Efter förra vinterns temperaturväxlingar och ett dåligt isolerat hus från 1929 har vi bestämt oss för att försöka få till någon typ av shuntautomatik. Eftersom vi har en CTC 171-panna så har jag förstått att inte vilken motorschunt som helst passar.
Krav:
Fungera med CTC 171
Enkel att installera.
Om möjligt med trådlös givare så man slipper dra massa kabel.
Om någon kan hjälpa mig med vad som fungerar och vilka produkter jag behöver vore jag otroligt tacksam.
Hjälp mig med val av shuntautomatik
Hjälp mig med val av shuntautomatik
CTC 171b från 1971, ULMA 2000 brännare och MAFA veckoförråd med Vidapellets. En och en halvplansvilla på ca 100 kvm från 1929.
Re: Hjälp mig med val av shuntautomatik
Bara en otydlig sak: har ni termostatventiler på elementen eller inte? Om ni har kan shuntstyrning vara bortkastade pengar, har ni inte kan det vara riktigt vettigt att ha en shuntstyrning.
Sedan är jag inte glad för trådlös signalering, det kan störas så lätt av någon okänd källa.
Sedan är jag inte glad för trådlös signalering, det kan störas så lätt av någon okänd källa.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vi har inga termostatventiler på radiatorerna utan bara gamla (iofs vackra) vred. Anledningen till trådlöst är att jag gärna vill testa att ha givaren i rummet precis ovanför pannan men utan att klamra 15 meter kabel eller göra genomföringar i golvet.
CTC 171b från 1971, ULMA 2000 brännare och MAFA veckoförråd med Vidapellets. En och en halvplansvilla på ca 100 kvm från 1929.
Jag har en ESBE CRB121 som har fungerat klanderfritt i ett års tid.
Den är dock ganska kostsam, samt att den var besvärlig att få att fungera vid första uppstart.
Men det berodde mycket på bristfällig bruksanvisning/dokumentation från ESBE.
Jag har inte märkt av några signalstörningar av någon form.
Kontrollera även att det finns monteringssats till din shunt om din inte är en ESBE.
http://www.vvsonnet.se/1/sv/vaerme/esbe ... omatik.php
Den är dock ganska kostsam, samt att den var besvärlig att få att fungera vid första uppstart.
Men det berodde mycket på bristfällig bruksanvisning/dokumentation från ESBE.
Jag har inte märkt av några signalstörningar av någon form.
Kontrollera även att det finns monteringssats till din shunt om din inte är en ESBE.
http://www.vvsonnet.se/1/sv/vaerme/esbe ... omatik.php