Neova

simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Re: Neova

Inlägg av simon.s »

Gick över till Neova från Enso, frågan lyder...

Neovan är hårdare, brinner längre?, vilket skapar dålig föbränning i min Ulma för tillfället. Mycket klumpar och koks. Jag kan bara ställa matningen på min, inget fläktläge, ska jag mata mera eller mindre pellets jämfört med Stora Enso? Kan ställa tiden mellan matningarna, och hur länge varje matning ska vara. Några tips?
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Neova

Inlägg av Stegatorparn »

Jag skulle råda dig att först kolla/justera startdosen eftersom den inställningen påverkar brännarens hela effektregister. Är startdosen ok, 125 gram utan justering, så kan du minska matningen lite.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Re: Neova

Inlägg av Fritz »

Sedan i januari i år har jag eldat Neova i min Albinpanna med Bionordicbrännare. Den erfarenhet jag gjort är att matningen måste justeras jämfört med andra pelletssorter om man vill undvika koksning. Jag har i en annan tråd skrivit om detta, och efter jag skrev där, har jag ändrat inställningen en del. Matningstiden är ökad samtidigt som pausen mellan matningarna är kraftigt förlängd. Det verkar som om en inställning som tillåter att varje pelletsdos till stor del hinner förbrännas innan nästa kommer, förhindrar en hel del av koksbildningen.

Prismässigt ligger Neova några hundra kronor lägre per pall jämfört med Boo-Forssjö. Effekten verkar också bättre.

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Neova

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag kan efter 2 ton Neova bulk eldade meddela att min leverans kräver lite mindre luft/mer matning än SE.

Men det är på marginalen och koks och annat har jag inte märkt alls. (men jag har tryckluftsotning)

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar