Ljudnivå Artel 7kW ? - Bidde en Extraflame Rosy

Skriv svar
Pfaff
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 28 maj, 2012 07:47

Ljudnivå Artel 7kW ? - Bidde en Extraflame Rosy

Inlägg av Pfaff »

Hej;

Ny på detta forum. Jag har ställd samma fråga på ett annat, men utan svar på 4 månader. Detta forum känns bättre för denna fråga...

Jag bor i ett litet 1800-tals tegelhus med direktverkande el samt en luft-luft värmepump som klarar av övervåning och hall med bravur, och vill komplettera med en pelletskamin för bottenvåningen (om total 50 m2), som nödvändigtvis måste stå i vårt kombinerade vardagsrum/matsal. Ny skorsten rakt upp genom bjälklager och tak. Tilluft eventuellt från torpargrund. Vattenburen värme är inte att tänka på.
Artel verkar lovande till storleken - och även vikten; golvet bär inte hur mycket som helst - finns det någon erfarenhet av att dela rum med en sådan beträffande ljudnivån? Enligt Energimyndighetens test skall den låta bortåt 53 db, och det är ganska mycket.
Senast redigerad av Pfaff den fre 01 mar, 2013 12:56, redigerad totalt 1 gånger.
Wox
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 25 okt, 2011 16:35

Re: Ljudnivå Artel 7kW ?

Inlägg av Wox »

Hej!

vad var det för forum du ställde frågan på?

Med kaminer är det precis som med bilar - det kommer nya modeller hela tiden. Köper du en Artel idag är det inte samma Artel som testades för flera år sedan, med största sannolikhet är den förbättrad. Prata med någon som säljer kaminen!

Dessutom, var alltid kritisk mot tester av alla de slag! Fläktar går alltid (såvitt jag vet i alla fall, jag har en kamin själv, dock ej Artel) att ställa i olika lägen och det är olika maxfarter mellan olika fabrikat och modeller. Om testet är gjort utifrån ljudnivå på maxfart och maxfarten på Artel är mycket högre än andra är det ju inte konstigt att den lät mer vid testets genomförande... Som att en bil som gör 300 km/h självklart drar mer soppa än en med maxfart på 100 km/h, om man nu jämför "bensinförbrukning" utifrån respektive modells maxfart.

Jag har en (ca) 7 kW i mitt vardagsrum (av annat fabrikat), som komplement till en luft/vatten-värmepump. Har kapat mina kostnader rejält och är riktigt mysigt. Har aldrig tänkt på att ljud skulle störa mig.

Lycka till!
Pfaff
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 28 maj, 2012 07:47

Re: Ljudnivå Artel 7kW ?

Inlägg av Pfaff »

Tack;

Har hur som helst beställd en "Extraflame" med det gulliga namnet Rosy.
Se'n får vi hoppas den lever upp till förväntningarna, om det mot förmodan skulle bli vinter igen, nå'n gång.
:mrgreen:
Pfaff
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 28 maj, 2012 07:47

Re: Ljudnivå Artel 7kW ? - bidde en Extraflame Rosy

Inlägg av Pfaff »

Eftersom ingen annan svarat, får jag väl göra det själv :)
Rosy har nu brunnit utan uppehåll sedan det blev kallt. Hon står i stand-by läge och sköter det här med start och stopp alldeles på egen hand. Vi bor i ett litet gammalt murat stenhus med inte mindre än 85 m2 bostadsyte, uppförd 1898 och värmebehovet varierar rätt så betydligt med vind ( - det kan va dragigt alldeles intill Öresund!), temperatur och solinfall, men hon har klarat även de kallaste dagarna med bravur. Dock får övervåningen tillskott från en luft/luft växlare i trappan.
Vi har hela vintern kört på lägsta effektnivå, vilket bör motsvara dryga 2 kW uteffekt. Hysteresen kan i vissa lägen upplevas som förhållandevis stor, den är drygt 4*. Rumstemperaturen bör ställas till 22*, då kör hon i gång vid termostatmätning 19* och stänger av sig vid 23,5*. Vi använder den inbyggda termostaten som har givare vid golvnivå på kaminens baksida och ingen separat rumsgivare, vilket är en option.
Kalla dagar behöver det förhållandevis lilla magasinet fyllas morgon och kväll, och för det ändamålet har jag skaffat en så kallad inläggare, så att en dygnsförbrukning kan klaras i en vända.
Snygg liten sak som gärna kan stå framme

Bild

(Hinken till höger, och i galvat utförande)

Det har räckt att rengöra och suga ut aska en gång i veckan utom vid minusgrader, då behovet blir 2 ggr/vecka. Rosy säger ifrån när det är dags; hon lägger helt enkelt av. Asklådan är ett skämt, mer än hälften hamnar bredvid i lådfacket men eftersom jag använder en asksugare (MED hepa-filter. rekommenderas starkt.... :oops: ) är det inget problem.
Rengöring av förbränningsrummet är enkelt; jag använder en elementpensel att borsta av lös sot, det räcker.
Glasluckan sotar igen, men är lätt att rengöra.
Enda minuset är att konvektorn bakom brännarkoppen är lite seg att ta bort, det behövs gärna en rejäl skruvmejsel att lyfta den ur sina spår.
Vi har använt SCA och - bättre - Fågelfors 6 mm pellets hela tiden.

Å sen var det det här med ljudnivån.
Man vänjer sig...

Kaminen har två fläktar, dels en förbränningsfläkt som ger näring till förbänningen, dels en konvektionsfläkt som blåser luft runt förbränningskammarn och ut i rummet.
Vid normal drift går det bra att sitta intill kaminen - den står i matsalen. (16 m2 sal!) men det blir lite jobbigt när kaminen genomför sin avkylningsprocess vid återgång till stand-by. Då måste konvektionsfläkten uppenbart och av okänt anledning gå på full malle, och det låter, det!
Eftersom det helt uppenbart är en frekvensstyrd fläkt borde den vara ställbar på elektronikkortet även i avstängningsläget, men jag har inte lyckats få fram något vettigt någonstans. Inställningen kan förstås även finnas på chippet, men det är väl programmerbart?
bslask
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 00:55

Re: Ljudnivå Artel 7kW ? - Bidde en Extraflame Rosy

Inlägg av bslask »

Lite nyfiken på vart du skaffat din "Inläggare"?
Pellx Classic värmer mitt hem!
Skriv svar