Bygga pelletsförråd under mark

EmiloKarin
Stor entusiast!
Inlägg: 162
Blev medlem: tis 20 feb, 2007 15:50
Ort: norduppland

Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av EmiloKarin »

Har fått tag i 2 st silos billigt dom är gjorda i 3mm stål ligger på 7m3 funderar på att gräva ner dom, vad tror ni blir de kondens problem? Har pannrummet under mark o är sugen på att gräva ner dom utanför väggen o dra in en skruv genom väggen..
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av OPEC »

Vet ej om det är jämförbart precis, men min far hade en diesel farmartank på ungefär tre kbm nergrävd för ett tjugotal år sedan. I denna samlades det så mycket kondensvatten att den var tvungen att dräneras innan ens dieseln tagit slut. Varje gång ungefär 500 liter som fick pumpas ur tillsammans med kraftigt rostfärgat vatten. Eftersom detta ansågs oekonomiskt så sattes det upp en ny tank i liknande storlek efter några år ovan mark istället. Trots att han redan börjat trappa ner lite med bonneriet och dieseln förbrukades med minskande mängd så försvann i stort sett helt problemet med kondens. Jag tycker att det verkar något ologiskt att det kondenserades mer i den nedgrävda men måste böja mig för erfarenheten som visade det motsatta. Det kanske finns någon annan här som vet varför. :?:
Kan det möjligen bero på tempskillnaden mellan ovan och undersida som ständigt måste skiljt en del på den nedgrävda?
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av rod02 »

Min ide att värma peletsföråd med luftsolvärmare kanske kommer till anv.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av danei »

Det kan inte ha varit grundvatten som läckte in? Jag tycker inte att det borde finns någon luftgenomströmmning att tala om i en dieseltank.

När det gäller pellets under mark skulle jag snarare se till att det är tätt och liten luftgenomströmning är att det är varmt. Att ventilera är det sämsta man kan göra, särskilt på sommaren.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av Rol-bi »

Jag hade tidigare mit bulkförråd under mark, en 6 kbm nedgrävd oljetank. Använde denna i 9 år utan problem utan det var matning med vakuum från tanken som var svårt.
Under mark ligger pellets i jämn temperatur och det minimerar kondens. Nu har jag mitt förråd precis på utsidan av husväggen och där måste man ha bra ventilation för att reducera kondensbildning som följd av kalda nätter och varma dagar. Se evt. bilder av silo här: http://matene.com/Project_examples.html
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av M.Lindskog »

Jag har ingen egen erfarenhet. Däremot ser jag inte varför samma problem som kan uppstå i t.ex. en torpar-/krypgrund inte kan uppstå i en nedgrävd stålbehållare sommartid? Om varm & fuktig utomhusluft kommer in i behållaren, som är kyld av omgivande mark, så borde det bli kondensutfällning mot kärlets yta.

Sen är väl frågan hurpass mycket pelletsen tål. Träspån på vinden ska ju klara av att ta upp & avge en del fukt, så det kanske pellets kan göra också?

En annan fråga är hur mycket utomhusluft som kan ta sig in i kärlet?

Oavsett vilket tror jag dock inte att det går att trolla bort fysikens lagar. Varm luft som kyls ner kommer att orsaka kondens, givet att den kyls till under daggpunkten för det fuktinnehåll den har.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av danei »

Får du in varm och fuktig luft i en kall tänk under jord så kommer fukten att kondensera, så det gäller att minimera luftgenomströmningen. Jag har svårt att tro att det är till fördel att vetilera en behållare åvan jord också. Fukten kan inte komma in med något annat än just ventilationsluften. Pelletsen är torr när den levereras.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av Dave »

Pelletsen är väl inte torr när den lev? Några % fuktighet får du räknna med....

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av M.Lindskog »

Oavsett om pellets innehåller fukt eller ej (100% torr lär den ju inte vara, se tillverkarnas produktspecar) så torde kondensproblemet vara en viktigare fråga.

Kondensen lokaliseras till kärlets väggar. Det är där den varma luften kan kylas av. Ev. kondensvatten kan då rinna längs kärlets sidor & den pellets som ligger närmast ytan kan suga upp det. Troligen kan detta leda till betydligt mer vatten än vad pelletsen innehåller vid leverans, för just de pellets som ligger närmast kärlets yta.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av danei »

Vår skulle fukten komma från? Under mår är temperaturen stabil, så några temperatur differanser att tala om innom förådet blir det inte. Pelletsen är inte absolut torr vid leverans, men den är torrare än ved som betraktas som torr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av Icecap »

Fukten kommer definitivt från inkommande luft. När pelletsen förbrukas kommer den att ersättas av luft som ju ska komma någonstans ifrån och en logisk väg in är ju via tömningsskruven.

Den interna cirkulation kommer att se till att det blir en kondensering på väggarna.

Det är ju inte 100 liter vatten på en kvart med under tiden kommer det att bli ett problem. Om man planerar för detta kan det bli en bra lösning men omedelbart tror jag att man ska tänka igenom det hela ganska mycket.

Om man t.ex. har 3m³ pellets och tömmar ut den (förbrukas) borde den pellets ersättas av ung. 1,5m³ luft vilket kan ge en del vatten med tiden.

En snabb sökning ger att luft vid 10°C kan innehålla upp till 10g vatten per m³. Vid 20°C är samma värde 17g per m³.

Alltså måste man se till att kunde ventilera med torr luft, annars får man problem med tiden.

Med dubbel vägg samt värme i innerdelen kan det fungera alldeles utmärkt men det blir ju en energiförlust av det hela.

Att jag sedan tycker att det ville vara en mycket bra lösning om det var enkelt att få till att fungera utan problem är en annan sak, jag dissar alltså inte idén, tvärtom.
Senast redigerad av Icecap den tor 31 maj, 2012 19:53, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av Vednisse »

Jag tror inte heller att det är en bra lösning, vintertid är det nog inga större problem men på sommaren kommer det att bli kondens.

Hade man haft tanken riktigt djupt ned i backen så hade man sluppit temperatursvängningar, men luft måste in och då har man kondens direkt.

Tittar jag ner i mina spolbrunnar på sommaren så är det kondens på väggarna från ovankant till ca:1,5m under mark.


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av msh16 »

danei skrev:Vår skulle fukten komma från? Under mår är temperaturen stabil, så några temperatur differanser att tala om innom förådet blir det inte. Pelletsen är inte absolut torr vid leverans, men den är torrare än ved som betraktas som torr.
Gör inte det här till en hobbylekstuga som du och annan forummedlem gjorde i vintras när ni inte förstått förhållandet mellan inmatad effekt och verkningsgrad i en värmepanna.
Förstörde mycket på forumet.

Varm luft utifrån kan inte hindras att komma in i förrådet. Sommarluft kan innehålla över 70% relativ fuktighet. När den luften kommer ned i ett utrymme där väggarna håller ca. +5 grader kyls luften av och en stor del av fukten som den varma luften förde med sig kondenserar mot de kalla förrådsväggarna och fukten sugs upp an den pellets som där ligger. Det är hela sanningen.

Iden att gräva ned ett pelletsförråd är dålig. Bara att acceptera.

Du behöver inte "hänga ut" forummedlemmar som inte har deltagit i ämnet, namnet borttaget. / Roli moderator
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av Icecap »

msh16: jag förstår vad du menar men jag vill ändå fasthålla att själva idén är bra - men att kondens vill ställa till så stora problem att det blir omöjligt. Men det ville vara bra om man kunde gräva ner tanken...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av Honda »

Så forumet, som ju vet allt, väljer alltså att helt ignorera att en medlem som nog kan anses vara expert på området pelletmatning enligt egen utsaga själv har haft ett större pelletförråd under mark i 9 års tid utan problem med kondens? Eftersom det tydligen inte kan gå att ha ett förråd under mark, så har alltså Rol-Bis förråd inte fungerat i 9 år utan att han har märkt det?

Om jag skulle fundera på förråd under mark så skulle nog det väga betydligt tyngre än vad andra medlemmar utan egen erfarenhet tycker och tänker.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar