Hur varmt skall det bli i acktanken?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Användarens profilbild
krillo
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 20 mar, 2012 11:05
Kontakt:

Hur varmt skall det bli i acktanken?

Inlägg av krillo »

Hej!

På min pelletsbrännare så kan jag ställa på och av beroende på temperaturen i acktanken. Idag slår den från på 80 grader och på vid 50. Är detta vettiga värden? Sotarn tyckte jag skulle höja tilltempen till 60 grader för att minska risken vid legionella.

Är 80 grader en bra fråntemperatur, vågar man höja till 85? 60-80 så kommer pannan starta ganska ofta för att inte tala hur det blir på vintern.
Baxi Eurofire 20 kW. Mill 3. ver. 6.1.0
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Hur varmt skall det bli i acktanken?

Inlägg av Icecap »

Legionella får man bara vid långvarig temperatur under 53(?) grader och då du klämmer den upp på 80 grader regelbundet är det inget problem där!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Hur varmt skall det bli i acktanken?

Inlägg av Jonas O »

Vattnet ska vara stillastående i minst två veckor med så du kan vara säker även om du låter det gå ner till 20 grader ;-)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
petmal
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 22:03
Ort: Norrtälje

Re: Hur varmt skall det bli i acktanken?

Inlägg av petmal »

Om det är en acktank bara för för värmen kan du strunta i legionella. Annars om du har en varvattenberedare i den eller slinga bör väl brännaren starta på 55-60 gr. I allt kallvatten finns det legionellabakterier som kan spridas i duschångorna vid långvarigt stilla stående ljummet vatten. Har vattnet hettas upp till över 55 gr finns det ingen risk.
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hur varmt skall det bli i acktanken?

Inlägg av danei »

Det kvittar när brännaren startar. Huvudsaken är att det är tillräckligt varmt när den stannar, då ska det vara över 55°C, helst lite mer om det är mindre än 55°C längre perioder. Men en sådan drift har jag svårt att tänka mig i en pellets anlägning.
Skriv svar