Temperatur intervall

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Temperatur intervall

Inlägg av Fredde »

Hej,
Har Thermia en egen tempgivare som bestämmer när den ska starta och stanna eller använder den sig av min pannas termostat?

/Fredrik
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Bequem 15D har en egen tempgivare för styrningen + en för att mäta rökgaserna, dock användes den gammla för överhettningsskydd.

För att kunna ställa hystressen så måste man ha "nya" processorn.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Patrik skrev:Bequem 15D har en egen tempgivare för styrningen + en för att mäta rökgaserna, dock användes den gammla för överhettningsskydd.

För att kunna ställa hystressen så måste man ha "nya" processorn.
Vad menas med nya processorn. Får man inte den automatiskt ifall man köper en Bequem?

Hade just besök av Janfire och den kopplade man till pannans termostat vilket förmodligen bara ger en hysteres på runt 10 grader. Blir många start och stopp då skulle jag gissa.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Nja murpys lag. du borde nog få den nu, beror nog på om dom kört slut på dom gammla.

Detta med ställbara grader är benämnt som Ackumulator styrning.

Tror dom flesta oljebrännartemostater är 7°. detta räcker nog bra när det är kallt, men om man vill köra för varmvatten på sommaren så kan man ju koppla en timer i uttaget och på så sätt klara sig längre mellan tändningarna. men enklast är ju att ha sk. ackstyrning/ställbar hystress
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Inlägg av The Burner »

Min panna (20+) har suttit i tre veckor och min programvara är ver. 0447
alltså v.47 år 2004. Kompisens Bionett har 0518 som installerades två veckor innan min. Antar att dom skeppar
ut det gamla dom har trots att det måste vara en ringa kostnad att byta ut dessa och sätta i de nya promarna?!
The sky isn´t the limit- ground is
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

The Burner skrev:Min panna (20+) har suttit i tre veckor och min programvara är ver. 0447
alltså v.47 år 2004. Kompisens Bionett har 0518 som installerades två veckor innan min. Antar att dom skeppar
ut det gamla dom har trots att det måste vara en ringa kostnad att byta ut dessa och sätta i de nya promarna?!
Bionetten har ju en annan brännare 12D. i denna så har det endast suttit den nya processorn, dels pga den skall köras mot actank vilket inte Biomatic är tänkt till.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Skriv svar