akumulatortankar

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
dras
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 16 mar, 2012 14:51

akumulatortankar

Inlägg av dras »

jag har 2x500 liters hur många kan man serie koppla. Om man sätter en slav på 1500 liter blir det dålig siktning mellan dom.
vd7 10 laddomat 21 87g 500ack + slav 500 dragregulattor 14m skorsten skuntstyrning
hus byggt 21 160kvm + källare med 50% golvvärme
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: akumulatortankar

Inlägg av Stegatorparn »

I princip kan du seriekoppla hur många som helst.

Tar du bara ut värme till radiatorer och kopplar tillopp överst i första tanken och radiatorreturen i botten på sista tanken, så fungerar det utmärkt. Man utnyttjar tankarna optimalt.

Problemet är när du även tar ut tappvarmvatten ur första tanken via en kopparslinga eller förrådsberedare.
Vintertid när radiatorkretsen går fungerar det nog, men sommartid tömmer du bara första tanken.
Då behövs en urladdningspump med en listig temperaturstyrning.

Man kan ju också tänka sig att du bara använder första tanken sommartid och kranar av dom andra.

Dom flesta brukar därför parallellkoppla sina tankar för att få en jämn urladdning av samtliga utan pumphjälp. Det brukar bli en bra kompromiss.

För att bevara skiktningen skall flödeshastigheten i tankanslutningar vara så låg som möjligt.
35 mm kopparrör eller grövre är vanligt, lite beroende på tankens anslutningsdimensioner.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Re: akumulatortankar

Inlägg av KB-U »

Jag kör med 5st 850 liters i serie, kan idagsläget "krana om" mellan en tank eller alla fem men har planer på att i sommar fixa så jag i framtiden ska kunna välja en, tre eller alla fem tankarna.

För varmvatten använder jag en TVA (Baxi VXB33) så jag får flöde genom tanken/tankarna även om jag inte kör cirkulation på värmekretsen.

Har kört med anläggningen i ca 1.5 år och är mycket nöjd.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Skriv svar