Pannrum i nytt hus, kom med idéer!

rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pannrum i nytt hus, kom med idéer!

Inlägg av rod02 »

Mitt påfyllningsrör går rakt ut från förådet. Men bulkbilens slang kommer 90 grader. Tankar mitt på husets långsida(baksida), men bulkbilen står mot husets kortsida. Men jag gillar inte 90 grader för pelletsens skull. Så det blir en kort 45 graders och lite böj på bulkbilens slang.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pannrum i nytt hus, kom med idéer!

Inlägg av André »

Förstår inte installatörens argument om ved/pellets skulle bli så dyrt då du ändå ska ha solfångare o då behöver acktank, Alltid vid eldning mot acktank ska pannan ha så lite vattenvolym som möjligt o du behöver även en laddomat mellan panna/tank ivid båda alternativen..
Vedpannor har oftast en mindre vattenvolym än pelletspannor, Så typ en Calmar v33 med sidolucka för pelletsbrännare passar mycket bra som pelletspanna o är en bra vedpanna oxå.
Till den pannan kan du köra alla typer av pelletsbrännare med effekt på över 20 kW gärna 23-25 kW, en välisolerad acktank på iaf 2m3 till detta. Pannrummet behöver ju inte rymma en årsved :wink:
Har du inte tillgång till billig ved kör du på enbart pellets o ev sol annars är ved/pellets utan sol ett bättre o billigare alt, Är tanken välisolerad behöver du elda typ 3-4 brasor/mån för vv..
En kompis har installerat pelletsbrännare i sin Ctc v35 o håller nu på att bygga självtömmande bulkförråd för drygt 3 ton pellets vilket gör att han kommer kunna köra en fyllning/år o elda pellets från mitten på dec fram mot slutet på mars o elda ved resten av året då de inte blir så mycket eldande..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar