Använda Thermomatic CBJ utan rumsgivaren?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Pingu
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 18 jul, 2012 14:10

Använda Thermomatic CBJ utan rumsgivaren?

Inlägg av Pingu »

Jag skulle vilja koppla bort rumsgivaren från min Thermomatic CBJ och endast använda den för att konstantreglera framledningstemperaturen. Är det någon som vet om det går att göra?

Funktionen jag försöker uppnå är samma som hos Thermomatic K http://www.termoventiler.se/index.php?s ... rmomatic_k

Skulle tro att både CBJ och Thermomatic K är samma produkt och tycker att det borde gå att göra någon enkel modifiering för att få CBJ att ignorera rumsgivaren?
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Använda Thermomatic CBJ utan rumsgivaren?

Inlägg av Jonas O »

Jag antar att man skulle kunna mäta upp motståndet över rumsgivaren och ersätta den med ett likvärdigt/samma motstånd. Alltså ett som har samma värde hela tiden.

Då borde det ge samma temp ut hela tiden, kanske kunde man komplettera med en vridpotentiometer för justering?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Använda Thermomatic CBJ utan rumsgivaren?

Inlägg av danei »

Jag gissar att det finns en parameter för hur mycket innomhustemperaturen ska påverka framledningstempen. Om man ställer den till noll når du onskat resultat. Jag här tyvärr inte kunskap om just din styrning.
Pingu
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 18 jul, 2012 14:10

Re: Använda Thermomatic CBJ utan rumsgivaren?

Inlägg av Pingu »

Tack för svaren!

Jag tog bort rumsgivaren och satte dit en potentiometer (0-100 kΩ) för att simulera rumsgivaren och det fungerade utmärkt :wink:

Ställde potentiometern på det maximala värdet som CBJ tillät utan att klaga på att rumsgivaren saknades, vilket var någonstans runt 53 kΩ. Efter modifieringen fungerar det att ställa framledningstemperaturen mellan 10 och 80 grader med hjälp av vridreglaget.

Om jag förstått det rätt så använder Thermomatic RSC ett PTC motstånd i kombination med en potentiometer för att beräkna framledningstempen. I mitt fall var jag mest intresserad av att få konstant temperatur ut till golvvärmesystemet som i sin tur regleras av rumstermostaterna i mitt Danfoss CF2 system. Rumsgivaren Thermomatic RSC ser för övrigt gräslig ut och var väldigt skönt att bli av med.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Använda Thermomatic CBJ utan rumsgivaren?

Inlägg av Jonas O »

Gutt ju :D
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Använda Thermomatic CBJ utan rumsgivaren?

Inlägg av Vednisse »

Går bra att bygla plinten där det står "Konstant Data", en bygel till moderkort eller hårddisk passar.
Då struntar den i rumsgivaren och håller framledningstempen enligt inställd "MaxTemp"

Ändrat så att innehållet stämmer

/Vednisse
Senast redigerad av Vednisse den sön 22 jul, 2012 19:07, redigerad totalt 1 gånger.
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Använda Thermomatic CBJ utan rumsgivaren?

Inlägg av danei »

Om den struntar i framledningsgivaren kan den inte reglera alls.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Använda Thermomatic CBJ utan rumsgivaren?

Inlägg av Jonas O »

Vednisse, du måste mena rumsgivare??
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Använda Thermomatic CBJ utan rumsgivaren?

Inlägg av Vednisse »

Menar givetvis att rumsgivaren sätts ur spel med byglingen :lol: . Framledningstempen regleras med maxreglaget.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Pingu
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 18 jul, 2012 14:10

Re: Använda Thermomatic CBJ utan rumsgivaren?

Inlägg av Pingu »

Oj, missade visst att det kommit ett nytt svar :( Det låter som en snyggare lösning att bygla plinten, men jag hittar ingenstans där det står "konstant data" på kretskortet. Det finns två plintar där det står J1 och J5. Är det någon av dem måntro?
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Använda Thermomatic CBJ utan rumsgivaren?

Inlägg av Andreas Hansson »

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Pingu
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 18 jul, 2012 14:10

Re: Använda Thermomatic CBJ utan rumsgivaren?

Inlägg av Pingu »

Tack för länken! Testade att koppla in bygeln enligt bilden och det funkade prima. Jag har förmodligen en äldre modell av CBJ eftersom texten "konstant data" inte fanns med på kretskortet utan bygeln hette endast "J1".
Skriv svar