Ariterms pelletskamin Solberga

Skriv svar
Kim Emilsson
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 09 aug, 2011 23:35

Ariterms pelletskamin Solberga

Inlägg av Kim Emilsson »

I höstas kom jag över en billig KMP/Ariterm kamin som är av modellen Solberga. Killen jag köpte den av hade havererat sin draglåda (Drag) och hade efter det bytt sitt värmesystem i huset och hade ingen användning av kaminen längre. Kaminen var billig, 3500:- inklusive den trasiga draglådan. Hade en ny draglåda som jag köpt på blocket liggandes och för någon vecka sedan så tog jag tag i mitt liv och tog upp hål i väggen och skulle testa. Kaminen fungerade, dock tror jag att något är felkopplat någonstans, kollade och jämförde med min andra pelletskamin, en Mysinge, och allt verkade rättkopplat vad det gällde kablarna från Draglådan.

När man sätter i stickproppen till kaminen i kontakten så startar Drag direkt (har en kamin till och den indikerar bara ventilation på kretskortet men fläkten går inte) och går på högt varv. När man sen sätter kaminen på ON så ökar fläktvarvet än mer i Drag (samma varv som när man slår av kaminen och den ska bränna ur koppen). Efter ett tag när tändproceduren är avklarad så brinner det i kaminen och den fungerar, men om man tar bort sidoplåten så ser man att den indikerar bara ventilation (dioden) på kretskortet och med jämna mellanrum så blinkar alla dioderna till (ventilation, start, hav effekt och full effekt). Något är tokigt.

På min andra kamin, så lyser ventilationsdioden hela tiden så länge kontakten är i dvs. Och när man sätter kaminen på ON så inleds start, efter en stund halv effekt och sen full effekt. Så som det ska vara. Antingen är något felkopplat på min Solberga. Eller så är den inte förberred för drag och har så aldrig varit, därför den förra killens drag havererade.

Några förslag och tankar kring vad det kan vara? Någon som har varit ute för samma sak?

mvh/
Kim Emilsson
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 09 aug, 2011 23:35

Re: Ariterms pelletskamin Solberga

Inlägg av Kim Emilsson »

Ingen som tror sig ha en idé om vad som kan vara fel? Kretskortet trasigt?

mvh/

Kim Emilsson
Skriv svar