Avjämningsmassa=golvfall

Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av M.Lindskog »

Kanske är detta något för dig?
http://www.wps-systemet.se/1.0.1.0/4/1/

Har för mig att jag läst (i GDS?) om nåt annat modulsystem som också skulle ge rätt fall, men kan bara inte hitta tillbaka till det nu. Tror att det systemet hade kilformade byggelement/moduler som ersätter spån, golvgips & flytspackel. Minns att jag tänkte att det vore riktigt smutt med såna moduler & en Unidrain längs väggen. Blir ju lättare att sätta klinkern också om fallet är ett plan.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av Dave »

Nice,skall kolla närmare på detta,tack för tipset. Vet vad du menar med modulerna,har också läst det i en facktidning,fast då far det i embryo-stadiet,har det kommit ut i marknaden och är godkänt?

Kollade med kompisens rotationslaser och golvet(bjälklaget) lutar faktiskt åt den väggen vi vill ha duschen...maximal tur för en gångs skull :lol: Har vi tur så är lutningen fixad,he,he!

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av M.Lindskog »

Ja om jag visste mer exakt vad jag menade... :? Jag har ett bestämt minne av att ha läst om detta som någon form av färdiga byggelement (inte de som jag länkade till) som skulle vara godkända & klara att köpa. Idén om jag minns rätt, var att de skulle kunna monteras direkt på bjälklag (med vissa krav på det förstås) & att nästa lager skulle vara tätskiktet. Rätt vinkel för golvfall skulle vara inbyggt, förutsatt att bjälklaget är i våg. Jag har Googlat en del men inte kunnat hitta dem, så de kanske inte har kommit ut ändå trots allt?

Min minnesbild säger att det var i tidningen Gör Det Själv inom det senaste året som jag läste om dem. Tyvärr har vår ettåring en stor förkärlek för att höra ljudet av papper som rivs isär, så mina tidningar har blivit ganska illa medfarna...

Fast om du har ett bjälklag som sköter jobbet åt dig så är det väl bara att tacka & ta emot :) En Unidrain i nedre änden bara så...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av Dave »

He,he en ettåring med rivegenskaper,vet precis eller så kommer pennorna fram..... min son hade svart bälte i båda,dottern var istället snabb i benen och var man inte på sin vakt så smet hon iväg och "utforskade",fast nu är "barnen" tonåringar och har andra egenskaper för att vara mild :roll:

Modulerna som jag läste om(inte länken) var som du säger med lutning och tror att de var från Tyskland...men det var ett tag sedan,skall kolla med min kompis som är plattsättare.
Om jag läste lasern rätt så lutar mitt golv ca.7mm/meter och minns jag inte fel så ligger det i värde vad som rek. som fall på golv, mot brunn är det mer så där får jag öka fallet.

Igår kom toafixturen(vägghängd) skåp,handfat,handukstork och fläkten...rena julafton! :santa:

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Davidh
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 04 mar, 2009 23:41
Ort: Jönköping

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av Davidh »

Du kan skita i våtrumsskiva på golvet, det går att spackla direkt på golvspånet.
Jag brukar även köra med vanlig gips på väggar och då ta in en golvläggare som kör med matta som tätskikt det är godkänt
av gvk och då får du garanti på tätskikt från golvfirman.
Exonom B20B 1970, Baxi eurofire 2009
94m² +141² 1970, värmer ca: 185m²
Ackumulatortank 500l 1983
funderar på vedpanna
Davidh
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 04 mar, 2009 23:41
Ort: Jönköping

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av Davidh »

Hur ska du bygga in toan? Ska du ha den utanpå väggen med en hylla så gör du färdigt tätskikt först och sen bygger du in toan med en våtrummsskiva av typ friggolit med cement på 20 el 30mm
Exonom B20B 1970, Baxi eurofire 2009
94m² +141² 1970, värmer ca: 185m²
Ackumulatortank 500l 1983
funderar på vedpanna
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av Dave »

Toan skall sitta på vägg där vi har lutning,mansardtak, så det blir en liten hylla,klär in den i våtrumsskiva 15mm och det skall vara tätskikt bakom med en dränering så att ev. läcka upptäcks i tid.
Vill inte lägga massan direkt på spånet eftersom det kräver armering....enklare men inte billigare med skiva. Sedan är det krav på våtrumskiva (på träkonstrukt.) i våtrumszon 1, alltså duschhörna och golv i mitt fall.

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av danei »

Vad i hela friden gör den skivan för nytta? Men det kvtittar kanske det är viktigare att följa normen än att bygga rätt. Om det inte var för försäkringskraven skulle inte jag fäljt allt i den. Men å andra sidan inte accepterat en del som är okej enligt normen.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av Dave »

De byter krav stup i kvarten,var inte många år sedan det var att rolla på tätskikt,idag är det ingen certifierad som gör det....och dessa skivor :roll:
Min kompis som är snickare gav mig tipset att köra med vanliga gipsskivor och sedan folie och inte skruva i det.


Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av danei »

Se till att det inte ligger en folie bakom gipsen också. Annars funkar det utmärkt att göra så, men försäkringsbolaget kan strula om de upptäcker det, fast inte har med skadeorsaken att göra. Så det är nog bäst att hålla sig till branschens påhitt även när de inte fyller någon funktion.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av Dave »

Som jag skrivit tidigare i tråden så är det ett vanligt rum där idag,alltså finns där ingen folie=tätskikt.....dessutom så har jag rivit alla väggar då de var klent byggda och både el och vatten rör skall dras.

Kraven på skivor är (för nuvarande) våtrumskiva på golv och vid dusch/badkar + 1 meter från dessa. Det är indelat i zoner. Zon 1 är de som ständigt utsätts för vatten eller/och risk för vatten. zon 2 är där det bara finns fuktrisk. Folie eller tätskiktsmassa (som rollas) är det krav på båda zonerna.

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av danei »

I nyare hus finns det en fuktspärr i alla ytterväggar. Ofta är den dubblerad i våtutrymmen, har man då organisktaterial mellan dem blir det mögel om det innre är sämre än det yttre. Personligen tycker jag att man borde tagit bort det yttre snarare an att byta material mellan och öka på kraven pa det innre. Men branchen ser väl till sina inkomster.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av Dave »

Ok,jag förstår vad du menar,bor i ett hus från 30-talet,dock tilläggsisolerat men bara med plastfolie på innerväggar /tak.

Problemet vi har med alla dessa ändringar och krav grundar sig i att vi i nordeuropa bygger på träkonstruktion=organiskt och med ganska stora rörelser i mtrl.
När vi nu börjar bygga som i sydeuropa med kakel och klinker och dolda installationer, då blir det problem...

För att inte tala om alla putsade fasader på cellplast.....men det är off-topic.

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar