styrprogrammet hänger sig

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

styrprogrammet hänger sig

Inlägg av pitch »

Halloj på er, det var ett tag sedan jag var inne på forumet...
Jag har märkt detta fel tidigare men inte lika allvarligt som denna gång.
Problemet visar sig på följande sätt:
När jag har datorn, en gammal laptop, P2 32MB minne M$Win98, kopplad till styrenheten med PelConfig och har loggningen påslagen hänger sig styrprogrammet efter ett par dagar om jag inte rensar loggen. I går kväll hängde det sig samtidigt som matningen pågick vilket ledde till att den aldrig slutade mata. När jag kom ner i pannrummet var tempen uppe i 95 grader och stigande när jag stängde av skruven/kvarnen. På styrenhetens display stog bl a : "Matning: 3", tom procent tecknet efter hade slocknat.
När den pellets som matats på brunit ut och fläkten gått en tid efter det slog jag av styenheten några sekunder och slog sedan på strömmen med en helt vanlig uppstart och display information som resultat, mao en kallstart.
Tidigare har jag haft bättre tur då den hängt sig när den inte inlett "förbrännings cykeln" vilket lett till pissjummet vatten i kranen då elpatron går igång vid ca 40 grader.
Har någon annan stött på detta problem?
Jag misstänker att det kan bero på att minnet endast är 32 MB men kan inte påvisa att det är så.
Vad har ni för prestanda på era datorer som är kopplade till styrenheten för loggning?
En egenhet som jag upptäckt vid dessa tillfällen är att fältet där det vanligtvis brukar "swischa förbi" RX/RA osv går det väldigt långsamt mellan "status förändringarna" vilket jag tolkar som att något hänt med kommunikationen mellan enheterna, en absolut gissning :wink:

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Jag har en gammal bärbar PIII med 64 MB och det fungerar bra, har aldrig märkt att den påverkat själva styreneheten.

Däremot för någon veckor sedan hade vi ett kort strömavbrott (några sekunder), och då hände det något med styreneheten. När jag kollade så stod de bara massa konstiga tecken i displayen och larm hade utlöst sig. (hade inte PC inkopplad då).
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag har ju fått lite skojjiga problem med styrningen när jag kodat på mitt eget loggnings/styrningsprogram, och det kan då få "pellets-styrningen" att hänga sig.

Jag har då iofs bara fått effekten att den stannat och inget annat..

Jag håller nu på att koda om programmet från scratch och kommer att se till så den inte kan göra några "hyss" på serie porten som skall kunna få styrningen att hänga sig.. (Programmet skrivs i C och är ämnat att köras på en linux kärra, visningen av data via ncurses gränssnitt + kurvor via webserver) + lite mer om man får tid.

En sak som jag kan tänka mig är att datorn får för mycket att göra under en kort period och kommer i osync med vad den kommunicerar ut på serieporten.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

spänning

Inlägg av snillet »

Jag väntar med spänning på hur styrprogrammet version 2.04 fungerar :D ,har uppdaterat styrenheten men brännaren behövs än så länge inte...så snart utomhustempen går under de 20-25 som är på dagen nu så får jag nog starta den dock.

Stått still sedan slutet på mars :shock:, skall bli intressant å se om det "bara e å köre" eller om den bökar lite i början.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Tobben skrev: Jag håller nu på att koda om programmet från scratch och kommer att se till så den inte kan göra några "hyss" på serie porten som skall kunna få styrningen att hänga sig.. (Programmet skrivs i C och är ämnat att köras på en linux kärra, visningen av data via ncurses gränssnitt + kurvor via webserver) + lite mer om man får tid.
Detta låter mycket intressant. Ligger koden "öppen" och isf, finns den att tanka ner någonstans?

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Koden kommer att vara öppen, det kommer nog att dröjja ett tag innan jag anser att den är redo att testas... (Saker kan ju gå åt skogen :) )
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Skriv svar