Förstår inte hur det är kopplat???

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
mrclean_c
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 15 mar, 2012 10:30

Förstår inte hur det är kopplat???

Inlägg av mrclean_c »

Hej!

Är ny på detta mycket intressanta forum och även ganska grön när det gäller vedeldning, pellets, ack-tankar, solvärme m.m.
Vi har för ungefär ett halvår sedan flyttat en 179m2 stor trävilla som är normalisolerad. I källaren står det en gammal Diom Eloved Kombipanna kopplad till en 500l ack-tank. Det är även solfångare kopplade till detta. Föregående ägare har tidigare mest eldat med ved men jag har varken tillgång till mycket ved eller riktigt tid och hålla på med det. Så inför vintern så satte jag in den medföljande pelletsbrännaren (KMP PX20) och den har gjort sitt jobb under vintern. Men nu inför sommaren vill vi givetvis kunna utnyttja solen så mycket så möjligt. Den senaste månaden har jag tittat lite närmare på hela systemet och försökt förstå hur det är kopplat och varför. Men jag blir inte riktigt klok på hur det är tänkt.

Shunt (Automix 20) och vvb sitter på/i pannnan så tanken fungerar ju som en slavtank, alltså bara som en förstoring av pannans vattenvolym. Sammanlagt är det väl ca 7-800 l skulle jag tro. Pannan är kopplad till tanken och även solpannelerna via en värmeväxlare är kopplat in i mellan på nått sätt. (Se bifogad fil)
Pelletsbrännaren jobbar mellan 62 grader till 72 grader och termostaten till denna sitter på pannkroppen.

Hur skall jag nu utnyttja sytemet så optimalt som möjligt?
Som det är nu så håller ju brännaren en temp på 62-72 grader hela tiden både i panna och tank. Ingen skiktning uppstår. Därav utnyttjas ju inte solen förän tempraturen stiger över tanktemperaturen. I nuläget går pump B hela tiden, alltså ständig cirkulation mellan panna och tank. Förstår också att det kanske inte är helt ekonomiskt och värma upp så mycket vatten med brännaren heller.

Om jag istället startar pump A så uppstår en viss skiktning i tanken. Runt 40 grader i botten och 70-75 grader i toppen. Men då startar brännaren betydligt oftare. Solpumparna går nu igång mycket tidigare eftersom dom startar när tempen är 5 grader över bottentempen i tanken vilket verkar bra. Men jag får en känsla av att dom ibland kyler toppen av tanken istället pga hur dom är kopplade. ???

Förstår inte riktigt tanken bakom denna ihopkoppling av panna, tank, och solfångare. Är det nått jag missar? Är detta nån form av egenbyggd laddomat, (typ laddomat 4030)? Som sagt, tidigare ägare körde ju med vedeldning.
Har bifogat en fil på systemet och hoppas att nån av er kunniga gurus där ute kan förklara lite tanken bakom detta. :)
Bilagor
pannan2.JPG
pannan2.JPG (42.08 KiB) Visad 4803 gånger
Senast redigerad av mrclean_c den tis 20 mar, 2012 11:39, redigerad totalt 1 gånger.
Diom EloVed Kombipanna -81 med Automix 20
Somatherm 500l Ackumulatortank -84
Pelletsbrännare KMP PX20
Plansolfångare 10m2 styrs av Termomat TM 5-B
1 1/2 plans villa med källare från 1940. 179 m2
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Förstår inte hur det är kopplat???

Inlägg av Stegatorparn »

Ja, det ser onekligen lite klurigt ut.
Ska göra ett försök att bena ut problemet.

Först och främst hoppas jag att backventilen i ledningen till tankbotten är felritad.
Den skall sitta mellan pump B´s utlopp och T-röret, annars kan laddningen aldrig fungera.

