Matarskruv som fastnat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Nikki_Sixx
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 18:07
Ort: Motala

Matarskruv som fastnat

Inlägg av Nikki_Sixx »

Ett nytt problem har dykt upp. Matarskruven från pelletsförrådet verkar att ha fastnat.

När jag släpper på backspärren "skruvar" den tillbaka sig. När jag sedan startar igen så går den normalt i början innan hela kvarnen börjar vrida sig och motorn slår ifrån. Antar att den inte vrider sig direkt beror på fjäderstålet.


Har rensat kvarnen så där är inte problemet.

Några förslag?
Pelletsbrännare Biona 2000, Tillverkningsnummer 2002,
Panna HBM-55 från 1971
10 m skorsten
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Matarskruv som fastnat

Inlägg av danei »

Det låter som att den fastnat i något i botten. Har du 5ton pellets uppepå eller går det att gräva fram änden för att se hur det ser ut?

Jag har inte lagt märke till att du bor på samma ort som jag tidigare. Hör av dig om du behöver en reservdel akut någon gång.

Då kanske du skall lägga in din bostadsort i profilen så att andra också kan se var DU bor.... / Roli moderator
Nikki_Sixx
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 18:07
Ort: Motala

Re: Matarskruv som fastnat

Inlägg av Nikki_Sixx »

Det är lugnt, bara 1 ton.......


Får väl ta ledigt imorgon och gräva.


Har ju lite reservdelar jag med så vi får väl hålla kontakt.

Höres
Pelletsbrännare Biona 2000, Tillverkningsnummer 2002,
Panna HBM-55 från 1971
10 m skorsten
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Matarskruv som fastnat

Inlägg av ztz »

De gånger som jag upplevt tröghet/vridningar/smällar så brukar jag få korta av inneskruven 2-3 cm, då det har visat sig att den töjer sig och trycker för hårt mot "botten"-plattan. Har gjort detta två gånger sedan 2004. Men jag har bara ett förråd på ca 200 liter att gräva ur.....
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Matarskruv som fastnat

Inlägg av danei »

Om det är det felet så går det nog att skruva ur spiralen om man monterar bort kvarnen.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Matarskruv som fastnat

Inlägg av ztz »

Det är nog enklar i ditt fall med 1 ton pellets. Fördelen att ta det från andra hållet är att man kan skurva bort bottenplattan för att se om internskruven vill "sticka ut", för att se om det är det som är felet.

Vet inte hur krånligt det är att få tillbaka skruven sedan om man gör på ditt sätt. Tycker det är bökigt att hålla på med innerskruven när det är pellets i "röret".
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Nikki_Sixx
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 18:07
Ort: Motala

Re: Matarskruv som fastnat

Inlägg av Nikki_Sixx »

Jag har monterat bort kvarnen och provat att vrida på skruven. Det går bra åt ett håll (man vrider ut skruven så man ser mer av den utanför plaströret. Åt andra hållet blir det stumt ganska fort,

Har aldrig kollat hur skruven sitter fast i nerkant, kan man skruva ut den helt ur röret eller är den fäst i nedkant?
Pelletsbrännare Biona 2000, Tillverkningsnummer 2002,
Panna HBM-55 från 1971
10 m skorsten
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Matarskruv som fastnat

Inlägg av ztz »

Min skruv är helt lös förutom att den fästs fast i kvarnmotorn. Det som dock finns är ju en rikt pinne längst ned när jag nu tänkter efter som skall ligga mitt i skruven. Vet dock inte om den är standard.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Nikki_Sixx
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 18:07
Ort: Motala

Re: Matarskruv som fastnat

Inlägg av Nikki_Sixx »

Men vad tror du händer om man skruvar åt fel håll? Kan man få dit den utan att tömma förrådet?
Pelletsbrännare Biona 2000, Tillverkningsnummer 2002,
Panna HBM-55 från 1971
10 m skorsten
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Matarskruv som fastnat

Inlägg av danei »

Jag har lyckats en gång. Men då fick den inte med sig någon pellets alls, den hade inte fastnat. Men min skruvdragning är tämligen rak.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Matarskruv som fastnat

Inlägg av ztz »

Personligen tycker jag det är skit bökigt att hålla på med skruven när det finns pellets i röret. Har för mig att jag försökt skruva på den men har inte orkat fullt ut så det har alltid slutat med att jag tömt förrådet och det som finns i röret. Men det kanske värt ett försök för din del med 1 ton pellets.

Min erfanheter bygger på den vanliga skruven/kvarnmotorn som kommer med Bionan. Vet inte om du har någon annan lösning då du kör bulkförråd.

Om det är samma skruv/motor som jag har så skulle det kanske räcka med att gräva ner sig till inloppet av skruven som i mitt fall är gjort av metall och är cirka 30 cm långt.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Nikki_Sixx
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 18:07
Ort: Motala

Re: Matarskruv som fastnat

Inlägg av Nikki_Sixx »

Hej,

Har samma lösning som dig ztz. Det räcker säkert att komma ner till inloppet, men jag har ganska liten yta och därför ganska högt med pellets så det rasar ju ganska mycket. Måste därför tömma en stor del av förrådet för att komma åt.

Chansar nog med att skruva ut en bit och skruvar tillbaka igen.
Pelletsbrännare Biona 2000, Tillverkningsnummer 2002,
Panna HBM-55 från 1971
10 m skorsten
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Matarskruv som fastnat

Inlägg av ztz »

Om du har en större regntunna heller plasthink ligger och skräpar kanske det skulle hjälpa att fösökar trycka ner den i pelletsen och sedan gräva innuti - givetvis bör du skära ut botten först. Men det gäller ju då att veta var inloppet är och att det inte blir för högt (dvs tunnan eller hinken) så att du inte kommer ner till skruven.

Lycka till.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Matarskruv som fastnat

Inlägg av deasstore »

Hej.

Hade samma problem ett tag.
Felet för mig var att jag hade en matningsbegränsaren som blivit sne i kombination med en sliten skruv.

Bytte skruv och rätade pinnen samt filade lite på inloppet. Efter dessa åtgärder så hade jag inte några problem längre. Nu har någon annan denna brännare i sin ägo. Men jag antar att den fungerar fortfarande. :D
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Nikki_Sixx
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 18:07
Ort: Motala

Re: Matarskruv som fastnat

Inlägg av Nikki_Sixx »

Hej på er,


Det som hade hänt var att "ändpluggen" vid inmatningen hade lossnat och spiral fastnade på röret.


Nu funkar allt igen.

Tack för hjälp och engagemang.
Pelletsbrännare Biona 2000, Tillverkningsnummer 2002,
Panna HBM-55 från 1971
10 m skorsten
Skriv svar