Slinga i acktank missfärgar varmvatten

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Fredrik Theander
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 03 mar, 2005 18:41

Slinga i acktank missfärgar varmvatten

Inlägg av Fredrik Theander »

Hejsan

Jag har köpt en acktank på blocket och kopplat in som hjärta i mitt solvärmesystem. Tanken har dubbla slingor. märkte efter installationen att varmvattnet var svagt missfärgat. Missfärgningen blev värre och värre. Har nu idag kopplat om lite och kunnat spåra felet till slingan i botten av tanken. Var redigt med äckel i den när jag tömde den. Misstänker att smutsen släpper när slingan blir varm därför missfärgningen blev mer och mer.

Frågan är nu hur skall man göra för att rengöra slingan ? jag har provat att spola mängder vatten genom den. Vilket funkar men sen får man ändå svaga missfärgningar när vattnet har stått i slingan ett tag.

Funderar på om tidigare ägare använt botten slingan som solslinga.

Vad tror ni finns det möjlighet att rengöra den eller skall man kapitulera och köra endast med slingan i toppen av tanken för vv produktion?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Slinga i acktank missfärgar varmvatten

Inlägg av Stegatorparn »

Det är nog så att bottenslingan ingått i ett solvärmesystem och då har säkert något frysskyddsmedel typ glykol varit inblandat i vattnet. Den slingan skall du inte använda till varmvatten.
Är tveksam till om den går att rengöra.

Du kan ju ha den i reserv för ev värmepump eller solvärme i framtiden.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Fredrik Theander
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 03 mar, 2005 18:41

Re: Slinga i acktank missfärgar varmvatten

Inlägg av Fredrik Theander »

skall göra ett försök att rengöra den. Annars får jag bygga om systemet så jag kör med två laddslingor och tva istället. har en TVA liggande så det blir kanske bäst så.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Slinga i acktank missfärgar varmvatten

Inlägg av danei »

Är det ett problem att det blir svagt missfärgat? Om det är smuts så ar ju problemet övergående.
Skriv svar