Dammfri påfyllning ?

Skriv svar
anlet
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 01 okt, 2009 12:55
Ort: Jättendal Hälsingland

Dammfri påfyllning ?

Inlägg av anlet »

Det dammar när jag fyller på pellets i kaminen. Hela rummet blir så småningom helt neddammat. Är det någon på detta forum som har en lösning på det problemet ?
Nyinstallerad Artel LST 14 vattenmantlad pelletskamin, placerad på vån 2. Värmer våning 2 via luft och vån 1 via vattenburen golvvärme. Dessutom 10 m2 solfångare och 750 l ackumulatortank
Bostadsyta 200m2, beläget i norra Hälsingland
Wox
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 25 okt, 2011 16:35

Re: Dammfri påfyllning ?

Inlägg av Wox »

Hej! Är själv flitig pelletsanvändare men har aldrig upplevt det problem du beskriver. Om du haft kaminen ett tag och det är något du fått problem med på sistone, kan det kanske bero på att du fått ovanligt mycket finfraktion i pelletsen?
trail340
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 31 jan, 2012 00:49

Re: Dammfri påfyllning ?

Inlägg av trail340 »

i Stugan öppnar jag alltid påsen utanför stugan och silar bort spånet före, men där förbrukar vi bara 30 säckar per år så då funkar ju det. har inget förslag för storanvändare. fast iofs så tar det inte lång extra tid bara 1min per säck. har en plåt med avlånga hål 5mm x 9mm som jag häller på och pelletsen rinner ner i en hink och spånet faller genom hålen och landar utanför hinken.
CTC 1100 med Janfire.
Termomatic ec-home shunt.
Norahammar kökspanna från -62.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dammfri påfyllning ?

Inlägg av Icecap »

Har ingen kamin och vet inte exakt hur det ser ut men kan det gå att ta säcken och lägga ändan ner i förrådet först och sedan skära upp den?

Eller skära upp den men håll den ihop till den är nere, då släpper man och dra upp säcken medan pelletsen ramlar ner. På det vis är det inte värst mycket luft som pressas runt omkring vilket skulle få evt. damm att stanna kvar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bslask
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 00:55

Re: Dammfri påfyllning ?

Inlägg av bslask »

Jag eldar 2pall småsäck/år i min kamin. Jag skär upp ena pås-ändan, kniper sen ihop den med fingeran tills
jag vänt säcken uppochner och stoppar ner den öppna ändan i inmatningshållet, först då släpper jag
Pellets&damm ner i kaminen. Sen får man givetvis dammsuga förrådet 1 gång/år.
Pellx Classic värmer mitt hem!
andreas
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 14:44
Ort: Småland/Eksjö

Re: Dammfri påfyllning ?

Inlägg av andreas »

Ja, annars får du nog solla pelletsen innan
Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07.
(100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Dammfri påfyllning ?

Inlägg av Eldvin »

:idea: Kanske går med en sån där mackapär som man rensar bär med?? På med damsugar`n å pellets´n i tratten :?:
Skriv svar