Regnskydd

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Regnskydd

Inlägg av rod02 »

Funderar på ett regnskydd typ http://www.ikea.com/se/sv/images/produc ... 676_S4.JPG fast större och grövre. 2M kub. Flyttbar får nog bli hjul.Inget golv och en eller flera väggar öppna. Kanske presseningsväggar. Till div trädgårds uppgifter, bilen och annat. Eller att bara sitta i. Kommentarer?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Regnskydd

Inlägg av Jonas O »

Men t.ex Jula säljer ju trädgårdstält, kan inte det vara det du söker?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Regnskydd

Inlägg av Jonas O »

Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Regnskydd

Inlägg av rod02 »

Ett sådant kan funka, men ack så klent. Jag vill ha nått stabilare. Och det går nog inte att flytta runt när man är i det där tältet. Möjligheten att demontera finns i planerna. Ev blir kuben lite av trädgårdskonst, när den inte används.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Regnskydd

Inlägg av Joones »

Går kanske att bygga vidare på ett släpvagnskapell eller varför inte på en släpkärra med kapell?.

En släpkärra med kapell har ju det du söker men den har ju ett golv och en hjulkontruktion som förmodligen blir högre ön du tänkt. Men själva ramen från flaket utan golvet och med andra mindre hjul, typ ett "lådbilshjul" i varje hörn. Eller stödhjulsvarianten från släpkärror så att den blir enklare att rulla i olika riktningar.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Regnskydd

Inlägg av rod02 »

Släpkapell med stålram kan funka. Eller en glasfiberkåpa till pickis. Båda finns nog till bra pris beg. Men inte estetiskt som jag tänkt. Skall kunna stå i trädgården utan gnäll. Mer lusthus än fordon.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Regnskydd

Inlägg av Joones »

En kub är en kub oavsett om det är ett släpvagnskapell eller något man byggt av armeringsnät. Så fort man slänger på en pressening på något oavsett vilken form det har så blir det ju fult. De mesta tenderar att se ut som en bajamaja.
Annars skullde det väll se mest futuristiskt ut med någon septitank variant som ser ut som ett ufo eller liknande. En rund tank som man gör någon form av dörr på i gaveln så att det blir som en sådan där bastutunna.

Eller varför inte en regelrätt lekstuga.?
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Regnskydd

Inlägg av rod02 »

När kuben inte anv skall den vara öppen, kanske med någon form av tak.

Lätt flyttbar lekstuga med dörr längs hela långsidan kan funka. utan golv. Huvud parkering på yta av plattor. Hjulen inv(3 typ karra). Sockel i grå press kan se ut som putsad.

Jag skar av botten plattan på en bil. Det går att krypa in och flytta ovandelen för hand. Men blev lättare upp och ner. Som en pulka hahaha. Tänkt som ett kul skjul....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Regnskydd

Inlägg av Joones »

Vid ett put and take vatten inte så långt från där jag bor har de ställt upp någon form av vindskydd av glasfiber som ser ut lite som stora ihåliga stenar. Jag sökte lite på glasfiber igloo och hittade något som kankse skulle kunna fungera. En kalvhydda av glasfiber
http://www.gardsbyiglu.se/igluperfect1kalv.html

Jag vet inte hur glasfiber är att jobba med om man kanske skulle kunna bygga själv men det skulle ju kunna gå att bygga i princip i vilken form man vill. Rätt gjord så borde det kunna bli snyggare än en bajamaja i alla fall
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Regnskydd

Inlägg av rod02 »

Bra ide med sten liknande i glasfiber. Grannarna måste klia sig i huvudet, när en 2ton sten flyttar sig regelbundet hahaha. Kanske dyrt och svårt om man inte är konstnärnigt lagd. Ut i skogen och gjuta form först ;-) . Beg virke och kub leder ännu.

Har lite funderingar kring trä konstruktion. Tex halvt i halvt. http://www.tidlosagrindar.se/Grind%20ha ... 0halvt.jpg (jag ser det som 2 brädor, fast det är en bearbeted). Ta tex 2"x4". Var för inte limma ihop 2st 1"x4", där den ene är 8" kortare? Typ att se en spontad bräda http://static.byggmax.com/image/product ... 72x472.jpg som 3 delar limmade. Omständigt, ja. Lättare med enkla handverktyg, ja.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Regnskydd

Inlägg av Joones »

Jag vet inte om man behöver gjuta form. Jag inbillar mig att det skulle kunna gå att bygga ett skelet av exempelvis armeringsjärn och hönsnät och sedan lägga glasfiber utanpå ungfär som om man bygger med papier mache. Ska man bygga en "sten" så är ju inte själva formen så viktig. Inga räta vinklar och undvika skarpa kanter. Jag vet dock inte hur mycket material som går åt hur mycket det skulle kosta eller hur tungt det blir.

annars är det väl en busskur du ska ha
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Regnskydd

Inlägg av rod02 »

Och hur snygg är en busskur? Surtanten gnäller direkt trots hon bor utom synhåll :-(
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar