Ötab pellets?

Skriv svar
Hustomten
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 10:05
Ort: Lund

Ötab pellets?

Inlägg av Hustomten »

Hej!

Jag är ny på forumet men har läst det som "gäst" ett tag och här finns mycket bra info och kunniga människor! Vi ska snart flytta till hus och där kommer det att finnas en helt ny CTC 1200 Family panna med en Viking bio brännare monterad. Vi har inte bott i hus förut och ej eldat pellets heller. Jag letar nu efter bra pellets att elda med, har fått mycket tips på denna sidan och har kommit fram till följande.

Jag vill kunna hämta själv, det ska vara max 4-5 mil o köra för att hämta räknat från Lund. Jag vill inte ha köpkrav på 4 pallar o få det levererat.

Har tänkt prova Bauhaus pellets, ska visst vara hyfsad kvalité? Sen har jag även hittat på Hornbach Ötab pellets från Ölmstad, den har jag försökt hitta info om här men det är ganska gammal info. Bauhaus pelletsen har väl fått både ganska mycket ris och ros....

Vad säger ni? Just nu ligger Ötab bra till tycker jag, den är marginellt dyrare men verkar vara bättre kvalitet. Jag hade behövt lite input i detta ämne :)

Med vänliga hälsningar
Micke
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ötab pellets?

Inlägg av Icecap »

All denna snack om "bättre kvalitet" är helt fel inställning!

Visst finns det pellets med en del konstigheter inblandat men den "kvalitets"skillnad folk tror sig uppfatta beror på om pelletsen dammar eller inte. Detta gäller dock svenskt tillverkade pellets.

Det folk egentligen skulle lära sig är att ställa doseringen rätt på brännaren, då är alla pellets likvärda i kvalitet!

Pellets från andra länder eller med alternativt innehåll kan fungera bra också om man bara vet om hur man ska kompensera för deras speciella egenskaper. Jag råkar t.ex. veta att man kan köra valnötsskal i en specifik brännare om man bara ser till att den rensas ofta, man kan köra barkpellets om man vet om att det askar 10gg mer än "vanlig" pellets osv.

Så lär dig hur du ställer doseringen och köp istället den billigaste pellets räknat på vikt, sedan är du i mål.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Ötab pellets?

Inlägg av stereotypen »

Info Ötab pellets:

http://www.olmstadtra.se/Pellets.htm

Testat det och det är en fin pellets.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Hustomten
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 10:05
Ort: Lund

Re: Ötab pellets?

Inlägg av Hustomten »

Icecap skrev:All denna snack om "bättre kvalitet" är helt fel inställning!

Visst finns det pellets med en del konstigheter inblandat men den "kvalitets"skillnad folk tror sig uppfatta beror på om pelletsen dammar eller inte. Detta gäller dock svenskt tillverkade pellets.

Det folk egentligen skulle lära sig är att ställa doseringen rätt på brännaren, då är alla pellets likvärda i kvalitet!

Pellets från andra länder eller med alternativt innehåll kan fungera bra också om man bara vet om hur man ska kompensera för deras speciella egenskaper. Jag råkar t.ex. veta att man kan köra valnötsskal i en specifik brännare om man bara ser till att den rensas ofta, man kan köra barkpellets om man vet om att det askar 10gg mer än "vanlig" pellets osv.

Så lär dig hur du ställer doseringen och köp istället den billigaste pellets räknat på vikt, sedan är du i mål.
Jag tackar för infon!, ska lära mig så mycket det bara går om brännaren! Då behöver jag inte vara så petig med pelletsen med andra ord, det låter ju betryggande.
Hustomten
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 10:05
Ort: Lund

Re: Ötab pellets?

Inlägg av Hustomten »

stereotypen skrev:Info Ötab pellets:

http://www.olmstadtra.se/Pellets.htm

Testat det och det är en fin pellets.
Tack för snabbt svar! Det var lite sån info jag vill ha, någon som testat den och kan uttala sig om hur den är :)
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Ötab pellets?

Inlägg av stereotypen »

Jag tycker den håller god kvalitet.
Skrev ju det......
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Hustomten
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 10:05
Ort: Lund

Re: Ötab pellets?

Inlägg av Hustomten »

Sorry jag som uttryckte mig klumpigt... Jag förstod att du tyckte den var bra, och jag uppskattade det svaret! :) Det blir knepigt att skriva i bland, lätt att missförstå.

Använd "svara"-knappen vid svar och inte "citera". Forumet blir både svårläst och oöverskådligt då. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Ötab pellets?

Inlägg av stereotypen »

Kan ju vara bra med fler svar.
Vad får du betala för den?
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Hustomten
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 10:05
Ort: Lund

Re: Ötab pellets?

Inlägg av Hustomten »

Japp absolut! Den skulle kosta 2075:- för en hel pall 16kg/säck och 8mm. Pris per säck vid köp av hel pall 39:90 annars 44:90 st. Detta tycker jag känns som ett överkomligt pris samt att det tar mig 10min att köra dit!

Använd "svara"-knappen vid svar och inte "citera". Forumet blir både svårläst och oöverskådligt då. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Ötab pellets?

Inlägg av stereotypen »

Kanonpris. Bara att handla. :lol:
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ötab pellets?

Inlägg av Icecap »

Hmm... jag kan få 4 pall Rindi till 2000:-/pall, levererat till dörren. Vill jag ha en enda pall hemkört kostar den 2075:-.

Nåja, olika delar av landet ger olika möjligheter.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Ötab pellets?

Inlägg av msh16 »

44:90 var väl ett skandaldyrt pris för en pelletssäck på Hornbach när du kan få fin Fågelfors på Bauhaus för 37:40. Ändå billigare om du tar en hel pall. Låt joddelgubbarna på Hornbach ge dig prisgarani åtminstone så får du säckarna för 37:40 minus eventuellt någon procent från prisgarantin.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Hustomten
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 10:05
Ort: Lund

Re: Ötab pellets?

Inlägg av Hustomten »

Ja jag vet inte om det funkar med prisgarantin? det måste väl vara samma märke och leverantör för att garantin ska gälla? Men hade det gått så får man ett kanon kanonpris :)
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Ötab pellets?

Inlägg av msh16 »

Då tycker jag du ska be gubbarna på Hornbach packa sina grejor och åka hem. Prisgaranti fungerar utmärkt mellan Bauhaus och Byggmax. Räcker med att det är standard 8mm eldningspellets.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Hustomten
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 10:05
Ort: Lund

Re: Ötab pellets?

Inlägg av Hustomten »

Hehe! Ja det har du rätt i :) Det löser sig säkert! Har dom en sådan garanti så ska den ju utnyttjas!
Skriv svar