resa bort under vintern - hur gör ni???

Skriv svar
kaison
Späd planta

resa bort under vintern - hur gör ni???

Inlägg av kaison »

Hej!

Har idag en Nibe City VX olja/el panna. Vill byta ut oljebrännaren mot en pelletsbrännare med veckoförråd. Väljer denna lösning på grund av att jag inte vill investera mer än ca 20000-25000.

Det är bara en sak som stör mig - vad gör man om man reser bort ett par veckor på vintern. Pannan har ganska litet utrymme för aska så både panna och brännare lär behöva sotas ur en gång i veckan. Pannan har visserligen en elpatron (6kw tror jag), men det blir väl dyr värme när pelletsförrådet sinar eller brännaren stannar pga för mycket aska.

Så kort sagt - bör jag komplettera min värmeanläggning för att klara mina julresor lite bättre?? Hur gör ni andra pelletseldare med veckoförråd och små pannor?

/Jultomten :D
tarra
Frö

Inlägg av tarra »

Jag brukar låta min granne fixa det, samt ta in posten.
Roslagsbrännare i en eryl från -72
mbqmbq
Prima virke

Inlägg av mbqmbq »

Jag vet att det är som svära i kyrkan men en luft-luft värmepump är praktiskt som komplement.

/Magnus
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

Om du inte har nån granne som kan sota ur pannan !

Sota ur pannan ställ in den på el och sänk värmen rejält i huset (5-10 grader).

Be en granne gå in och slå på brännaren och skruva upp värmen 1vecka innan du kommer hem(borde en snäll gammal tant klara av). :D
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

lp75 skrev:Om du inte har nån granne som kan sota ur pannan !

Sota ur pannan ställ in den på el och sänk värmen rejält i huset (5-10 grader).

Be en granne gå in och slå på brännaren och skruva upp värmen 1vecka innan du kommer hem(borde en snäll gammal tant klara av). :D
Ställer du ner tempen till 10 grader klara/räcker nog pannan/förrådet i nästan 3 veckor om du normalt klarar dej i 1 vecka..
Har du sedan elpatronen som backup så gör det ju inget om förrådet blir tomt el brännaren stannar någon dag innan du kommer hem..

Men då får du börja med att sota då du kommer hem.. :wink:

Vi ställer ner tempen till 15 grader om vi åker bort ett par dagar.. De första man gör är att gå in o vrida upp tempen på thermomaticen till 22 grader.. Sedan ska man konka in all packning å då brukar det inte göra nå att det är lite kallt.. :wink:
Efter 2-3 tim (beroende på ute temp) så har man ca 20-21 grader iaf..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eld
Entusiast!

Inlägg av Eld »

Lite spänning måste man ha i livet, jag har ingen elbackup alls :D

Skämt åsido, jag ställer ner temperaturen, då klarar sig förråd och sotning minst ett par veckor. Sedan får brorsan titta in var tredje dag för att vattna blommor och kolla att det fortfarande är varmt. (Oftare om det är riktig vargavinter.)
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
snillet
Pannrumstomte!

stannar

Inlägg av snillet »

Min brännare stannar när nivån i förrådet blir för låg, då går elbackupen in.

Sedan, gäller det bara sådär en veckas bortresa så låter jag veckouret till shunten fixa så att värmen höjs.

Blommor å sånt tar svärmor hand om.
(hon städar också ofta för oss då :shock:, jaja, svärmor e svärmor)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar