Fredells

Skriv svar
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Fredells

Inlägg av VH Baronen »

Fredells har riktigt bra priser! Har någon testat?
http://www.blocket.se/stockholm/Pellets ... ?ca=11&w=1
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Fredells

Inlägg av Jakob »

Ojojoj! Någon som plockar upp stafettpinnen från Stora Enso för Sthlm-marknaden.

1900 SEK/pallen för 4 pall inkl. frakt i Sthlm.

2375 SEK per ton. (edit pga 800kg pall)

Priserna fortsätter neeeeedåt! :mrgreen:

mvh
Senast redigerad av Jakob den tis 18 sep, 2012 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Fredells

Inlägg av Vednisse »

Notera att det är "bara" är 800kg (50säck) på en pall, men skapligt pris även om jag bara tror det är tillfälligt.


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Re: Fredells

Inlägg av Per-Erik »

Hej,

En liten rapport på denna pellets leverans då som jag fick i November tror jag det var.

Den dammar som bara satan, i ca var 3:e, 4:e säck är det jätte mycket spån i.
I en säck så bjöd Fredells på en betong bit i storleken 4*5cm
I en säck så bjöd Fredells på en bit Gummi i storleken 10*5cm. (hittad i går).

Men det som var bra är att ingen säck var trasig. Då köpte jag 4 pallar.

Nu har jag 4 säckar kvar.

Slutsatts
Fredells Pellets, blir det inte något mer av.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Fredells

Inlägg av psau »

Har även jag kört Fredells Pellets i vinter, jag fick vänta några veckor på mina pallar eftersom pelletspressen hade gått sönder...

Mina pellets har varit utan anmärkning men har upplevt att pellets från dem har tidigare varit spånig och lite tveksam...

Men va f-n för 26kr säcken tar jag gärna spånet det brinner det med med lite högre tryck på luften till sotningen så blir rostret rent även om jag eldar 100% spån....

Håller tummarna för att de kör en ny drive med billig pellets men sån tur har vi nog inte.

Eftersom priset är satt per 16kg säck och inte per pall spelar det ingen roll om det är 50st eller 52st per pall..

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Fredells

Inlägg av rod02 »

Man får tydligen ha dubbla silar. En som tar stora främmande föremål, och en som tar spånet. Nått för den med veckoförråd. Men är det stor prisskillnad, så skulle även jag prova. Var det 26:-/säck?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Fredells

Inlägg av psau »

De körde en "bio" helg där de dumpade priset till 26:- per säck om 16kg köpte snabbt 6 pall och fick fri hemleverans...

Jag har hört fler som haft problem med Fredells pelletsen men de pallarna jag fick var bara bra pellets.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
lennart franzen
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 24 jul, 2007 23:22
Ort: Älvsjö

Re: Fredells

Inlägg av lennart franzen »

Priset hos Fredells 38kr säcken vid köp av 4 pallar inkl. hemkörning.
Pelletskamin Mysinge
EvaRi
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 24 okt, 2013 13:41
Ort: Stockholm

Re: Fredells

Inlägg av EvaRi »

Vi körde Fredells pellets förra vintern (och har lite kvar), de körde ut även enstaka pall och gav ett riktigt bra pris på det (2150 kr/1 pall inkl frakt). Snabb och problemfri service också. Den första pallen och en del av den andra hade säckar med något annat företags namn på, den pelletsen var jättefin. Sedan hade säckarna Fredells eget namn och då var pelletsen märkbart mycket dammigare och skörare.
Även vi har drabbats av gummibit i pelletsen (reklamerade till Fredells, men utan återkoppling).
En gång var flera säckar på pallen trasiga, det hamnade flera liter pellets på gatan när pallen lyftes av lastbilen.
Titt som oftast luktar det väldigt konstigt (illa!) om pelletsen när den brinner, typ gummi/vulk-lukt (Någon som vet ifall de använder bindemedel?)
Dessutom har vi tyckt att det varit mycket mer sot och sintring än med BioNorr som vi hade tidigare.

I år skall vi prova något annat märke.
Pellmax VX 2010 + VikingBio 2007, ute + innetermostat
113 m2 enplansvilla 1966
Skriv svar