Trasig fläkt BAXI Millenium2

hpnisse
Frö

Trasig fläkt BAXI Millenium2

Inlägg av hpnisse »

Vår pelletsbränare som är en BAXI med Millenium II plc lade av för några dagar sen, totalt svart i PLC:t.
Vi öppnade den svarta styrlådan och mätte spänningen ut från Trafon, (ja e elektriker föresten) och de var helt dött, 0Volt, (230V in såklart).
Så jag tog med en trafo ifrån jobbet som ja kopplade in, då startade PLC:t men "Säkerhetskrets-reläet" lyste inte, och temperaturen som stod i PLC:t fladdrade upp och ner mellan 10grader och den dåvarande tempen, aldrig över verklig panntemperatur.
Så ringde till BAXI i Falköping, de sa att vi skulle prova koppla ur fläkten, och sagt o gjort, allt funka normalt med säkerhetskrets o temp, (dock med medhavda transformator från jobbet, alltså INTE med original transformatorn.) En ny fläkt skulle kosta ca 900+moms och trafon 1100+moms, och med tanke på att vi snart ska riva ut allt för o få annan uppvärming så tyckte vi de var väldigt dyrt.
Jag sökte på internet efter en fläkt tog kort på papperslappen på sidan (bild nedan), DSG 75-40.
Hittade en på nätet, som de hade kort på samma papperslapp, såg exakt likadan ut, fast billigare.
Köpte den och nu monterat in den, dock blev lyckan kort, det funkade inte, fläkten varva upp precis när man startade (så den funkar verkar de som.) Och mäter man på kontakten från pelletsbrännaren (med fläkten urtagen) så funkar det, får 24V mellan svart o röd och ca 21V mellan svart o orange.

Så frågan är om fläkten ändå inte funkar, så en måste ha just deras från BAXI för 900 spänn, eller har någon annan liknande problem?
Vore ju bra om det funkade ett litet tag till vi byter värmesystem.
Om det är något mer jag missat som kan va bra att veta så säg till, så försöker ja fixa det!!

Bild på NYA fläkten:
Bild

Bild på GAMLA originalfläkten:
Bild

(Manual: http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... 0_rev7.pdf)

Tack på förhand!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Trasig fläkt BAXI Millenium2

Inlägg av Stegatorparn »

Fläktarna är ju exakt lika med samma artikelnummer så jag tror inte att Baxi´s är annorlunda.
Nu kan jag inte startsekvensen på din brännare men gör den inte en renblåsning först och stannar sedan för påfyllning av startdos och eltändning. Börjar sedan gå mycket långsamt tills låga etablerats för att sedan öka varvtalet.
Är den helt död efter första rycket kan ju en kortslutning i den gamla fläktens lindningar orsakat att transformatorn och någon thyristor har blåst.
Testa med att ta ur flamvakten och belys den med en ficklampa eller sladdlampa.
Då ska fläkten börja varva upp.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hpnisse
Frö

Inlägg av hpnisse »

Hej.
Renblåsningen sker i slutet, alltså när den stänger av pga nådd översta temp.
Det som sker är när jag startar allt som vanligt, med fläkt i o så är:
1. PLC:t startar och försätts i vänteläge.
2. När temp understiger starttemp så tänder den Tändelementet och börjar skruva pellets, (här ska väll även fläkten börja susa på lågvarv men det gör den inte.)
3. Fotocellen ökar (om än väldigt långsamt) till ca: 20-30
4. Nu så ska ju fläkten börja mosa på lite mer men eftersom den inte ens börja blåsa nånting tidigare så gör den inte det nu heller.

Mäter jag på fläktkablarna, så får jag vid vänteläge: Svart/Röd=24VDC, Svart/Orange=ca 23VDC.
Sen när den hamnar i uppstart: Svart/Röd=24VDC, Svart/Orange=ca 20VDC.
PS. Fläktens elektronik blir rätt varm även fast den inte snurrar.

Flamvakten är fotocellen eller? som känner av att de finns låga/eld? Ska prova detta med ficklampa, och se vad jag får för spänningar och om fläkten hoppar igång.
hpnisse
Frö

Inlägg av hpnisse »

Jag har nu provat o lysa på fotocellen (putsa upp den med för den var sotig) med ficklampa, så då fick ja upp så att den trodde att de brann, och den gick över till min läge. och sedan max läge. (detta utan elementet för att de inte skulle bli några komplikationer.) När ja koppla in fläkten och Elementet så funka de la hyffsat ett tag.
Den börja mata pellets och elementet blev varmt, fotocell gav inga höjdarvärde och fläkten snurra inte än. Men till slut så gick den från uppstart till Min läge. Dock startade inte fläkten för det... jag provade och snurra på den lite, DÅ börja den snurra för egen maskin... men det blev aldrig någon riktig fyr i pannan.
Men när den sedan gick upp i Max Läge så började motorn skramla och sen så tystnade det.
***LARM***
Kände på fläkten, vobblade och satt inte fast, nånting har pajjat!! nåt lager elle liknande.
Så frågan är om den fick för konstig spänning eller vad...
(Nämde ju redan tidigare att den blev varm men inte startade, även nu var den varm när den skar sig...)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har samma fläkt i min VB brännare.
Ska mäta upp spänningarna under drift.
Sitter det en molex på din fläkt också?
Mina kablar är röd, orange, vit och svart.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Har nu mätt upp spänningarna.

Lägsta fart tändläge
röd-svart 24v
orange-svart 1,4v
vit-svart 4,6v

hög effekt
röd-svart 24v
orange-svart 1,2v
vit-svart 4,6v

låg effekt
röd-svart 24v
orange-svart 1,3v
vit-svart 4,6v

Är nog tyvärr så att fläkten eller fläktutgången på ditt kort fått sig en dödskyss.
hpnisse
Frö

Inlägg av hpnisse »

Hej.
Den gamla fläkten som satt i satt med en adapter från fyra till tre trådar på kretskortet, så Vit används inte alls på min fläkt (även gamla fläkten hade fyra trådar ut).
Men ja har ju alltså runt 20 när den är i tändläge mellan orange o svart. (24V konstant mellan Röd o Svart).
Och sen när den börjar på låg o max effekt så sjunker spänningen mellan orange o svart.

Det satt en fyrkantig molex kontakt på nya fläkten, den gamla hade en platt (typ som molex kontakterna i datorn om du vet hur de ser ut), så jag fick kontaktera om den nya fläkten för o passa till den gamla kontakten. Men fortfarande så användes bara tre trådar på gamla och nu även nya fläkten.

Men det är nog som du säger, fläkten har nog nu fått sig en sista resa osså kanske även PLC:ets utgång. (transistorutgångar)
Så vi har nog gett upp det nu känns de som... synd... för vi hade pellets kvar.

Men tack så mycket för snabba svar och hoppas att inte du får några problem med ditt maskineri, som förövrigt inte var BAXI förstår ja, för du hade någon VB brännare.
Du får ha det så bra!! Tack åter!!
luring
Gallringsobjekt

Inlägg av luring »

hej hpnisse
har en eurofire 04 som rullat ca 13000 timmar
min fläkt hade gjort sin sista resa med nu i förra veckan (millenium 2 tror jag)
beställde en ny men precis som din så funkade det inte
när jag slog på plc så startade fläkten upp som den brukar men när den gick in i start läge var den död
ringde runt lite och fick sedan en annan fläkt som inte var likadan
satte ditt fläkten och nu funkar det
verkar vara något special med fläktar ???
Bxi eurofire 04 Nibe vx 98
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

För info. så har jag inte full koll på elektroniken i dessa fläktar men tror att de ligger underutveckling
därför kan det skilja emellan olika tillverkade fläktar även om de har samma storlek namn och nummer.
Utvecklingen går mot ström snålare elektronik.

Angående elektroniken som sitter i dessa borstlösa DC fläktar
behöver dessa ren likström / spänning (helvågs likriktning )

Efter fläkt byte behövs säkert en ny in trimning av förbrännings luftmängden
eftersom denna typ fläktar kan ha olika luftmängd vid samma spänning (Volt tal ) och ström i mA.
Tillverkar rökgasutrustning
awes
Frö

Inlägg av awes »

Såg tyvärr inte detta forum förrän jag beställde ny Torin-fläkt med samma Part No som den som satt i min Baxi Eurofire (Millenium2).
Min nya fläkt fungerar inte heller...
Dock fick jag en del mycket bra information i denna tråd och laborerade vidare och har faktiskt fått den felaktiga fläkten att fungera skapligt (dock inte tillräckligt bra).

Följande spänningar mäts upp på styrsignalen till fläkten.
Uppstart drygt 22 volt.
Programerat fläktvärde 254=>17 volt
Låga fläktvärden (typ 140 och lägre) ger nära 25 volt
Värden däremellan 17-25 volt.
Renblåsning och värde 255 ger 0 volt.

Nya fläkten vill ha betydligt lägre styrspänningar så jag provade att dela ner spänningen med en resistansdelare men då verkar dynamiken inte bli tillräckligt stor.
Satte därefter ett motstånd på 1MOhm mellan transistorutgången på PLC och styrsignalen till fläkten och fick tillräckligt bra resultat för att starta brännaren och hålla den vid liv. Dock med för hög fläkthastighet vid tändning och inte möjlighet att reglera fläkten fullt ut.

Tror jag ska prova att försöka få ner spänningen i ett "fast" steg om cirka 17 volt. Då borde spänningen till fläkten bli mellan 0 och 8 volt.

Rapporterar vidare om jag hittar en bra lösning. Stay tuned!
awes
Frö

Inlägg av awes »

Uppdatering

Lite mer laborerande har gett följande lösning:
En 16 volts zenerdiod ansluts till transistorutgång 3 på PLCn och kopplas via 100 kOhm till jord.
Anslutningen till brännaren som tidigare kopplats direkt till transistorutgång 3 ansluts nu mellan zenerdiod och motstånd.

Det ger cirka 9.3 volt i viloläge vilket är tillräckligt mycket för att fläkten ska stå still.
Har ändrat uppstartvärdet (tändning) från 220 till 185 och får då ut 4,5 volt.
Maxvärdet (när brännaren går) är ändrat från 240 till 215 och hamnar då på 3,4 volt.
Renblåsning ger som tidigare 0 volt och full fart.

Enligt OEM electronics (generalagenten) ska nya fläkten regleras mellan 1V (full fart) och 9 volt (lägsta fart) och det verkar stämma med den fläkt jag köpte från Pelletsteknik.

Vet inte vad Baxi tar för fläkten men det lär vara en bra bit över tusenlappen så denna lösning sparar många sköna hundralappar... :D
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Förstod inte det där med zenerdioden riktigt.
Försöker hitta en möjlighet att anpassa den nya fläkten från Torin så att den går att köra med de gamla programmen till Millenium II. Brännaren är en Bionordic B16 GL.

Nya fläkten regleras mellan 1 volt (full fart) och 9 volt (stilla), mellan styrledningen (orange) och nollan (svart).

Gamla fläktens värden på Eurofire var driftläge 17 volt, uppstartsläge 22 volt och lägsta hatighet nästan 25 volt.

Allt enligt tidigare uppgifter i tråden.

Sätter jag fläkten ihop med nuvarande styrprogram hamnar jag utanför reglerområdet hos PLC:n.

Hur vore det att sätta några seriekopplade likriktardioder på styrledningen, som var och en drog ned styrspänningen 1,4 volt? Skulle dynamiken bli densamma? 6 dioder i serie ger 8,5 volt spänningsfall och borde ge ett hanterligt inställningsområde.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Vad menar du med hamnar utanför reglerområdet i PLC'n?
Går fläkten så sakta att du inte kan höja mer?
Den nya generationen av 24V Torinfläktarna går något snabbare än de äldre vid samma inställning när det gäller Bionordic (Kretskort 4.1 eller nyare). Ska inte vara några som helst problem, har kört med dessa fläktar i tre år på B16GL.

De nya fläktarna ska dessutom hålla betydligt bättre.

EDIT: Såg att du avser äldre programmen (från Bionordic?), är det inte bättre att uppgradera PLC'n då?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Bra att det fungerar utan problem med den nya fläkten. Verkade inte gå så bra på Eurofire.
Ville helst få till den nya fläkten så den går att köra med liknande inställningar som den gamla.
En PLC som passar till den ena brännaren en annan PLC som passar till den andra osv. blir bara krångligt.
Blir till att uppgradera igen som det ser ut.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Till Eurofire M2 finns det en fläkt med annat Part No som fungerar rakt av om det är vad du söker.

Kan du inte ändra fläktinställningen på Bionordicen i PLC'n då?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar