baffel/turbolator till ctc elkombi?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
poppe12
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 28 sep, 2012 11:33

baffel/turbolator till ctc elkombi?

Inlägg av poppe12 »

Hej jag undrar om det är möjligt att öka verkningsgraden i en ctc elkombi från 1983. Den har en brännkammare där jag har kopplat en janfire flex-a och sedan bakom en plåt i brännkammaren går ett rakt rökrör upp. Tänkte att man kunde minska kammaren och öka rökgasvägen samt öka turbolensen i rökgaserna eventuellt även i rökröret. Finns det någon som har lite erfarenhet om detta?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: baffel/turbolator till ctc elkombi?

Inlägg av Taxen »

Har något liknande som den här baffelplåten?
http://www.manivvs.se/sv/product/12633/ ... TC-ELCOMBI
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
poppe12
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 28 sep, 2012 11:33

Re: baffel/turbolator till ctc elkombi?

Inlägg av poppe12 »

tack för tipset. Vet någon hur mycket man ökar i verkningsgrad/sänker rökgastempen om man sätter in en en sådan? Om ni har andra tipps uppskattas det också. Jag såg här på forumet att någon hade satt in korrugerad takplåt i rökröret. Vet någon hur bra det funkar? Kan man även använda det som baffelplåt eller bränns det sönder snabbt. Hur sätter man baffelplåt på bästa sätt. Läste även på http://www.byggahus.se/forum/biobransle ... panna.html att man kunde bara göra den befintliga baffelplåten längre. I den diskunionen finns även bilder på hur min panna ser ut, utom att nedre luckan ockuperas av en janfire. :)
poppe12
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 28 sep, 2012 11:33

Re: baffel/turbolator till ctc elkombi?

Inlägg av poppe12 »

man kan inte sätta turbolatorer i rökröret för rökröet är inte vattenmantlat utan bara isolerat.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: baffel/turbolator till ctc elkombi?

Inlägg av Vednisse »

Ja, vad ska man säga...du eldar mer eller mindre direkt i skorstenen med CTC Elkombi/Total. Sänka farten på rökgaserna med hjälp av en dragbegränsare och köra brännaren på låg effekt är väl det man kan göra. Verkningsgraden kommer att bli dålig hur du än gör.


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: baffel/turbolator till ctc elkombi?

Inlägg av danei »

Varför avhandla samma sak i två trådar parallellt?
poppe12
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 28 sep, 2012 11:33

Re: baffel/turbolator till ctc elkombi?

Inlägg av poppe12 »

Vednisse: jo det är sant. Man får väl skaffa en ny panna i framtiden. Det som kan sägas positivt om den lilla gröna saken är att jag inte har haft problem med att varmvattnet tagit slut samt att jag läst att det ska vara väldigt lite pannhaverier med min typ av panna.

danei: Det är noterat att du tycker man ska skriva ihop trådarna.
Skriv svar