Billig pellets ?

ptke
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 28 feb, 2011 19:03
Ort: Mjölby

Billig pellets ?

Inlägg av ptke »

Bauhause tar 1921:- per pall hämtpris
Annars tycker jag att Bionorr (SCA) ser bäst ut, vit o fin o luktar mkt terpentin. (1998:- pallen )
Dom säjer att priserna är på väg ner, kanske läge att vänta lite.. ?
Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
kvistarn
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 05 sep, 2011 11:32

Re: Billig pellets ?

Inlägg av kvistarn »

sca skulle väl ha 1998 september ut, så lite kan man nog vänta och se vad som händer.
Ctc 265b -76, janfire flex-a -08, hembyggt månadsförråd.
Rindi 8mm pellets.
150+70kvm trähus -36.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Billig pellets ?

Inlägg av Stugsittaren »

Eftersom efterfrågan kommer öka till vintern är min gissning att det blir dyrare i okt. Att en viss rabatt ges kan ju vara för att sprida ut leveranserna eller att kapa lagertoppar nu innan det drar igång.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Billig pellets ?

Inlägg av Stugsittaren »

Eller bara att det är pellets som legat över sommaren och är lite lösare?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Billig pellets ?

Inlägg av Vednisse »

Många tillverkare (bla. Bionorr) har stått med enorma lager över vår/sommar.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Lasse.T
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 22 jan, 2007 22:53

Re: Billig pellets ?

Inlägg av Lasse.T »

Boängen 8mm 1995kr/pall vid minst 4 pallar. Är det nån bra pellets tro?

http://www.pelletsshopen.com/bas-pellet ... 195-1.aspx
KMP Solberga kamin
andreas
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 14:44
Ort: Småland/Eksjö

Re: Billig pellets ?

Inlägg av andreas »

Är det nån jättestor skillnad mellan tillverkarna egentligen?

Ja kör vida nu, tex om det lönar sig och byta
Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07.
(100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Billig pellets ?

Inlägg av Icecap »

Kan man själv ställa doseringen rätt kan man helt enkelt gå efter lägsta pris per viktenhet! Jag kan inte svara för baltpellets men all svenskt tillverkat pellets är helt OK, vissa kan ha mer eller mindre aska vilket man får hålla reda på om man har askproblem.

Har man en besvärlig matning från förråd till brännare kan man möjligen behöva se till att pelletsen inte är för mjuk (inte gärna under 650g/l då) men har men en strulfri anläggning är det bara att köra på det billigaste.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Billig pellets ?

Inlägg av Jakob »

Ja sen skiljer ju olika lev från samma tillverkare sig ganska mycket.

Senaste SE Bulk krävde 3% lägre matning än föregående SE pall för att inte brinna med för mycket luftöverskott.

Svårt att utgå ifrån tidigare erfarenheter av en leverantörs pellets. Känns som man får lite olika så får man fintrimma några procent på anläggningen - sen är man hemma.

Alltså: Köp billigast.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Billig pellets ?

Inlägg av FRS05 »

Köpte idag pellets för 1995:- pallen, fraktfritt. Var visst kampanj nu i September där jag köper för annars har jag betalt 2195:- pallen. Det är ett mindre ställe jag köper på och Deromes pelletsfabrik ligger bara ett stenkast därifrån jag bor...
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Billig pellets ?

Inlägg av Vednisse »

Allt går att elda om utrustningen man har klarar det, men det är ganska stor spridning på vad man får även av svensktillverkat.
Har sett bilder på vad en del använder som råvara, eller blandar ut med. Det var ingen vacker syn kan jag säga, men det behöver ju inte innebära att det blir stora problem mer än möjligen för ett fåtal slutanvändare. Frågan är dock om energivärde, askmängd, utsläpp mm. ligger inom ramarna. De leverantörer som har full koll på råvaran är lätträknade...

Har provat det mesta på marknaden utan problem värda att nämna, det enda som jag reklamerat var 6mm Bionorr förra året. Visst hade det gått att bränna upp, men eftersom de skröt med sin "nöjd kundgaranti" tyckte jag gott att de kunde byta ut pallarna. I det fallet var det troligen lite väl mycket sand i råvaran då det sintrade värre än f*n.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
kakburken
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 16:59

Re: Billig pellets ?

Inlägg av kakburken »

Byggmax anpassar sina priser efter andra om man kan visa att dom är billigare tex ta med en annons från Bauhaus så får man samma pris hos dom. Däremot så tar Byggmax ut ca 1000 kr för hemtransport även vid köp av fyra pallar Janne kakburken
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Billig pellets ?

Inlägg av ragge2 »

Byggmax har väl ingen speciell tjänst för hemkörning så det blir dyrt.
Släpkärra får man låna gratis om man köper pellets där och på en riktig bromsad kärra får man lasta motsvarande en pall.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
andreas
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 14:44
Ort: Småland/Eksjö

Re: Billig pellets ?

Inlägg av andreas »

Hittade inget direkt "billigare" i min trakt.

StoraEnso/Vida ungefär samma pris per pall.
Så det blev Vida i vinter igen. Dock är man sugen på bulk förråd nu efter man bar ner 3pall i källarn igår kväll.
Hehe.
Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07.
(100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Billig pellets ?

Inlägg av Roli »

Det finns plus och minus med säckad pellets resp. bulkpellets.
Du slipper bära den bulkade pelletsen och den kommer in i ditt förråd direkt med transporten, men den pellets som du får är oftast lite mer dammig och innehåller mer fin partiklar jämfört med den säckade pelletsen. Vilket kan skapa problem för en del brännare/skruvar.
Säckad pellets är finare än den "bulkade" men den måste bäras in och manuellt tömmas i förrådet (som tar mindre plats än bulkförrådet) som dessutom måste kontrolleras med jämna mellanrum så man inte kör "torrt".

Så det är vad man vill slippa göra......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar