Kommer det säljas booforssjö pellets igen?

Skriv svar
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Kommer det säljas booforssjö pellets igen?

Inlägg av kay »

Är det någon som vet om Booforssjö pellets kommer att sälja pellets igen, med nya ägarna och med oförändrad kvalite? har verkligen tröttnat på rindi pellets dammet som byggmax har i sitt sortiment nu i stället för Booforssjö, som dom hade innan konkursen

Problemet är inte direkt dammet i sig vid på fyllning (har andningsmask) Utan problemet är att vi har tvättstuga i pannrummet också. Och dammet sprider sig till nytvätten och det blir ingen bra kombination tycker min fru :cry: he he!!! När vi körde med Booforssjö var det absolut inget problem

I och för sig kan man ju beställa 2-4 pall av något annat märke som man inte testat förut, och som inte dammar

Vilka märken dammar minst vid påfyllning av veckoföråd, 8mm 16 kilos säckar???

Någon som kör med något bra alternativ till Booforssjö?

/Kay
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: Kommer det säljas booforssjö pellets igen?

Inlägg av pegez »

jag hade neova pellets förra året och den sändningen var dammfri , kör nu stora enso och det är mer damm , men inte mycket mer )) jag tror att det varierar lite tyvärr
den som har varit värst hos mig är bionorr
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Kommer det säljas booforssjö pellets igen?

Inlägg av kay »

Vist får man räkna med en viss variation, men jag förstår inte varför rindi inte kan få bort sitt damm, efter som så många andra kan lyckas med den bedriften att få pelletsen näst intill dammfri.

Vad beror det på?

Jag mailade rindi för ett tag sen, och frågade varför det inte gick att få bort en del av dammet, och att jag annars var helnöjd med produkten! Men har inte fått något svar än :cry: Vill ju bara veta anledningen. Det borde ju inte vara så svårt tycker man ju :roll:
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: Kommer det säljas booforssjö pellets igen?

Inlägg av pegez »

jag brukar ringa )) om det går

jag hade tänkt pröva rindi mest pga av priset , men nu tror jag att jag avstår när jag läser om dina problem med damm

och jag håller med dig , svagt av dom att inte svara
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kommer det säljas booforssjö pellets igen?

Inlägg av Icecap »

Och jag har kört en hel del med Rindi och har inte märkt till något damm alls...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kvistarn
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 05 sep, 2011 11:32

Re: Kommer det säljas booforssjö pellets igen?

Inlägg av kvistarn »

har inte heller märkt nåt damm, kört snart två pall.
Ctc 265b -76, janfire flex-a -08, hembyggt månadsförråd.
Rindi 8mm pellets.
150+70kvm trähus -36.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Kommer det säljas booforssjö pellets igen?

Inlägg av kay »

men hur kan det komma sig????????
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Kommer det säljas booforssjö pellets igen?

Inlägg av bergatorparen »

kay skrev:Jag mailade rindi för ett tag sen, och frågade varför det inte gick att få bort en del av dammet, och att jag annars var helnöjd med produkten! Men har inte fått något svar än :cry: Vill ju bara veta anledningen. Det borde ju inte vara så svårt tycker man ju :roll:
Kanske de tror mer på handling än ord, och tar tag i problemet? Dammig pellets kan ju bero på flera saker: Långa transportvägar, hård hantering under transport, felaktig lagring (fuktigt och stora temperaturvariationer om ger kondensation) samt givetvis har det betydelse hur väl man håller rent i produktionssystemet med. Smutsiga maskiner ger oren produkt. Många faktorer spelar in.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kommer det säljas booforssjö pellets igen?

Inlägg av Icecap »

Lagringstid?
Produktionsavvikelser?
Råvaraavvikelser?
Olika känsliga människor?
Olika sätt att hantera pelletsen?

Jag använder ingen dammskydd när jag laddar pellets i veckoförrådet, har aldrig behövts.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Kommer det säljas booforssjö pellets igen?

Inlägg av kay »

Jag använder bara dammskydd vid rindi pellets hanteringeningen i veckoförrådet (ett måste) Aldrig till någon av de övriga jag kört med!!! Tycker det är riktigt konstigt i alla fall, att det verkar variera så kraftigt mellen dina rindi Icecap, och mina rind. För det är alltid lika dammigt med rindi pellets från byggmax i Eskilstuna. och har varit det dom åren dom kört med det och även nu när dom börjat med dom igen :cry:

Jag försöker verkligen inte vara negativ mot rindi, men det är riktigt riktigt stor skillnad på rindi kontra booforssjö i alla fall!!!
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Kommer det säljas booforssjö pellets igen?

Inlägg av ragge2 »

Tycker man att Bionorr pellets är dammig har man inte provat riktig Rindi.
De som inte märker dammigheten har endera mörk källare eller troligast eldar man med rindimärkta påsar som legotillverkats på någon annan fabrik.
Alla pelletssorter jag kört har varit spåniga men aldrig dammiga på det här sättet.
Ingen mening tycka och bestämma för dem som aldrig ens sett en rindipåse heller.

Vad beror dammigheten på? Tillverkningsprocessen och ingenting annat.
Rensar man inte pannrummet regelbundet kan det också bli dammexplosioner.

Vet inte vad du betalar för Rindi nu.

Hälleforsnästillverkad pellets är av bra kvalitet.
http://www.halleforsnaspelletsochhyvleri.se/

Dyrare än Byggmax men billigare än Stora enso.

Går kanske att snacka ned priset på hämta själv pellets om du ringer och frågar om du kan få samma pris som Byggmax listpris.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Kommer det säljas booforssjö pellets igen?

Inlägg av kay »

Jag betalar 41,95 för ridi per säck. Alltså 2181: per pall.

Men det där i helleforsnäs pellets var intresant :idea:
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
DLS
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 25 okt, 2012 13:28
Ort: Vingåker

Re: Kommer det säljas booforssjö pellets igen?

Inlägg av DLS »

Körde också på Booforssjö pellets men har nu beställt bioenergi pellets, får se hur den är jämfört mot Booforssjös, (Var väldigt sugen på att testa laxå pellets annars då det var bra pris med hemkörning).

Vad jag har hört så är Booforssjös fabrik igång igen o tillverkar pellets, dom nya ägarna ville i allafall igång så fort som möjligt.
Frågan är hur mycke pelletsen kommer att kosta därifrån nu o vad den kommer säljas under för namn.
Jobbar som: Drifttekniker Katrineholms Kraftvärmeverk
114+114kvm byggt 1976.
Villapanna: Nibe Pellux
Brännare: Janfire Flex
Pellets som jag kör: Hälleforsnäs Pellets
Pellets som jag kört: Booforssjö, Bioenergi, Rindi, ABG pellets, Fågelfors.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Kommer det säljas booforssjö pellets igen?

Inlägg av kay »

Bra att dom är i gång redan! Ska bli riktigt intressant och se om det blir samma kvalié som innan!! Dammfri hoppas JAG på i alla fall!!
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Kommer det säljas booforssjö pellets igen?

Inlägg av msh16 »

Köpte 15 Booforssjö på Byggmax för en månad sedan. Var glad att slippa dammig Rindi.
Blev inte så bra för de säckarna innehöll massor med spån. Inte alls lika bra som tidigare Booforssjö.
Kanske var det lite lågkvalitet pellets som dumpades iväg innan konkursen?
Skulle nog prova en säck först där innan jag köpte ett helt lass.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar