... visa mig nu hur man gör upp en eld ...

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

... visa mig nu hur man gör upp en eld ...

Inlägg av rod02 »

Söker sätt att tända en brasa i panna eller i det fria. Provade friktions metoden med roterande pinne mot bräda. Skar ett jack så kolpulvret föll ned längs kanten. Det började ryka, men pulvret brände inte på fingret, bara lite varmt. Värmde pulvret med en tändare, och då fick jag cigg glöd effekten. Tror det är gran i brädan jag provade med. Högg till en bit ca 20x20 mm i ändan. täljde lite, sen in i borrmaskin :-). Svarvade med raspen och vände pinnen. Svarvade lite till. innan jag provade mot brädan(med borrmaskin :evil: ). Primitive fire making : Hand drill ( full instructional video) - YouTube

Denna tråd behöver inte bara innehålla de primitiva sätten, även moderna av intresse. Typ ogräsbrännare med liten tunnplåt tub och tidningspapper. Man får bra räckvidd och effekt med en sådan. Eller hur ni handtänder en pellets brännare.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: ... visa mig nu hur man gör upp en eld ...

Inlägg av rod02 »

Här är ett sätt How to Start a Fire - Upside Down Method - YouTube som vår dragreg guru rek om man vill sänka effekten tex i en "kokspanna" eller kamin. Ute i naturen brinner denna eld under längre tid. Skulle vara kul att prova på ute grillen med briketter i botten, och något inte alt för ohälsosamt lätt antändligt på toppen. Ej vätska.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: ... visa mig nu hur man gör upp en eld ...

Inlägg av Joones »

En kolstålsmora och en sten och lite fnöske gör susen.

Lite förberedlese krävs för att fixa fnöske (eller förkolnad bomull) Stenen ska heslt vara flinta men det går bra med kvarts.

http://www.youtube.com/watch?v=2ytDjxaGmD0
lite tafatt och fumligt men med tanke på att killen filmar själv (utan manus) och att han är trött och hungrig så lyckast han ju ändå ganska bra.
Naturligtvis är det svårt att få tag på tort material att tända med. Så måste man nog fuska och ha med lite tort tändmaterial också. Navelluddet räcker inte på långa vägar.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: ... visa mig nu hur man gör upp en eld ...

Inlägg av Icecap »

Friktionsmetoden fungerar inte med kådarika träslag! Lövträ eller palm ska tydligen fungera skapligt men det ska vara mycket torra kvistar/grenar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: ... visa mig nu hur man gör upp en eld ...

Inlägg av rod02 »

Jag var ganska nära med mitt försök. Pulvret kan nog ersätta "kolnat bommullstyg", vilket jag ser som fusk som första eldstart vid krisläge. Kan man ha det med sig, kan man ha tändare gas bensin m.m. När Cody Lundin gör en kniv av stenar (liknande i filmen ovan). Och eld med pinne och bara händer. Då är det från scratch :thumleft: . Men som jag skrivit i början alla sätt är intressanta. I vissa läge har man "fuskprylar" att tillgå.

Repris: När mitt tändelement i brännaren är trasigt hand tänder jag på följande vis. Ca 1cm pellets i botten på en konservburk, och brännbar vätska tills det slutar suga plus en liten skvätt. Starta brännaren och låt startdosen jobba klart. Stäng av. och häll i blandningen i brännarröret. Tänd på och åter montera brännaren och starta. Dra ur sladden till matarskruven tills startdosprogrammet är klart. Plugga in matarskruvs sladden igen. Klart bättre att frysa eller bränna el ;-) .

Finns hemköp på Island eller alaska ;-). Snön verkar "kram" så relativt varmt i filmen. Ett bättre sätt att koka snö sökes. Ju mindre fusk, desto bättre. Pappers gryta skall funka, men var hittar man papper...

Ingen vedeldare som vill avslöja sina hyss(i vedpannan)?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: ... visa mig nu hur man gör upp en eld ...

Inlägg av Joones »

rod02

Jag håller med till fullo om att kolnat bommulstyg är fusk om man pratar nödsituation. När det gäller att göra upp eld i nödsituation är receptet att ha med sig morderna elddon. Gärna två. Eldstålsmetoden, bågdrillsmetoden och colaburkar etc är bara kuriosa. Roligt att testa kanske något kan man imponera på någon av det motsatta könet (men nej jag tror knappt det heller idagen sammhälle).

En cigarettändare är ju överlägsen det meta i en nödsituation men även ett magnesiumtändstål modell "jukkastickan" är bra att ha med som backup. Tändaren gillar jag för att den tål fukt (alla fall i rimlig mängd) samt att det går att tända med en hand. Dvs man kan hålla en näverbit i ena handen och tändaren i andra. Tändstickor fungerar hyffsat men blir de fuktiga är de värdelösa. Man måste hålla asken i ena handen och tändstickan i andra vid själva tändandet. Tändstickor brinner ut ganska fort och man bryter lätt av dem om man är frusen om händerna. Är man vår och frusen så kommer man ha problem oavsett vilken metod man väljer Även tändaren kan vara problem att tända med stelfrusna fingrar

Att tro att man ska kunna göra upp eld med primitiva metoder i en nödsituation är nog bara att glömma. Dels är det svårt att hitta bra tillräckligt torra material och så är det mycket energikrävande och svårt (för att inte säga omöjligt) för den ovane. Cigaretttändaren lyckas man som vuxen någorlunda inteligent person att tända redan vid första försöker. Om det nu skulle finnnas någon person som aldrig redan tidigare har provat en cigarettändare.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: ... visa mig nu hur man gör upp en eld ...

Inlägg av rod02 »

Har hört att tändare kan strula om det är riktigt kallt. Provade en gasol enhet med liten tunnplåt behållare. Den kyler sig själv, och slutar brinna. Med varma händer får man den att vakna igen. Och värmer händerna. Får upprepas med täta intervaller :-( Provade att tina upp bilen. Imma på rutorna i massor :-( .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: ... visa mig nu hur man gör upp en eld ...

Inlägg av bergatorparen »

Men snälla människor: Det finns bensindrivna lighters såsom den där amerikanska - som jag glömt vad heter. Det märks att det är snart 9 år sedan man fimpade för gott. Man glömmer vad tändarna heter. :mrgreen: Zippo var det visst den het. Utvecklat för att fungera i fält åt de stridande (vad annars med jänkarna?)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: ... visa mig nu hur man gör upp en eld ...

Inlägg av danei »

rod02: En tändare är väldigt lätt att värma om det skulle vara kallt.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: ... visa mig nu hur man gör upp en eld ...

Inlägg av Joones »

Gasol fungerar väl generellt sett ganska dåligt när det är kallt. Därför brukar väl "friluftsfolk" använda fotogen eller bensinkök vintertid. Så Bergatorparens förslag kan vara tänkbart. I nödsituation är alltid det bästa elddonet det man har med sig. Fördelen med små billiga tändare är att man kan plocka med sig en i handskfacket på bilen en i verktygslådan en i jackan en i ryggsäcken osv osv. Rökning dödar men kanske kan det förekomma situationer då rökning/rökaren räddar liv tack vara at hon/han har en tändare med sig.

Oavsett vilken tändare man har med sig så gäller det ju att kunna göra upp eld. Det kan säkert majoriteten här på forumet men det finns många i vår omgivning som inte ens skulle kunna göra upp eld med tändstickor och tändvätska. Lär man sig göra upp eld med tändstål eller bågdrill så klarar men det ju galant även med en tändare eller tändstickor.
En sak att ha i åtanke om man vill prova bågdrill och eldstål och flinta, att glöd ej är tillräckligt varmt för att tända näver, som alla som läst Yngve Ryds bok "Eld", vet . För att tända näver krävs en låga. Magnesiumtändstålets gnistor funkar också.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Skriv svar