Termostat A styr laddpumpen A som skall starta när brännaren startat och stoppa när brännaren stannat.
Hur få till det då?
Det beror på termostatens hysteres, alltså skillnaden mellan till och frånslag, som skall ligga inom brännarens 62 - 72 grader om det skall fungera. Man får prova sig fram men ställ start till 70 grader till en början. Pump A skall gå på högsta hastigheten.

Pump B är en urladdningspump och skall starta när temperaturen sjunkit under inställd temperatur på termostat B. Den får heller inte starta när pump A går, varför den får förreglas med ett externt relä.
Kopplingen är tänkt för vedeldning och kan bli svår att få till vid pelletseldning.
Termostaten bör ha liten hysteres och prova med tillslag vid 64 grader. Frånslag hamnar då några grader över 65. Pump B skall gå med lägsta hastighet för att inte sabba skiktningen i tanken.

Som du själv nämner så fungerar solvärmen dåligt vid pelletseldning. Du kan kanske stänga av pelletsbrännaren sommartid då verkningsgraden ändå blir låg och försöka klara varmvattnet med sol.
Finns det någon reglering på solvärmen? Är inte ritat någon på schemat.
Jag skulle nog försöka flytta tilloppet från solvärmen från tanktoppen till något ledigt uttag närmre tankbotten för att få bättre nyttjandegrad.

Lycka till.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mrclean_c
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 15 mar, 2012 10:30

Re: Förstår inte hur det är kopplat???

Inlägg av mrclean_c »

Tack för ett bra svar!

Först å främst; Ja, jag hade ritat backventilen fel som tur var. :? Har ändrat detta i schemat och ritade även in solfångarstyningen.

Om jag nu förstått det hela rätt så är tanken vid vedeldning så här:

Pump A laddar tanken genom att ta kallvatten från botten av tanken och föra över till panna under eldning. Tanken laddas då i toppen där det uppvärmda vattnet cirkulerar in. Termostat A styr när laddningen ska starta/stoppa.

Sen startar Pump B för urladdning när termostat B stiger under ett visst värde. Tanken laddas då ur genom att kallt vatten tas från botten av pannan in till botten av tanken. Då trycks det varma vattnet i toppen av tanken till toppen av pannan. Det är ju i toppen av pannan som det gör nytta.
Sen är det så nu att pump B slår av pump A när den startar. Dom kan alltså aldrig gå samtidigt.

Kan precis som du säger Stegatorparn bli väldigt klurigt och få till detta med pelletseldning, ialla fall med de termostater som sitter där nu. När man eldar med ved rör man sig ju med mycket större temperaturskillnader. Kan ju kanske byta tempgivaren till pelletsbrännaren till en med större hysteres. Har för mig det finns med 20 graders hysteres till PX20. Ska testa lite och prova mig fram med dom grejer som sitter där nu.


Så till det här med solen. Det finns faktiskt ett uttag lite längre ner på tanken där man skulle kunna koppla in tilloppet istället. Borde ju vara mycket bättre.
Det jag inte förstår riktigt är vad blandningsventilen där gör egentligen. Som jag fattat det så skickar den vatten under 60 grader till toppen av tanken och över 60 grader ner till röret mellan panna och tank. Varför? Varför går det ett rör till nedre delen mellan panna och tank?

Ritade in solregleringen i schemat också. Det är en termomat TM 5-B. Den startar solpumparna när T3 är 5 grader varmare än T2.

Sommartid är tror jag inte det är några större problem och slå av brännaren helt och ändå klara varmvattnet. Men vilken pump (A eller B) ska gå då under sommaren när bara solvärmen används för att utnyttja den på bästa sätt? Antar att pump B skall starta när tempen stiger under ett visst värde i pannan.

Sen en annan liten fundering; vad gör strypkranen ovanför den termiska ventilen för nytta? Den står helt öppen nu. Ska den det?
Diom EloVed Kombipanna -81 med Automix 20
Somatherm 500l Ackumulatortank -84
Pelletsbrännare KMP PX20
Plansolfångare 10m2 styrs av Termomat TM 5-B
1 1/2 plans villa med källare från 1940. 179 m2
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Förstår inte hur det är kopplat???

