Optovakt A 3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
leire
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 nov, 2011 16:08

Optovakt A 3

Inlägg av leire »

Hur är det med optovakten i A3. Kan den vara endera hel eller trasig? Eller, finns det tendens att känsligheten försämras med tiden? Den är inte bytt sedan 2002.

Leire
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Optovakt A 3

Inlägg av Roli »

Jag bytte aldrig optovakten på min A3:a under de ca. 13 år som jag hade den i drift. Däremot så rengjorde jag den några gånger, dvs glaskolven blev sotig.

Om de kan mattas med tiden vet jag faktiskt inte, men det kanske kan bli dålig anslutning/löpning som gör att motståndet förändras och då även funktionen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
leire
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 nov, 2011 16:08

Re: Optovakt A 3

Inlägg av leire »

Optovakten är inte endera ur funktion eller fungerande.
EcoTec säger, att vakten försämras med tiden t.ex av värme. Man har kanske haft glödbrand bakåt. Efter att den inte bytts under så lång tid som 10 år, är det dags att byta. Det skall jag göra.
Återkommer om det blir skillnad eller inte.
Leire
leire
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 nov, 2011 16:08

Re: Optovakt A 3

Inlägg av leire »

Är inte säker om optovakten hade betydelse. Den är iaf utbytt.
En annan sak, som verkar ha betydelse, är att inte ha för kraftigt drag. När brännaren står i viloläge skall luckan på dragbegränsaren vara en aning öppen så att draget inte är för kraftigt. Man tappar några grader rökgastemperatur med den åtgärden men brännaren har gått flera dagar nu. Rökgaserna håller sig omkring 130 gr. Har insatsrör i skorsten. Blir annat läge, när värmebehovet blir större. Då går brännaren oftare, nu går det 2-3 tim innan den startar på allvar.
Någon som vet, vilket värde det skall vara på draget?
Leire
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Optovakt A 3

Inlägg av danei »

Du kan inte säga att luckan ska vara öppen generellt, det beror helt på förutsättningarna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Optovakt A 3

Inlägg av Roli »

Draget skall ligga kring 10-15 Pa. Om du har en "riktig" dragbegränsare, dvs en som själv justerar draget så behöver du inte lämna den öppen för det sköter den automatiskt när draget överstiger det inställda.
För mig låter det som om du har en lucka som du själv reglerar och det är ingen bra lösning.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar