Pellets + Solvärme + Accutank optimal lösning

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Kenneth E
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 03 aug, 2012 22:28

Pellets + Solvärme + Accutank optimal lösning

Inlägg av Kenneth E »

Kopplings schema
Kopplings schema
laddomat.gif (57.99 KiB) Visad 6418 gånger
Har en 30kW Thermax panna (ca 250L vatten volym) med en EcoTec 20 Pellets brännare som använts sedan 2007. Tänkte nu i höst 2012 lägga till solvärmare. 3x25 st Vacum rör (3 x 1.91m2 , Max effekt 3x 3.75kW) för att minska pellets förbrukningen och eventuellt kunna pausa Pellets brännaren på sommar månaderna.
Det betyder att jag behöver en Accu tank också och måste göra om Pellets Panna matningen så at den också matar tanken , alltså totalt 1250 L. Tänkte behålla existerande varmvatten slinga och golvvärme kopplingarna på pannan för minsta möjliga rörarbeten och enklast möjliga Accutank.

Systemet skulle då bestå av Pelletspanna, 1000L tank, Laddomat 4030, 3x Solfångare.
Tänkte koppla in Pellets pannan så at den tar vatten från 1/3 up på tanken och fyller på i toppen. Solvärme slingan tänkte jag lägga i botten av tanken. Detta för att hålla kallast möjliga vatten åt sol slingan som störs så lite som möjligt av pellets värmningen.

Orsaken till att jag har valt en 1000L tank , istället för 500L som solvärme försäljarn rekomenderar är att jag också har möjlighet att elda med i ved i denna panna (svänger bara ut Pellets brännaren och lägger lock på öppningen) och då har man gärna lite större tank. Ved eldningen blir dock max några veckor i året i Jan-Feb när det är skit kallt ute. Har ej tid för mera ved bestyr.
Med större vatten volym borde jag också få lite bättre verkningsgrad på Pellets brännaren eftersom den går mer sällan men längre tider.


Bifogad ett tänkt kopplings schema (laddomat.gif) med tänkta set punkter och styrning för hela systemet.
Skulle vara tacksam om nån med lite teori eller erfarenhet kunde ha en titt på detta och ge era komentarer . Det är lite svårt att tänka sig in i hur detta system fungerar (och icke funkar) i alla olika förhållanden.
Kan ge mera detaljer om det behövs.
Fredrik Theander
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 03 mar, 2005 18:41

Re: Pellets + Solvärme + Accutank optimal lösning

Inlägg av Fredrik Theander »

Hej

Jag installerade solvärme som komplement till min pelletspanna i våras. Kan säga att har lärt mig följande
det är inte bra att ha en för stor tank i förhållande till antalet paneler. Då blir systemet "trögt". Hellre mindre mängd varmt vatten än större mängd ljummet. Jag har 40 upipes rör till 500 liter tank borde nog ha 60 rör istället. Har dubbla laddslingor i tanken så det hjälper problemet lite i och med att jag kan toppladda tanken via den övre slingan.

Mitt system är dock kopplat så det endast genererar varmvatten. Har det kopplat så jag antingen kan ta varmvattnet direkt ur tanken eller så kan jag växla med ventiler så att jag förvärmmer varmvattnet som sen går genom pelletspannans varmvattenslinga.

Funderar lite på att skaffa en bivialentshunt för om jag förstått rätt skulle jag då kunna ta värme till radiatorsystemet från både tank och panna. Men har inte forskat klart i detta ännu.

Är lite intresserad hur har du tänkt göra styrningen av systemet ? bygga egen styrning eller blir det nått inköpt?
Kenneth E
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 03 aug, 2012 22:28

Re: Pellets + Solvärme + Accutank optimal lösning

Inlägg av Kenneth E »

Hej,

Angående tankens storlek så rekomenderade han som säljer solfångarna också att inte ha för stor tank. Just pga att man då får en tank med ljumt vatten. Men jag förstår ej riktigt om logiken gäller eftersom jag ju gärna gör ljumt vatten med sol som jag sen bygger på till hett vatten med pellets när det är brist på sol (Vår och höst). På sommaren torde det inte vara något problem att få upp tempen till 80 grader endast med sol.

Angående solenergi styrningen så kommer solpaketet med en styr och pump enhet som sköter styrning av glykol kretsen genom solfångarna till Tanken. Detta är ett helt skilt system som fungerar så att solkrets pumpen får signal att pumpa så fort solfångarens utgångs temå är 8 grader varmare än ingångs tempen (mätt vid tankens utlopp). Pumpen går sen delta T är ändast 2 grader. Och så fortsätter det , alltså pumpen går i knyckar, oftare ju varmare sol.

Till slut angående kopplingen mellan pellets panna och tank så kommer jag att använda Laddomat 4030 stryr systemet. Blir säker lite justeringar innan jag hittar de optimala Tank laddning och ur-laddnings temperaturererna.
Pelletspannan har varmvatten och golvvärme kontrollerna kopplade till sig redan så jag behåller dem som de är.
Fredrik Theander
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 03 mar, 2005 18:41

Re: Pellets + Solvärme + Accutank optimal lösning

Inlägg av Fredrik Theander »

jo det beror ju lite på vad man är ute efter. Personligen ville jag ha ett system som gjorde att min pelletspanna helt kunde få vila på sommaren Där av hett vatten istället för ljummet vatten. Jag tror du kommer få lite svårt att få upp en 1000 liters tank i 80 grader på bara 3 paneler även på sommaren. Jag har bara haft min tank uppe i den tempen en gång sen installation. I och för sig har ju det varit dåligt med sol denna sommaren. Fast 50-60 grader duger gott i tanken för min del.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Pellets + Solvärme + Accutank optimal lösning

Inlägg av Abbe »

Att bara slavkoppla en tank till en panna är ju en installation som i princip inte görs mer, i synnerhet inte med pellets och sol då det mesta du får kommer ätas upp av förluster...Att förstora volymen med en vedpanna är ju en annan femma.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Kenneth E
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 03 aug, 2012 22:28

Re: Pellets + Solvärme + Accutank optimal lösning

Inlägg av Kenneth E »

Hej Abbe, varifrån kommer dessa förluster med en slavtank? Vad jag har förstått så kan man få Pellets brännaren att gå mera effektivt med större tank eftersom den stannar och stoppar mer sällan och går större delen av tiden på bästa möjliga verkningsgrad. Ingen start och stop glöd!
Förlusterna från en tank med 100mm isolering torde vara ganska obetydlig. Så totalt kan man t.o.m få ut mera nytto energi än med en liten tank.
Eller är det några andra förluster du syftar på som jag ej förstått?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets + Solvärme + Accutank optimal lösning

Inlägg av danei »

Det finns en testraport på den typen av system. I den testen vill jag minnas att verkningsgraden inte blev bättre, man vann lite i utsläpp.
questswe
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 17 jan, 2008 15:08
Ort: Vingåker

Re: Pellets + Solvärme + Accutank optimal lösning

Inlägg av questswe »

Är nyfiken på hur det gick.
Har själv en pelletspanna på 220 liter som jag ska koppla ihop med en ackumulatortank på 500 liter. Solfångarna hade jag sedan tänkt koppla till tanken.
Tacksam för svar då jag har kört fast i mitt bygge.
Brännare: Janfire NH v1.2 Panna:Effecta Pelletspanna
103m2 + källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Pellets + Solvärme + Accutank optimal lösning

Inlägg av Roli »

Du lär nog inte få något svar av TS då han inte har varit inne på forumet sedan den 8:e aug 2012...

Tror inte lösningen med att koppla en panna med stor vattenvolym mot en acktank och ha kvar VV beredning i pannan är den bästa av lösningar. Det bli förluster när värmen skall transporteras till acken där den "förvaras" tills den behövs och sedan skickas tillbaka till pannan. Skall man få så lite förluster som möjligt med en ack så skall både VV och uppvärmning hämtas från acken och pannan skall ha så liten vattenvolym som möjligt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: Pellets + Solvärme + Accutank optimal lösning

Inlägg av bosse123 »

Kan bara instämma,
Rent logiskt så borde systemet byggas enligt följande:

Använd tanken som primär lagring, tillverka både varmvatten och radiatorvatten i tanken.

Värm tanken i första hand med sol och när det inte räcker, stödvärm med pelletspannan.

om man vill ytterligare minska gångtiden periodvis på vår/sommar/höst för pelletspannan så kan man koppla en extern vanlig vv beredare efter acktankens varmvattenslingor. På så sätt har man alltid tilgång till rätt tempererat varmvatten utan att elda pellets när solen "nästan räcker till" för varmvattenproduktion då temperaturen i övrigt räcker till för radiatorvattentillverkning.
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets + Solvärme + Accutank optimal lösning

Inlägg av danei »

En variant jag har funderat på för att få ut maximalt av solen är att behålla den vanliga pelletspannan, och komplettera med en tank för solvärmen. Fördelen är att den då kan tillåtas vara kallare vilket gör att mer energi kan laddas ner från solen. Sedan tar man värme från tanken så länge den räcker och spetsar med värme från pannan. Pannan kan då vara kall så länge värmen i tanken räcker på sommaren. På vintern kan man nyttja värmen i tanken ända ner till temperaturen på inkommande vatten. Även om jag nog skulle se till att den inte blir kallare än 20°C eller så på grund av kondensrisk.
Skriv svar