Mjukfog badrum?

Skriv svar
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Mjukfog badrum?

Inlägg av Dave »

Köpte klinker/kakel i helgen, och enligt säljaren behövs ingen mjukfog golv/vägg längre? Har kollat Byggkeramikrådets hemsida men blir inte klok på vad som gäller...någon som vet? Använder KiiltoVåtrumsfolie http://www.kiilto.se/portal/ och Unidrain väggnära brunn.http://www.unidrain.se/

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Mjukfog badrum?

Inlägg av bergatorparen »

Kan detta vara till hjälp? http://www.byggahus.se/forum/badrum/658 ... -golv.html

Förvisso är tråden 5 år gammal, men den ger bra införing i hur man skall tolka branschreglerna.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Mjukfog badrum?

Inlägg av Dave »

Har hänt en del på 5 år,fast mjukfogen är detsamma...kör nog hård fog runtom och mjukfog runt brunnen då det är krav från keramikrådet om just mjukfog på den typ av brunn som vi har.

Tack för länken.

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Mjukfog badrum?

Inlägg av Abbe »

Mjukfog runt brunnen!? Kan du länka en monteringsanvisning för det, det låter helt fel!

Där det finns risk rörelser i fogen används mjukfog. I övrigt hårdfog. Rörelser kan det ju bli mellan olika material typ kakel/träfoder eller ev vid vinkel vägg-vägg, golv-vägg. Principiellt blir sprickbildning i de senare fallen för mig lita av ett bevis på att det är klent byggt. Kan fogen spricka finns det ju viss risk att också tätskiktet kan spricka...Tänk på att vid vägg-golvvinkeln får inte mjukfogen fylla utrymmet helt, vattnet ska kunna leta sig ner för fixet.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Mjukfog badrum?

Inlägg av Dave »

http://www.unidrain.se/produkter/classicline/ klicka på "Avancerade val" sedan "Installationsvideo" tror det är 2.08 in på filmen som siliconet kommer fram ...väggnära brunnar är en annan division än runda traditionella,jag kör Kiilto våtrumsfolie och då stämmer inte instruktionen på videon när det gäller tätskikt,annars är det mjukfog på den. Skrev fel i ett tidigare inlägg om att keramikrådet krävde detta,men har mailat dem och de bekräftar instruktionen från Unidrain/Jafos hemsida.

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Mjukfog badrum?

Inlägg av Dave »

Abbe skrev:Mjukfog runt brunnen!? Kan du länka en monteringsanvisning för det, det låter helt fel!

Där det finns risk rörelser i fogen används mjukfog. I övrigt hårdfog. Rörelser kan det ju bli mellan olika material typ kakel/träfoder eller ev vid vinkel vägg-vägg, golv-vägg. Principiellt blir sprickbildning i de senare fallen för mig lita av ett bevis på att det är klent byggt. Kan fogen spricka finns det ju viss risk att också tätskiktet kan spricka...Tänk på att vid vägg-golvvinkeln får inte mjukfogen fylla utrymmet helt, vattnet ska kunna leta sig ner för fixet.

mvh
Hej Abbe!
Eftersom både du och min kompis ( som jobbar med vvs),påpekade felet med mjukfog, så kollade jag upp detta,ringde Unidrain och de bekräftade det du sade, fix runt brunnen. Videon är för danska marknaden då de har andra riktlinjer.

Tack för upplysningen!

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Mjukfog badrum?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Lite lätt absurt i dessa tider av EU-normer på snart allt möjligt att det kan skilja sig så mellan Sverige och Danmark.. Större risk för rörlighet i Helsingborg än Helsingör..?? :roll:

Så lite mjukfog som möjligt i duschutrymmet tycker jag
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Mjukfog badrum?

Inlägg av Abbe »

Vilken tur att du kollade! Jag skulle tro, utan att ha sett det, att monteringsanvisningen som medföljder produkten anpassats till svenska regelverk, annat vore en fullständig skandal & katastrof!

lycka till med bygget!

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Mjukfog badrum?

Inlägg av Dave »

Hej, ganska dålig info följer med men de har en kanon-support och är snabba på mail och telefon.

Tack,snart börjar kaklingen...det roliga!

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar