld och lågor så på torsdag kan svärfar börja elda pellets.
CTC 1100 med Janfire.
Termomatic ec-home shunt.
Norahammar kökspanna från -62.
bslask
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 00:55

Re: byta från ved till pelletskamin

Inlägg av bslask »

Jag är lite nyfiken på vilken kamin man får för 15000, (som om jag förstår rätt hos den nye försäljaren tillslut blev 12000kr??)
Pellx Classic värmer mitt hem!
trail340
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 31 jan, 2012 00:49

Re: byta från ved till pelletskamin

Inlägg av trail340 »

http://www.nordicheating.se/produkter/p ... -7-kw.aspx

Denna fast ett visningsex som använts i 2mån
CTC 1100 med Janfire.
Termomatic ec-home shunt.
Norahammar kökspanna från -62.
Skriv svar