Inlägg av Honda »

Rimligtvis måste det väl vara tvärtom, över 60 grader skickas till tanktoppen och under 60 grader till tankbotten. Då urladdningspumpen B går så hamnar då <60 grader flödet till tankbottnen och då laddpumpen A är igång så hamnar det flödet i pannbottnen. I båda fallen så gör solpanelen nytta trots att temperaturen är för låg för att räcka till för varmvattenproduktion.

Då både A och B står stilla så går väl flödet båda vägarna, dels genom pumpen B och backventilen till tankbottnen, dels via pannan till tanktoppen. Ser ingen större nytta med det övre, men kanske ingen större skada heller. B startar ju iallafall sedan pannan har kyls ut.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Förstår inte hur det är kopplat???

Inlägg av Stegatorparn »

Att pump B bryter bort pump A var mindre bra.
Teoretiskt kan det fungera ändå om man får till temperaturinställningarna, men risken finns att pump B matar på när brännaren startat och laddningen går baklänges till tankbotten.
Laddning och pump A måste prioriteras.

Beträffande solvärmen så sitter det väl en växelventil Termovar AF mellan värmeväxlaren och de båda tankanslutningarna. Tanken med ventilen är att skicka varmare vatten till en högre nivå i tanken och svalare vatten till en lägre nivå. På så sätt försöker man behålla skiktningen i tanken bättre.
Ventilen skall vara märkt med 55 eller 61 på den port som går till tanktoppen.
Är istället porten mot pannan/pump B märkt, är ventilen felvänd.
Skulle nog vara bra om du flyttade nämnda ledning från panna/pump B till tankens bottenanslutning t.ex. där du först ritade backventilen.
Då laddar solvärmen tanken och stör inte pannfunktionen. Värmen förs sedan över till pannan med pump B som styrs av termostat B när pannan kallnar.
Om du ger dig på att koppla om, så är det nog bra, som du själv var inne på, att flytta ner den övre solvärmeanslutningen.

Strypventilen i laddningskretsen används för att säkerställa laddningen.
Normalt skall den stå helt öppen och laddomaten reglerar temperaturen till pannan (72 grader).
I vissa anläggningar kan tryckfallet i tankkretsen vara större än i röret till laddomaten.
Då ökar man tryckfallet i röret till laddomaten med strypventilen för att få balans.

Nu kan jag inte din brännare så bra, men har för mig att man byter chippet på kretskort för en större hysteres. Kanske någon annan på forumet som vet.....

Hoppas du har fått svar på dina frågor, annars tar vi en runda till.... :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mrclean_c
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 15 mar, 2012 10:30

Re: Förstår inte hur det är kopplat???

Inlägg av mrclean_c »

Tack för kanonbra svar. Har blivit bra mycket klokare på hur det fungerar eller iallafall är tänkt att fungera.

Testade lite under dagen nu och det verkar som pump B inte stannar av sig själv när den väl har startat. Man måste alltså nollställa själv. Dessutom är slår termostat B på pumpen när tempen stiger över den inställda temperaturen. Borde ju va tvärtom. Men det går väl å koppla om eller byta termostat om man vill. Det verkar också som pump B sakta men säkert förstör skiktningen fastän den går på lägsta hastighet.
Som det verkar nu så är det helt omöjligt och få till detta med pelletseldning. Funderar på och bryta anslutningen med tanken vintertid och bara köra pannan. Eller så får det va som det varit nu i vinter att brännaren värmer hela systemet. Blir ju bra mycket mindre starter för brännaren då och därmed inte så många startdoser. Eller så blir det fram med yxan och dra igång vedeldning. :P
Är väl medveten om att hela systemet är bra gammalt nu och har börjat kika lite grann på nytt. Vill alltså inte lägga ut några större summor på detta gammla system.

Tittade lite närmare på blandningsventilen för solsystemet och där sitter det alltså en vanlig blandningsventil, en sån som man ofta använder till tappvatten anslutningar.
Typ en "ESBE VTA 223" som det ser ut som.

http://www.solenergiteknik.se/rwdx/imag ... TA-223.gif

Den sitter med utloppet mot värmeväxlaren ????, "kallvattenanslutningen" i röret neråt, och "varmvattenanslutningen" i röret uppåt tanktoppen. Mycket märkligt eller???
Diom EloVed Kombipanna -81 med Automix 20
Somatherm 500l Ackumulatortank -84
Pelletsbrännare KMP PX20
Plansolfångare 10m2 styrs av Termomat TM 5-B
1 1/2 plans villa med källare från 1940. 179 m2
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Förstår inte hur det är kopplat???

Inlägg av Stegatorparn »

Den rörisen visste inte vad han gjorde. Ventilen är kopplad som fördelningsventil men han tänkte fel.
När varmare vatten än inställd temperatur kommer in så öppnar ju porten för kallvatten. Därav det varma vattnet neråt och kallt vatten uppåt vid kallare inkommande vatten. Det finns förklaringar till allt konstigt :) Du kan ju växla portarna kall o varm port och se hur det funkar. Annars heter ESBE´s ventil för applikationen VTD 300 eller den tidigare nämnda Termovar AF.

Har du kollat om termostaten har växlande kontakt?

Kanske finns plats för en strypventil efter pump B´s utlopp?

Du kommer säkert att få det att funka till slut.
En pelletseldare måste ha ett stort tålamod. :lol:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mrclean_c
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 15 mar, 2012 10:30

Re: Förstår inte hur det är kopplat???

Inlägg av mrclean_c »

Nä, han som kopplat detta har ju inte haft så mycket koll. Detta är ett riktigt hemmabygge. Men det verkar ju hålla tätt iallafall. :D Sen sitter även alla cirkulationspumparna (utom den till solfångarvätskan) med axeln vertikalt. Det är väl inte helt ok? Nä, det ser ut som jag får ta nån dag och göra diverse ingrepp.

1 Vända på blandningsventilen. Det funkar alltså att använda en vanlig blandningsventil som fördelningsventil bakvänt? Är kanske lika bra och byta till en riktig Termovar AF eller liknande när man ändå kopplar isär.

2 Vrida rätt cirkulationspumparna så axeln hamnar horisontalt. Eller spelar detta nån större roll?

3 Flytta ner det övre solfångar röret till mitten av tanken.

Termostat B är en anliggande termostat från Baxi.
http://www.baxi.se/includes/show_image2 ... ning%2Ejpg
Den ska ju vara växlande tror jag.

En strypkran efter pump B kan bli jädrigt trångt om man inte flyttar pumpen bakåt. Men det kanske kunde lösa problemet med skiktningen vid urladdning.

Tror jag kan lösa dom flesta av de här sakerna med lite hjälp. Om inte annat så lär man sig en hel del. :) Har i allafall blivit bra mycket klokare av alla svar här.
Diom EloVed Kombipanna -81 med Automix 20
Somatherm 500l Ackumulatortank -84
Pelletsbrännare KMP PX20
Plansolfångare 10m2 styrs av Termomat TM 5-B
1 1/2 plans villa med källare från 1940. 179 m2
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Förstår inte hur det är kopplat???

Inlägg av Stegatorparn »

1. Ventilen är ju inte konstruerad för omvänd flödesriktning, så det är en chansning att det fungerar.
Fungerade ju när den var felvänd....kanske lite högre tryckfall. Billigaste lösningen.

2. Våta cirkulationspumpar skall alltid monteras med horisontell axel.

Ja, den termostaten har säkert växlande kontakt.

Lycka till med omkopplingarna.
Återkom gärna med info om resultatet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar